نمایندگان بالاخره به اوین رفتند

  • سیاسی
  • چهارشنبه ۱۱ بهمن ۱۳۹۶ ۱۳:۰۱
    کد خبر :214286

الهيار ملکشاهي، رئيس کميسيون حقوقي و قضائي مجلس، به «ايسنا» خبر داده که فيلم خودکشي سينا قنبري در اين بازديد براي نمايندگان به نمايش درآمده است اما هيچ‌کس توضيح بيشتري نمي‌دهد.

نمايندگان از اوين بازديد کردند اما قطره‌چکاني خبر دادند. همه‌ آنها عهد کرده بودند که نکاتي را بنويسند و امروز علي‌الطلوع در جلسه‌اي درباره جزئيات آن ديدار بگويند.

برخي‌شان هم در کانال تلگرامي‌شان به بازديد از اوين، کوتاه اشاره کردند؛ نمونه‌اش عليرضا رحيمي است که در کانالش نوشت: «برنامه بازديد نمايندگان مردم از زندان اوين در فضايي حفاظت‌شده و محدود انجام شد».

هدف اصلي از بازديد روز گذشته، ملاقات و صحبت با زندانيان اعتراض‌هاي دي‌ماه و پيگيري علت و نحوه مرگ سينا قنبري در زندان عنوان شده بود. از سخنان جسته‌و‌گريخته نمايندگاني که غروب سه‌شنبه از اوين بازديد کردند مي‌شد اين‌طور استنباط کرد که بازديد از بند نسوان اتفاق نيفتاده، چراکه زني از بازداشتي‌هاي اخير در اوين باقي نمانده بود.

با اين حال، فاطمه سعيدي، تنها زن حاضر در هيئت بازديد از اوين، خبر داده که کماکان يک زن در بازداشت به سر مي‌برد و هنوز نتوانسته توديع وثيقه کند. برخي نماينده‌ها هم حرف‌هايشان با هم در تناقض بود. يکي به حضور شش زنداني بازداشت‌هاي اخير و ديگري به حضور چهار نفرشان در اوين اشاره داشت. آن هم در شرايطي که عبدالرضا رحماني‌فضلي، وزير کشور، به «ايسنا» خبر داده: «٣٠٠ نفر که در حوادث اخير مرتکب جرم شده‌‌اند، در بازداشت به سر مي‌برند که ٩ نفرشان در تهران بازداشت‌اند و هيچ‌کدام دانشجو نيستند». رحيمي، از جمله نمايندگاني که ديروز از اوين بازديد کرده نيز مي‌گويد: «با توجه به اينکه بسياري از بازداشتي‌هاي ديگر در شهرها و استان‌هاي ديگر هستند، اميدواريم زمينه بازديد مشابه از ساير زندان‌ها براي نمايندگان منطقه فراهم آيد».

به گزارش شرق،او همچنين از آمار مغشوش ملاقات با بازداشتي‌ها گره‌گشايي مي‌کند؛ «چهار نفر بازداشتي ناجا بودند و دو نفر هم بازداشتي امنيتي در بند وزارت اطلاعات. با هر شش نفر ملاقات کرديم». به هر شکل، ديدار موعود ميسر شد و گزارش آن هم تا به اينجا شبه‌محرمانه باقي بود. اصلاح‌طلبان و اصولگراياني که از اوين بازديد کردند صبح امروز درباره نحوه ارائه گزارش نهايي به افکار عمومي تصميم خواهند گرفت و شنيده‌هاي «شرق» نشان از آن دارد که چه بسا در صورت عدم توافق بر سر محورهاي گزارش، فراکسيون اميدي‌ها بيانيه مستقلي ارائه کنند.

رؤيت فيلم خودکشي سينا قنبري
الهيار ملکشاهي، رئيس کميسيون حقوقي و قضائي مجلس، به «ايسنا» خبر داده که فيلم خودکشي سينا قنبري در اين بازديد براي نمايندگان به نمايش درآمده است اما هيچ‌کس توضيح بيشتري نمي‌دهد. ديگر نمايندگان در پاسخ «شرق» درباره بيان جزئيات بيشتري از مشاهده فيلم خودکشي سينا قنبري به گزارش جمع‌بندي امروز صبح‌شان اشاره کردند و اينکه جزئيات تکميلي را بعدتر ارائه خواهند کرد. محمدکاظمي، نماينده اصلاح‌طلب ملاير، پيش‌تر خبر داده بود که خانواده سينا قنبري از مجلس خواسته‌‌اند پيگير پرونده فوت فرزندشان در زندان اوين باشد.

فرداي بازداشت‌هاي گروهي از ميدان انقلاب تهران و انتقال بازداشتي‌ها به اوين خبر آمد که جواني ٢٢ساله خودکشي کرده است. اطلاعات چنداني از نحوه و دلايل خودکشي سينا قنبري به دست نيامد و تا به اينجاي کار بازديد نمايندگان گرهي از معماي مرگ او نگشوده است. هم‌اكنون تنها چهار نفر از بازداشت‌شدگان اعتراض‌هاي اخير در اوين همچنان زنداني هستند كه در جريان اين بازديد با هر چهار نفر ديدار و با آنها گفت‌وگو كرديم.

يک زن کماکان در بازداشت است
بازديد از بند نسوان محقق نشد و برخي نمايندگان تأکيد داشتند که ديگر زني در جريان ناآرامي‌هاي اخير در اوين به سر نمي‌برد اما فاطمه سعيدي، تنها زن حاضر در هيئت بازديد از اوين، به «شرق» مي‌گويد: «البته يك خانم هنوز در بازداشت است. با ايشان نيز صحبت كرديم و اميدواريم زودتر آزاد شوند. براي آنها نيز قرار تأمين به جز بازداشت صادر شده اما به دليل مشكلات مالي هنوز نتوانسته‌‌اند توديع كنند». ١١ نفر از نمايندگان مجلس روز گذشته دو ساعتي از زندان اوين بازديد کردند.

اين بازديد از بند نگهداري متهمان و بند ٢٠٩ انجام شد. ملکشاهي و سعيدي، از جمله نمايندگان حاضر در هيئت بازديد از اوين، خبر دادند: «از وضعيت چهار نفر از افراد باقي‌مانده که در ناآرامي‌هاي اخير دستگير شده بودند، ديدار داشته و همکاران با آنها صحبت کردند». ملکشاهي گفته: «درخصوص آن فردي که در اغتشاشات دستگير شده بود و صحبت آن بود که خودکشي کرده، هم فيلم مربوط به آن ديده شد و هم از محلي که جسد او پيدا شده و احيانا در آن جا خودکشي کرده بازديد شد». به گفته او، در اين ديدار همچنين جلسه‌اي با رئيس کل سازمان زندان‌ها و مديرکل و مسئولان زندان اوين داشته‌‌اند و مسئولان هم به سؤالات نمايندگان پاسخ داده‌اند.

با هر ٦ بازداشتي ملاقات کرديم
کليد‌واژه مشترک همه نمايندگان براي هرگونه توضيح بيشتر اين است: «جمع‌بندي کلي بازديد از اوين را امروز ارائه خواهيم داد». فاطمه سعيدي هم در‌اين‌باره به «شرق» گفته است: «باتوجه به آنكه به‌گفته مسئولان زندان اوين، هيچ زني در ميان بازداشت‌شدگان فعلي وجود ندارد، از بند نسوان بازديد نكرديم. البته يك خانم هم هنوز در بازداشت است كه با ايشان نيز صحبت كرديم. اميدواريم زودتر آزاد شوند. براي آنها نيز قرار تأمين به جز بازداشت صادر شده است، اما به دليل مشكلات مالي هنوز نتوانسته‌‌اند توديع كنند».

عليرضا رحيمي اما جزئيات را بيشتر و قابل‌فهم‌تر توضيح مي‌دهد و درباره ابهام در ملاقات با زندانيان و تعداد آنها به «شرق» مي‌گويد: «مجموع بازداشتي‌هاي ناآرامي‌هاي اخير شش نفر بودند. چهار نفر بازداشتي ناجا و دو نفر هم بازداشتي امنيتي در بند وزارت اطلاعات. با هر شش نفر ملاقات کرديم. همگي در انتظار تعيين تکليف قضائي بودند».

درخواست فراکسيون زنان براي بازديد از بند نسوان
سعيدي نيز در ادامه به درخواست فراکسيون زنان مجلس دهم براي بازديد از بند نسوان اشاره می‌کند و به «شرق» مي‌گويد: «درخواستم از رئيس سازمان زندان‌ها اين بود كه حتما نسبت به انجام همكاري‌هاي لازم براي بازديد فراكسيون زنان مجلس از زندان‌هاي زنان اقدام كنند».

بااين‌حال نماينده اصلاح‌طلب تهران از همكاري مسئولان زندان براي حضور او به‌عنوان يك نماينده زن در بازديد از اوين خرسند است و از مقام‌هاي مسئول تقدير و تشكر می‌کند. سعيدي همچنين مي‌گويد: «امكان بازديد از بند نسوان به وجود نيامد. من تأكيد داشتم از وضعيت برخي زنان زنداني اطلاع پيدا كرده و با آنها ديدار كنم، اما گزارش كاملي از وضعيت آنها دريافت كردم. همچنين شرايط به‌گونه‌اي پيش رفت كه اميدواري من براي بازديد از بند زنان هم افزايش يافت. ممكن است با مساعدت قوه قضائيه به‌زودي بتوانيم اين بازديد را هم داشته باشيم.

همكاري بسيار خوبي از سوي مسئولان زندان براي حضور بنده به‌عنوان يك نماينده زن انجام شد كه جاي تقدير و تشكر دارد». ناآرامي‌هاي اخير ايران سه‌هزارو ٥٠٠ بازداشتي به‌همراه داشت. بازديد ١١ نماينده از شش بازداشتي زندان اوين، يک ماه رايزني و لابي در پي داشت، بااين‌حال نمايندگان اميدوارند بازديد از زندان ديگر شهرها با سرعت و سهولت بيشتري انجام شود.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید