کدام مواد غذایی قند خون را به طور ناگهانی افزایش می دهند؟

    کد خبر :214587

اگر به دیابت نوع ۲ مبتلا باشید، می دانید که باید از برخی اقلام غذایی که منجر به افزایش ناگهانی قند خون می شوند، پرهیز کنید.

به گزارش بازتاب به نقل از everydayhealthکربوهیدرات موجود در بسیاری از مواد غذایی در بدن تبدیل به قند و در جریان خون جاری می ‌شود. حتی اگر به دیابت هم مبتلا نباشید، بدن شما با خوردن بیش از حد این دسته از غذاها، مستعد ابتلا به این بیماری مزمن خواهید شد:

برنج سفید: محققان دانشکده پزشکی دانشگاه هاروارد ثابت کرده اند افرادی که در هفته بیش از پنج بار برنج سفید مصرف می‌ کنند، خطر ابتلا و توسعه دیابت نوع دو را در خود افزایش می دهند. در این میان افرادی که یک سوم برنج مصرفی خود را با برنج قهوه ای جانشین می کنند، ۱۶ درصد کمتر از سایر افراد به دیابت نوع دو مبتلا می‌ شوند. فیبر موجود در برنج قهوه ای می‌ تواند میزان قند خون را کنترل نماید.

نان سفید: آرد سفید در سیستم گوارشی ما سریع تر هضم می‌ شود. همین موضوع سبب می‌شود میزان قندخون به سرعت پس از مصرف محصولات تهیه شده با این نوع آرد افزایش یابد. در عین حال، خوردن غلات سبوس ‌دار، علاوه بر کاهش میزان چربی بدن، خطر حمله قلبی و دیابت نوع دو را کم می‌ کند.

نوشیدنی های قندی: محققان بر این باورند افرادی که روزانه دو نوشیدنی قندی می ‌نوشند، ۲۶ درصد بیشتر از افرادی که ماهیانه یک لیوان نوشابه می ‌خورند در معرض ابتلا به دیابت نوع دو هستند. بهتر است نوشیدنی قندی را با آب و یا نوشیدنی‌ های رژیمی جانشین کنید.

گوشت قرمز: خوردن بیش از حد گوشت قرمز و مواد گوشتی فرآوری شده به خاطر وجود میزان زیادی چربی اشباع شده، نقش مهمی در ابتلا به دیابت نوع دو دارد. افرادی که روزانه یک هات‌ داگ و یا دو سوسیس میل می‌ کنند، دو برابر بیشتر از سایر افراد در معرض ابتلا به دیابت هستند. شما می ‌توانید به راحتی یک وعده از گوشت خود را با منابع پروتئین و یا لبنیات کم چرب جانشین کنید.

فست فود: تمامی فست‌ فودها سرشار از چربی، کالری و نمک هستند و همه این ‌ها خطر ابتلا به دیابت را افزایش داده و شما را در کاهش وزن ناتوان می ‌کنند. نتیجه یک تحقیق کانادایی حاکی از آن است که خوردن فست فود، قند خون را به میزان ۳۲ درصد در افراد سالمی که سابقه دیابت نداشته ‌اند، بالا می‌برد.

مواد غذایی بسته بندی شده: این غذاها سرشار از چربی ترانس هستند و چربی ترانس نیز کلسترول بد خون را افزایش می‌ دهد، از میزان کلسترول خوب آن می‌ کاهد و همین موضوع منجر به بروز التهاب خواهد شد. در نتیجه ابتلا به دیابت در اثر استفاده مداوم از این مواد دور از ذهن نخواهد بود. حتی میزان کمی از چربی ترانس به سلامتی شما آسیب می ‌رساند. سعی کنید تا به جای این میان وعده ها، یک مشت بادام میل کنید.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید