گابریل: آلمان سفارتش را به بیت‌المقدس نمی‌برد

    کد خبر :214976

وزیر امور خارجه آلمان اعلام کرد که کشورش سفارت خود در سرزمین‌های اشغالی را تا زمانی که راه‌حل دو کشوری میان اسرائیل و فلسطینیان اجرایی شود، در تل‌آویو نگه می‌دارد.

به گزارش بازتاب به نقل از شبکه خبری دویچه وله، زیگمار گابریل، وزیر امور خارجه آلمان در پایان سفر ۱۵ ساعته خود به سرزمین‌های اشغالی به تل‌آویو در خصوص نادیده گرفتن راه‌حل دو کشوری هشدار داد و از اسرائیل خواست موضع خود را در قبال صلح خاورمیانه به صراحت اعلام کند.

گابریل در سخنرانی خود در کنفرانسی بین‌المللی در نهاد مطالعات امنیت ملی در تل‌آویو گفت: اسرائیل باید به صراحت موضع خود را در قبال مذاکرات صلح با فلسطینیان اعلام کند و یا خود را برای اشتغالگری و جنگ آماده کند. به عنوان یک دوست و متحد نزدیک، ما باید بدانیم که اسرائیل از مذاکرات برای خاتمه این درگیری‌ها حمایت می‌کند یا نه و این‌که استراتژی دقیق اسرائیل در قبال این درگیری‌ها چیست؟

وی افزود: آیا شما حاضر هستید بهای اشغالگری و جنگ را بپردازید. بهایی که در صورت از بین رفتن هرگونه امید برای طرف فلسطینی هر روز بر آن افزوده خواهد شد.

وی به کشورهای اروپایی پیشنهاد کرد که اگر تل‌آویو راه‌حل دو کشوری را کنار گذاشت کمک‌های خود را به این رژیم قطع کنند.

اعضای اتحادیه اروپا روز چهارشنبه در بروکسل به حمایت‌های بیشتر از تلاش‌های صلح برای ایجاد کشور فلسطین قول دادند.

سخنرانی گابریل در این کنفرانس اختتامیه سفر ۱۵ ساعته وی به اسرائیل و سرزمین‌های اشغالی پس از دیدار با نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل و محمود عباس، رییس تشکیلات خودگردان فلسطین بود.

وی همچنین از تصمیم دونالد ترامپ، رییس جمهور آمریکا برای به رسمیت شناختن بیت‌المقدس به عنوان پایتخت اسرائیل به شدت انتقاد کرد و گفت: از نظر ما هیچ جایگزینی برای وضعیت مذاکره‌ شده بیت‌المقدس وجود ندارد. اتحادیه اروپا و همه کشورهای اروپایی با این نظر مخالف هستند.

رئیس دستگاه دیپلماسی آلمان تاکید کرد که انتقال سفارت آلمان به بیت‌المقدس فقط بعد از انجام مذاکرات صلحی که به نتیجه می‌رسد انجام خواهد شد.

وی گفت: آلمان منتظر روزی است که بتواند سفارت خود را به بیت‌المقدس منتقل کند، اما بگذارید بگویم این زمان روزی است که دو کشور با پایتختی بیت‌المقدس ایجاد شود هیچ راه دیگری وجود ندارد.

گابریل تاکید کرد که دو طرف ادعاهای مشروعی در خصوص بیت‌المقدس دارند و راه‌حل نهایی تنها از طریق مذاکره به دست می‌آید.

وزیر خارجه آلمان افزود: به اعتقاد ما این اقدام باید در جهت حمایت از اجرای راه‌حل دو کشوری براساس خطوط مرزی سال ۶۷ باشد و تا آن زمان ما از قوانین بین‌المللی در خصوص وضعیت مناطق اشغالی تبعیت می‌کنیم.

دونالد ترامپ رییس جمهور آمریکا در دسامبر ۲۰۱۷ به رغم مخالفت‌های گسترده بین‌المللی بیت‌المقدس را به عنوان پایتخت اسرائیل به رسمیت شناخت. بیت‌المقدس از مسائل اصلی درگیری میان اسرائیل و فلسطینیان است و فلسطینیان امیدوارند شرق بیت‌المقدس که از سال ۱۳۶۷ به اشغال اسرائیل درآمده در نهایت به عنوان پایتخت کشور آتی فلسطین شناخته شود.

گابریل همچنین در دیدار با محمود عباس از اقدام آمریکا در قطع کمک‌های مالی به فلسیطینیان به شدت انتقاد کرد و گفت: از نظر ما تصمیم برای قطع کمک به تشکیلات خودگردان فلسطین و آژانس آوارگان سازمان ملل در فلسطین(آنروا) اقدامی اشتباه بود. ما آماده‌ایم با دیگر کشورهای اروپایی و منطقه‌ای همکاری کنیم تا این تضمین به وجود آید وضعیت برای آوارگان بدتر نمی‌شود.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید