پیش‌فروش تالارهای دولتی‌ را متوقف کنید

    کد خبر :21371

رضا مهدوی می‌گوید: قطعا صداوسیما، حوزه هنری، شهرداری و وزارت ارشاد می‌بایست به‌طور جدی به وضعیت موسیقی بپردازند و مطالبات واقعی موسیقیدان‌ها و مردم حمایتگر و خواهان موسیقی را برآورده کنند. در دوره ۴ سال آینده این دولت و در پایان یک سال اول اگر کاری از پیش نرفته باشد موسیقیدان‌ها رفتار خود را تغییر خواهند داد.

رضا مهدوی در گفتگو با ایلنا درباره وضعیت موسیقی در دولت یازدهم گفت: نگرانی مردم و هنرمندان نسبت به آینده کشور است. اگر هنرمندان می‌خواستند مانند بخشی از اقشار مردم جزئی‌نگر باشند قطعا دغدغه‌های شخصی‌شان را در انتخابات دخیل می‌کردند و آن‌گاه دیگر به آقای روحانی رای نمی‌دادند.

این موزیسین در ادامه افزود: واقعیت این است که هنرمندان در طول چهار سال گذشته تمام کاستی‌ها را به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی متذکر شدند. دولت آقای روحانی همانطور که خود در بیانیه چند روز قبل‌‌شان بیان کردند؛ می‌دانند کاستی‌ها و نقص‌هایی وجود دارد که باید در ۴ بعد اصلاح شود. به‌نظرم جماعت موسیقیدان انتظارش این است به وضعیت موسیقی طوری پرداخته شود که در ۴ سال گذشته اصلا خبری از آن نبود یعنی مدیران اصلح برای این عرصه انتخاب شوند، در برخورد با خانه‌موسیقی تجدید‌نظر داشته باشند، در بحث جشنواره بین‌المللی موسیقی فجر تجدید‌نظر کنند و منتقدانی را که به‌طور شفاهی یا مکتوب یا در جلسات مختلف نظرات‌شان را می‌گویند، جدی بگیرند و به آنها احترام بگذارند.

وی همچنین عنوان کرد: باید برخی حرکت‌های نمادین و صوری در عرصه مدیریت موسیقی کنار گذاشته شود چون مردم و هنرمندان دیگر با این حربه‌ها فریب نمی‌خورند. وقتی شما به حرکت جالب مردم لرستان، رشت و بوشهر در انتخابات اخیر توجه ‌کنید متوجه می‌شوید که مردم بسیار تغییر کرده‌اند و اندیشه و بینش‌شان رشد کرده است. آنها دیگر با برخی حربه‌های تبلیغاتی مانند غذا دادن و وعهده‌های دهان پرکن فریب نمی‌خورند. به همین دلیل است که در رشت مردم؛ یک رفتگر را انتخاب می‌کنند و در لرستان یک دستفروش و در بوشهر از یک خانواده سه نفره، کم‌سن‌ترین و مسن‌ترین‌شان را به عنوان عضو شورای شهر برمی‌گزینند.

مدیر سابق مرکز موسیقی حوزه هنری در ادامه گفت: دیگر دوره کارهایی که باعث فرصت‌سوزی و کشتن زمان می‌شود گذشته است. در دوره ۴ سال آینده دولت آقای روحانی، اگر در پایان یک سال اول کاری از پیش نرفته باشد موسیقیدان‌ها برخورد جدی با وزارت ارشاد و دیگر نهادهای تصمیم‌گیر خواهند داشت. قطعا صداوسیما، حوزه هنری، شهرداری و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی می‌بایست به‌طور جدی به وضعیت موسیقی بپردازند و مطالبات واقعی موسیقیدان‌ها و مردم حمایتگر و خواهان موسیقی را برآورده کنند.

این نوازنده سنتور افزود: مشکلات اهالی موسیقی بسیار زیاد است و نقدهای جدی نیز در این زمینه وجود دارد. برای مثال ما معتقدیم نباید تالارهای دولتی‌مان پیش‌فروش بشود؛ این خبطی است که طی چند سال اخیر در حال روی دادن است؛ دست‌اندکاران متاسفانه به اشتباه فکر می‌کنند نگاه اقتصادمحورانه به این شکل است که سالن‌های دولتی را به کسی بدهند تا بتواند آنها را پرکند. این اشتباه بزرگی است که به موسیقی لطمه وارد کرده و می‌کند.

مهدوی در ادامه عنوان کرد: وقتی همه می‌گویند در موسیقی مافیا وجود دارد به این دلیل است که برخی شرکت‌ها با پشتوانه مالی خوب؛ بدون اینکه برنامه‌هایشان مشخص شده باشد به دست‌اندکاران فلان سالن می‌گویند پنجشنبه شب‌ها و جمعه‌شب‌های تالارهای اصلی را می‌خواهیم. بعد پول را به حساب تالار واریز می‌کنند و کار تمام می‌شود. به همین دلیل فقط تعداد معدودی از موزیسین‌هایی که می‌توانند سالن‌‌هایی مانند تالار وحدت را پر کنند توسط همین شرکت‌ها کنسرت‌هایشان برگزار می‌شود؛ این روند به جامعه موسیقی و به هنر ضربه زده و خواهد زد چراکه سایر هنرمندانی که مخاطبان کمتری دارند از ترس ضرر مالی کنسرت برگزار نمی‌کنند. ما معتقدیم دست‌اندرکاران سالن‌های کشور مانند تالار وحدت به‌جای اینکه این تالار را با هزینه مثلا 10 میلیون تومانی به یک هنرمند اجاره بدهند باید در سود حاصل از بلیت‌فروشی یک کنسرت شریک شوند.

وی افزود: وظیفه دولت‌ها در همه‌جای دنیا در زمینه موسیقی، فرهنگ‌سازی است نه کسب درآمد. دولت‌ها همواره از موسیقی کلاسیک‌شان، ارکستر‌های بزرگ و موسیقی‌های بومی و محلی‌شان حمایت می‌کنند و این موسیقی‌ها در هیچ جای دنیا بدون حمایت دولت‌ها و شهرداری‌ها نمی‌توانند سالن‌ها را پرکنند و به درآمدزایی بالایی برسند. از این رو دولت‌ها سالن‌ها را در اختیار این‌گونه از موسیقی‌ها قرار می‌دهند و حتی مردم و دانشجویان را به صورت رایگان و با سوبسید به دیدن این اجراها دعوت می‌کنند تا مردم‌ ارتباط‌شان با ریشه‌های فرهنگی‌شان قطع نشود. اما متاسفانه در کشور ما با این نگاه اقتصادمحورانه‌ای که نسبت به موسیقی ایجاد کرده‌اند به راحتی می‌گویند موسیقی نواحی بیینده ندارد که بلیت بفروشد پس اصلا کنسرت موسیقی نواحی برگزار نشود.

این موسیقیدان گفت: نگاه به موسیقی باید اصلاح شود و سالن‌های خصوصی توسط بخش‌های خصوصی ساخته شود تا در‌آمدهای کلان کسب کنند؛ اما کسی حق ندارند از سالن‌های دولتی به این روش اشتباه استفاده کند. بنیاد رودکی نیز باید در روش مدیریتی و نگاه‌اش به موسیقی و هنرمندان تجدیدنظر کند. اینها نکات اولیه‌ای‌ست که متاسفانه هنوز مورد دقت قرار نگرفته است. این موارد بخشی از مطالبات واقعی اهالی موسیقی از دولت آقای روحانی است. دولتی که خود می‌داند در انتخابات اخیر هنرمندان با نگاه‌های مختلف به ایشان روی آوردند وگرنه این پیروزی به دست نمی‌آمد.

مهدوی همچنین با اشاره به جدول شماره ۱۷ بودجه فرهنگی دولت عنوان کرد: بحث بودجه همواره مبحث مهمی بوده و است. دولت در این زمینه قطعا می‌بایست نسبت خود را با نهادها و موسساتی که در دیگر بخش‌های موازی، بودجه هنر را به نفع خودشان کسب می‌کنند، روشن کند. اینکه “کمیسیون فرهنگی مجلس چه مقدار در این بحث جدول شماره ۱۷ دخیل است” و اینکه “آیا دولت طرح‌های خوبی به مجلس می‌فرستد اما طرح‌هایش در آنجا شکست می‌خورند” مسائلی است که ما اطلاع دقیقی از آنها نداریم. اما من تمایل دارم از زاویه‌ای دیگر به این ماجرا نگاه کنم؛ به گمانم بحث بودجه بسیار مهم است اما مهمتر از آن بحث اعتمادسازی است.

وی افزود: دولت تدبیر و امید در ابتدا با بحث امیدافزایی وارد عرصه شد و هنرمندان از این موضوع خوشحال شدند اما متاسفانه وقتی دولت یازدهم به میانه راه خود رسید هنرمندان از عملکرد دولت نارضایتی پیدا کردند. این نشان می‌دهد که هنرمندان چندان به دنبال پول و بودجه نیستند. دولت با بودجه اندک هم می‌تواند به شرط جلب رضایت هنرمندان ریز و درشت، عملکرد خوبی داشته باشد؛ حتی می‌تواند جشنواره خوبی برگزار کند و تولیدات مناسبی شکل بگیرد.

این نوازنده سنتورهمچنین عنوان کرد: همیشه تجربه نشان داده است مدیرانی که به خوبی “اعتمادسازی” کرده‌اند توانسته‌اند با کمترین ارقام بهترین تولیدات و اجراها را از هنرمندان اخذ کنند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید