جدیدترین اخبار
۲ خرداد ۱۳۹۶ ساعت ۱۲:۱۸ اقتصادی کد خبر :21511

اماو اگرهای نوسازی ناوگان باری

علیرغم آنکه ۳ ماه از آغاز طرح نوسازی ۵ هزار دستگاه کامیون فرسوده می گذرد، اما این طرح مورد استقبال کامیون داران قرار نگرفته و تاکنون کمتر از ۱۰ درصد برای استفاده از این طرح مراجعه کرده اند.

در حال حاضر بر اساس آمار اعلامی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای، بیش از ۱۲۰ هزار دستگاه کامیون با عمر بالای ۳۵ سال در کشور فعالیت می کنند که با توجه به مصرف بسیار بالای سوخت آنها، میزان بهره‌وری این ناوگان بسیار پایین است.البته اتحادیه‌های حمل و نقلی اعداد متفاوتی از آمار کامیون های فرسوده ذکر کرده و گاه تا ۱۹۰ هزار دستگاه هم عنوان کرده اند. ضمن اینکه وزیر راه و شهرسازی نیز این آمار را ۱۲۷ هزار دستگاه اعلام کرده است.

به گفته عباس آخوندی، کارشناسان معاونت حمل و نقل این وزارتخانه، میانگین میزان مصرف سوخت این تعداد دستگاه کامیون های فرسوده را ۶۰ لیتر گازوئیل در هر ۱۰۰ کیلومتر عنوان کرده اند که رقم بسیار بالایی است؛ این در حالی است که میانگین مصرف گازوئیل خودروهای باری سنگین در اتحادیه اروپا، ۳۵ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر است.

از سوی دیگر نرخ گازوئیل در ایران در هر لیتر، ۳۰۰ تومان به ازای ارائه کارت سوخت و قرار گرفتن در طرح سوخت به ازای پیمایش و ۶۰۰ تومان در هر لیتر به نرخ آزاد است که در مقایسه با نرخ جهانی آن- ۱ دلار در هر لیتر- تفاوت بسیار آشکاری دارد. همین ارزانی سوخت یکی از علل بی میلی کامیون داران به نوسازی کامیون فرسوده خود است؛ چراکه در هر حال میزان درآمدهای آنها را از هزینه‌هایشان بیشتر می‌کند.

از سال ۹۴ که طرح پایش مصرف سوخت ناوگان حمل و نقل جاده ای -طرح ارائه سوخت به ازای پیمایش- در کشور اجرا شده، روزانه ۷ میلیون لیتر گازوئیل در کشور صرفه جویی می‌شود که می‌توان با استفاده از ماده ۱۲ قانون رفع موانع تولید که وزارتخانه‌های راه و شهرسازی و نفت را مکلف به نوسازی ناوگان حمل و نقل اعم از جاده ای ریلی و دریایی از محل صرفه جویی در مصرف سوخت کرده است، از درآمد حاصل از صرفه جویی در مصرف گازوئیل، به نوسازی ناوگان باری  جاده ای پرداخت.

همه اینها نشان دهنده لزوم نوسازی ناوگان فرسوده ای جاده ای است. اما طرح نوسازی ناوگان در عمل موفق نبوده است.

چرا از نوسازی ناوگان باری جاده ای استقبال نمی شود؟

اوایل بهمن ماه سال گذشته که مراسم امضای قرارداد نوسازی ۵ هزار دستگاه کامیون فرسوده با حضور مدیران وزارتخانه‌های راه و شهرسازی، نفت و صنعت با حضور نماینده شرکت سازنده خودروهای سنگین برگزار شد؛ از آن تاریخ تا امروز مالکان تنها ۳۸۰ دستگاه کامیون فرسوده برای دریافت تسهیلات این طرح به سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای مراجعه کرده‌اند.

سوال اینجاست «علت استقبال سرد کامیون‌داران علی رغم اینکه می‌توانند با توجه  نصف کردن هزینه سوخت با استفاده از کامیون نو، سود خوبی نصیب خود کنند، چیست؟»

در این ارتباط مالک یک کامیون فرسوده گفت: وامی که به کامیونداران داده می شود، تنها ۸۰ درصد قیمت کامیون است؛ یعنی یک وام ۳۰۰ تا ۴۵۰ میلیون تومانی برای کامیونی که ۵۰۰ تا ۶۰۰ میلیون تومان قیمت دارد و مابقی قیمت کامیون را خودمان باید پرداخت کنیم؛ ضمن اینکه به هر کامیون فرسوده هم فقط ۷ میلیون تومان تعلق می گیرد.

وی به مشکل دومی هم اشاره کرد و توضیح داد: سود این وام ۱۸ درصد است که ۹ درصد آن را مالک کامیون، یک درصد را سازمان راهداری و ۸ درصد از محل صرفه جویی سوخت پرداخت می‌شود؛ با این حساب، اقساط پرداختی مالک کامیون صفر، ماهانه ۵.۵ میلیون تومان است که با توجه به افت شدید سفارش جابه جایی کالا در سال های اخیر به دلیل رکود حاکم بر بازار به خصوص در بخش تولید، کسب چنین مبلغی از کسب و کارِ حمل بار عملا امکان پذیر نیست.

یکی دیگر از دلایل عدم مراجعه کامیون داران به راهداری برای تعویض کامیون های فرسوده، اجبار آنها به نوسازی از طریق شرکت های باربری است؛ به این معنی که مالکان کامیون برای نوسازی باید حتما از طریق شرکتهای باربری اقدام  کنند و بانک ها هم وام را به شرکتهای باربری می‌دهند، نه خود مالک؛ این روند چندان به مذاق مالکان کامیون های فرسوده خوش نیامده است.

محمد خان بلوکی رئیس اتحادیه حمل و نقل بار کشور نیز با بیان اینکه طرح نوسازی ناوگان باری جاده ای، کلاهبرداری قانونی است، گفت: ۹ درصد یارانه ای که بابت تسهیلات خرید کامیون صفر در این طرح پرداخت می شود، به شرکت‌های باربری می رسد و نفعی برای کامیون‌داران ندارد چرا که شرکت‌ها، کامیون‌های صفر را به قیمت بیشتری به کامیون‌داران تحویل می‌دهند.

وی با بیان اینکه مبلغ ۷ میلیون تومانی هم که از محل صرفه جویی در سوخت به دارنده کامیون فرسوده می دهند، از سوی سازمان راهداری به عنوان قیمت خودروی اسقاطی محسوب می شود، ادامه داد: این در حالی است که اگر کامیون داران بخواهند همین خودروی فرسوده را بفروشند، تا چند برابر قیمت مورد نظر سازمان راهداری مشتری دارند؛ تا زمانی که خودروهای اسقاطی از سوی دولت خریداری نشود، همین روند عدم استقبال از نوسازی ناوگان جاده ای ادامه خواهد داشت.

وبگردی

روی خط خبر

  • گزارش زنگنه از وضعیت نفت و گاز در کمیسیون انرژی/ اکتشاف نفت نسبت به تولید کاهش یافته است
  • بخشنامه جدید واردات / عدم امکان ترخیص برخی خودروها
  • دیدار در بروکسل علیه تهران!
  • رهبر انقلاب: همکاری سعودی‌ها با اسرائیل قطعا خیانت است /فلسطین با توطئه سکوت نادیده گرفته می شود
  • منطقی نیست ایران از برنامه موشکی خود دست بکشد
  • لاوروف و ظریف درباره برجام، سوریه و دریای‌خزر گفتگو کردند
  • شل سهام خود در میدان نفتی عراق را به ژاپن واگذار می کند
  • وزارت نفت: سانچی و شرکت نفتکش متعلق به وزارت کار است
  • حمله رضا عطاران به ماشین سفیر ایران/عکس
  • هشدار اف‌بی‌آی به کوشنر درباره دوستی با تاجر زن چینی – آمریکایی
  • وجدان کاری اجازه فرار به دریانوردان سانچی نمی داد / خدمه باید می ماندند تا از گسترش آتش جلوگیری کنند
  • آسوشیتدپرس: آلمان به دنبال جاسوس‌های ایران است
  • ادعای الاخبار: سفر سردار سلیمانی به بغداد قبل از انتخابات مهم عراق / ایران، العبادی، حشد شعبی و حکیم را سوار «کشتی نوح» کرد
  • سخنگوی وزارتخارجه: تا برگزاری جام‌جهانی ۲۰۱۸ لغو روادید با روسیه محقق نمی‌شود/ سفر محمود عباس به ایران گمانه زنی و خبرسازی است
  • راه‌اندازی پایانه جدید تاکسی در میدان آزادی
  • آلمان: برخورداری از مزایای اقتصادی توافق هسته‌ای حق ایران است
  • اولین مانور سیاسی مخالفان بارزانی و تکاپوی احزاب حاکم
  • نقشه آمریکا و خشم اردوغان
  • عیسی کلانتری: حق هوای پاک بر حق هسته‌ای تقدم دارد
  • یارانه نقدی دی امشب واریز می‌شود
  • بازگشت به کار بازنشسته میلیاردی به بانک مرکزی
  • مقام آمریکایی: پنتاگون اولویتش را مقابله با نفوذ ایران در سوریه قرار داده است
  • اکسید گوگرد موجود در دود نیروگاه مفتح فراتر از حد مجاز است
  • پرستاران همچنان در انتظار اجرای قانون “تعرفه‌گذاری”/ تاخیر ۱۰ ماهه در پرداخت کارانه‌های پرستاری
  • سردار باقری: ایران سردمدار نجات مردم منطقه از یوغ استکبار است
  • “صدای مهیب شنیده‌شده در کرمانشاه ارتباطی به نیروهای مسلح ندارد”
  • اتحادیه اروپا: بریتانیا هنوز هم می‌تواند عضوی از اتحادیه باقی بماند
  • استانداری خراسان رضوی: معاندان نظام قصد داشتند اعتراضات را به دهه فجر بکشانند/ دستگیرشدگان با هر سه جناح مخالف بودند
  • قیمت تویوتا پریوس در ایران توسط شرکت ایرتویا افزایش یافت
  • اجرای سراج با آرزوی سلامتی برای شجریان