تأثیر افزایش تعرفه واردات تایر خارجی بر بازار

    کد خبر :213693

با رشد چشمگیر ارزش دلار در برابر پول ملی و افزایش هزینه واردات تایر خارجی به بهانه‌ی حمایت از تولید داخلی، مشکلات جدیدی برای مصرف‌کنندگان خودرو‌ در ایران به وجود خواهد آمد.

نوسان نرخ ارز و رکوردشکنی قیمت دلار در روزهای اخیر از یک سو و زمزمه‌های افزایش تعرفه واردات تایر توسط دولت از سوی دیگر، آینده را برای بازار این کالا، به‌‌ویژه در سایزهایی که هنوز امکان تولید آن‌ها در داخل کشور فراهم نشده، با ابهام روبه‌رو کرده است.

تولیدکنندگان داخلی همواره‌ بر لزوم حمایت از تولید داخل توسط دولت به‌ویژه از طریق افزایش تعرفه‌های واردات تأکید دارند؛ اما این روزها با افزایش سرسام‌آور نرخ ارز و زمزمه بالا رفتن تعرفه واردات، مصرف‌کنندگان نهایی این کالای استراتژیک، آینده نامعلومی را از لحاظ قیمت تمام‌شده تایر پیش روی خود می‌بینند.

آینده‌ای که در‌نهایت در گرو تصمیم مسئولان وزارت صمت در تعیین تعرفه برای تایرهای وارداتی است. در این شرایط که افزایش هشت‌ درصدی تعرفه واردات به تأیید کارگروه‌های تخصصی کمیسیون ماده‌ یک رسیده است و برای قانونی شدن به تصویب کمیسیون و تأیید هیئت‌ دولت نیاز دارد، لازم است مسئولان تصمیم‌گیر، با این نگاه که دلار ۴۶۰۰ تومانی و تعرفه ۴۰ درصدی تا چه حد می‌تواند بازار تایرهای وارداتی را آن‌هم در سایزهایی که تولید داخلی آن‌ها حرفی برای گفتن ندارد، دچار التهاب کند نگاه جامع‌تری به این موضوع داشته باشند.

شاید مهم‌ترین دلیل برای افزایش تعرفه‌ها آن‌هم بدون‌ توجه به بالارفتن نرخ ارز، حمایت از تولیدکنندگان داخلی باشد؛ تولیدکنندگانی که با هجوم تایرهای چینی و گاهی کم‌کیفیت به بازار، مشکلات بسیاری را پشت سر گذاشته‌اند و در بعضی مواقع دامپینگ تایرسازان چینی در ایران، آن‌ها را با مشکلات بسیاری مواجه کرده است.

در این بین تنها راه مقابله با این وضعیت و حمایت از صنعت تایرسازی داخلی، بالا بردن تعرفه‌های واردات به‌صورت کلی نیست و به‌ نظر می‌رسد تصمیم‌گیران دولتی بهتر است به‌جای افزایش تعرفه‌ها آن‌هم برای تمام سایزها و انواع تایر، کمی واقع‌بینانه‌تر عمل کنند و هزینه خرید تایر را برای مصرف‌کنندگانی که امکان تولید تایرهای مورد نیازشان در داخل کشور وجود ندارد، بیش‌از پیش بالا نبرند.

بالا رفتن نرخ ارز و افزایش تعرفه برای تایرهای راهسازی، باری و اتوبوسی و حتی سایزهای SUV باعث خواهد شد هزینه تمام‌شده برای شرکت‌های حمل‌و‌نقل، راهسازی، معادن و مصرف‌کنندگان عادی تایرهای سواری به‌شدت بالا برود.

حال به‌ نظر می‌رسد در شرایط فعلی بازار ارز، تجدید نظر در افزایش تعرفه‌ها به‌ویژه برای تایرهایی که امکان تولیدشان در داخل فراهم نشده، تصمیم عاقلانه‌ای است که می‌تواند از افزایش هزینه‌های تمام‌شده حمل‌و‌نقل، راهسازی و معادن کشور جلوگیری کند.

ضمن اینکه ایجاد محدودیت و بالا بردن قیمت تمام‌شده برای برندهای معتبر خارجی هیچ کمکی به بازار تولیدات داخلی نخواهد کرد و درنهایت این چینی‌ها هستند که با یک تصمیم جدید، قیمت‌های خود را کاهش می‌دهند و در صدر بازار باقی خواهند ماند.

1
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد
  1. محمد گفت:

    به هر حال دیگه دورانی که بشنید تا چند تا وارد کننده سودشو ببرند تمام شده.اون تولید کننده ی بدبخت که میاد کمکی به تولید داخل کنه اشتغال ایجاد کنه و چند هزار نفر به طور مستقیم و غیر مستقیم میرن سر کار باید فرقی بکنه با اون دلالی که پاشو میندازه رو پاشو لاستیک های بنجل چینی رو وارد میکنه.

    بله با این نرخ دیگه واردات به صرفه نیست.به زودی تا ۲-۳ سال اینده ظرفیت تایر ایران نه فقط کفاف داخل رو میده بلکه زمینه برای صادرات مهیا میشه.کسانی هم که میگن کیفیت لاستیک ایرانی خرابه گویا چیزی در این زمینه نمیدونن که استانداردهای ایران بر چه اساسی به وجود اومده.در هر حال دوران خوش خوشان دلالان به سر اومده.خواه یا ناخواه چه بخواهید و چه نخواهید تا چند سال اینده ظرفیت تولیدی ایران به بالای ۵۰۰ هزار تن توی سال میرسه.با این ظرفیت تولیدی در اینده اصلا با عقل جور در نمیاد که دولت باز هم مثل قبل بخواهد به سود دلالان رای دهد.با نگاهی مختصر به شرکت های تولیدی لاستیک میبینیم اوضاع اصلا مناسبی ندارند و حمایتی صورت نگیره قضایای ۹۳ که کار به ورشکستگی کشیده شد میتونه تکرار بشه.

دیدگاهتان را بنویسید