لغو 200 پرواز و سرگردانی مسافران در فرودگاههای مهرآباد و امام

    کد خبر :213607

با تدوام شرایط بد جوی، از روز گذشته بیش از 155 پرواز ورودی و خروجی در فرودگاه مهرآباد و بیش از 45 پرواز در فرودگاه بین المللی امام (ره) لغو شده و این در حالیست که شرکت های هوایی پاسخی مناسب برای مسافران سرگردان در این فرودگاهها ندارند.

به گزارش ایرنا، با شروع عملیات نشست و برخاست در این دو فرودگاه متاسفانه بی برنامگی شرکت های هوایی باعث سرگردانی مسافران شد به طوری برخی از پروازها در مهرآباد با تاخیر طولانی انجام شد و یا اینکه بسیاری از پروازها روز گذشته ابطال شد و مسافران به اجبار به خانه های خود بازگشتند.

گزارش ها حاکیست که بیش از 300 پرواز در مسیرهای مختلف داخلی در کشور طی روز گذشته انجام نشد که در این بین شرکت های هوایی فقط بیش از 150 پرواز ورودی و خروجی خود را در فرودگاه مهرآباد انجام ندادند. البته همین شرایط در دیگر فرودگاههای کشور مشاهده شده است. بر اساس گزارش خبرنگاران ایرنا، شب گذشته بیشتر مسافران فرودگاه مهرآباد در مقابل تابلوهای اطلاعات پرواز و دفتر راهنمای مسافران ازدحام کرده بودند تا از آخرین وضعیت پروازهای خود مطلع شوند، اما آنچه در این تابلوها مشاهده می شد، عباراتی همچون «تاخیر عملیاتی»، «باطل شد»، «تاخیر در ورود» و «منتظر اعلام باشید» بود.

امروز نیز وضعیت بر همین منوال گزارش شده به گونه ای که مسافرانی که پروازهای آنها باطل شده بود با حضور در دفتر ترافیک شرکت های هوایی و دفتر مدیر ترمینال بر انجام پروازهای خود اصرار می کردند تا به هر نحوی که شده پروازهای آنها انجام شود که معمولا با پاسخ منفی مواجه می شدند.
بارش سنگین برف که از شامگاه هفتم بهمن ماه در تهران آغاز شد، انجام پروازها در فرودگاه های مهرآباد و فرودگاه بین المللی امام خمینی (ره) را مختل کرد و پس از توقف موقتی پروازها، فعالیت فرودگاه مهرآباد و امام (ره) از ساعت 11روز گذشته آغاز شد، اما اجرای این برنامه نیز نتوانست خیل عظیم مسافرانی را که پروازهای آنان لغو شده بود، راضی کند و آنان همچنان در این دو فرودگاه سرگردان هستند.

در پی بارش شدید برف و بروز مشکلات در سیستم حمل و نقل هوایی وزیر راه و شهرسازی شب گذشته از عملیاتی شدن فرودگاه مهرآباد از روز گذشته خبر داد و اینکه حدود 80 نشست و برخاست در فرودگاه مهرآباد انجام شده و در فرودگاه امام خمینی نیز 20 پرواز در 9 بهمن ماه انجام شده است.
عباس آخوندی افزود: البته تا زمانیکه به شرایط عادی برسیم، نیازمند زمان هستیم زیرا ما در فرودگاه مهرآباد روزانه حدود 430 پرواز داشتیم. وی بیان کرد: به منظور بازگشت به شرایط عادی، ممنوعیت نشست و برخاست پروازها از 12 شب تا 5 صبح در مهرآباد را برای دو تا سه شب لغو کردیم تا بتوانیم در مدت باقی مانده پروازهای بیشتری داشته باشیم و بتوانیم عقب ماندگی‌های به وجود آمده را جبران کنیم.

وزیر راه و شهرسازی گفت: در فرودگاه امام خمینی نیز روزانه 200 تا 220 پرواز داشتیم که با بارش برف، این پروازها به 20 پرواز کاهش یافت اما امشب بر تعداد این پروازها افزوده خواهد شد. آخوندی در بیان مشکلات فرودگاه ها و آمادگی آنها در برابر برف و بوران، گفت: در فرودگاه مشکل ما امکان دید مستقیم بود. بدین ‌معنا هواپیمایی که می‌خواهد پرواز کند، خلبان در حدود 500 تا 600 متر به دید افقی و برای نشست باید حداقل 800 متر دید مستقیم داشته باشد. یعنی اگر همه چیز در فرودگاه مناسب باشد ولی دید مستقیم نباشد امکان نشست و برخاست وجود ندارد.

وی افزود: در فرودگاه مهرآباد در مدت بحران برف، دید فرودگاه به 300 متر رسید و عملا امکان نشست و برخاست هواپیما را غیرممکن کرد. در فرودگاه امام خمینی اما وضعیت بدتر بود، چرا که بوران شدید باعث ایجاد شرایط غیرعادی شد. بررسی میدانی خبرنگار ایرنا در مهرآباد حاکی از این است که مسئولان سازمان هواپیمایی کشوری، شرکت فرودگاه ها و مراجع قضایی روز گذشته در پایانه های مسافری این فرودگاه حضور نداشتند تا به وضعیت نابسامان پروازها رسیدگی شود. با وجود سرگردانی مسافران در فرودگاه مهرآباد، مسئولان هیچ شرکت هوایی از مسافران خود پذیرایی نکردند در حالی که همه شرکت های هوایی طبق آیین نامه رعایت حقوق مسافران ملزم هستند پس از 2 ساعت تاخیر، از مسافران خود پذیرایی کنند.

اما با لغو پروازها مسافران در پایانه های مسافری دو فرودگاه پرتردد کشور (مهرآباد و امام) سرگردان شدند و شرکت های هوایی نیز هیچگونه پذیرایی از مسافران خود به عمل نیاوردند. با اجرایی شدن دستورالعمل رعایت حقوق مسافران هوایی سازمان هواپیمایی کشوری، از اوایل سال 1394 همه شرکت های هوایی ملزم شدند ضمن کاهش تاخیر پروازها خسارت مسافران خود را نیز پرداخت کنند.

این دستورالعمل شامل 8 بخش از جمله نبود تبعیض در استفاده از امکانات حمل و نقل هوایی، ممانعت از سفر، ابطال پرواز، تاخیرات پرواز، تغییر مسیر اجباری توسط شرکت های هواپیمایی در طول پرواز، فقدان یا آسیب دیدگی جامه دان، مسافران توانخواه و شفاف سازی نرخ بلیت و خدمات هوایی است که باید با نظارت سازمان هواپیمایی کشوری در فرودگاه ها اجرا شود. مدتها است بیش از 50 درصد پروازهای شرکت هوایی در کشور با تاخیر مواجه شده و تاکنون سازمان هواپیمایی کشوری در این زمینه اقدام موثری نداشته و حتی یک تذکر کتبی نیز به این شرکت ها داده نشده است.

در مقدمه این دستورالعمل تاکید شده است حقوق مسافر مجموعه ای از سیاست ها، دستورالعمل ها، استانداردها، ضوابط و مقرراتی است که الگوی رفتاری شرکت هواپیمایی و دست اندرکاران امور پروازی را تدوین می کند و هدف آن تضمین حقوق مادی و معنوی و رعایت شان و منزلت مسافران در فرآیند مسافرت های هوایی است. رعایت این مجموعه حمایتی بر اساس مفاد 5 قانون هواپیمایی کشوری و ماده 19 کنوانسیون ورشو و مصوبه قانونی 31 خرداد ماه 1354 برای تمامی شرکت های هواپیمایی الزامی شده است. هدف از تدوین این دستور العمل ها ایجاد ارتباط متقابل بین مسافران و شرکت های هوایی است تا شرکت های هوایی هنگام سفر مسافران در مسیرهای مختلف داخلی و بین المللی خدمات مطلوبی به آنان ارایه دهند.

کاهش تاخیر پروازهای هوایی، جلوگیری از ارایه خدمات نامناسب هوایی به مسافران، ارایه خدمات مطلوب فرودگاهی و هوایی به مسافران و رعایت حق و حقوق آنان از عمده وظایف شرکت های هوایی در این دستورالعمل اعلام شده است، در حالی که هم اکنون در تاخیر پروازها بسیاری از بندهای این آیین نامه نادیده گرفته می شود.

پرواز نکردن به موقع و محدودیت های مدیریت ترافیک هوایی از دلایل تاخیر پروازها در روزهای اخیر است. وقتی شرکتی پروازهای خود را در نخستین ساعات صبح با تاخیر آغاز می کند این تاخیر به پروازهای بعدی نیز سرایت کرده و مسافران در فرودگاه های مختلف سرگردان می شوند.
هرچند که روز گذشته مسافران زیادی در مهرآباد و فرودگام امام (ره) سرگردان شدند اما مدیرکل روابط عمومی شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران گفت: با تلاش همه همکاران ما در مهرآباد از ساعت 11 روز گذشته تاکنون بیش از 300 هواپیما در فروگاه مهرآباد نشست و برخاست و مسافران را جابجا کرده است.

یداله آقایی صائم افزود: تا پایان امشب نیز طبق برنامه 159 پرواز خروجی و 194 پرواز ورودی به مهرآباد خواهیم داشت. وی با بیان اینکه با وجود محدودیت های موجود تا پایان امشب مجموع نشست و برخاست هواپیماها در مهرآباد به بیش از 660 مورد افزایش می یابد، گفت: فعالیت فرودگاه مهرآباد به‌ منظور رفاه حال مسافران نهم و دهم بهمن ماه جاری شبانه روزی شد و در صورت نیاز، این وضعیت تمدید خواهد شد تا تمام پروازها به حالت عادی برگردد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید