بلومبرگ: ترامپ، کار روحاني را سخت تر مي کند

    کد خبر :21321

بلومبرگ تاکيد کرد موضع گيري ضد ايراني محور سعودي-آمريکايي کار روحاني را سخت تر مي کند.
به گزارش بازتاب به نقل از شبکه تلويزيوني بلومبرگ، مجري بلومبرگ از يوسف جمال الدين خبرنگار اين شبکه در تهران پرسيد به نظر شما روحاني چگونه مي تواند روابط با سعودي ها و آمريکايي ها را با توجه به حرفهايي که در سفر ترامپ به عربستان سعودي درباره ايران زده شده است، مديريت کند؟
يوسف جمال الدين گفت به نظر من اين چالش سختي براي حسن روحاني است و همانند بالارفتن از دامنه اي با شيب تند است. روحاني تلاش مي کند تا تعامل با غرب را که يکي از وعده هاي مهم او در کارزار انتخاباتي بود ، همچنان جلو ببرد. بايد توجه داشت روحاني توانست در انتخابات اخير پيروزي قاطعي به دست آورد. در واقع پيروزي او در انتخابات اخير با راي بيشتر در مقايسه با انتخابات قبلي، حمايت بيشتر مردم را از برنامه او براي تعامل با غرب نشان مي دهد. البته با توجه به حرفهايي که در رياض زده شد ، روحاني بايد دنبال نيروي تازه بخشيدن به روابط با شرکايي خارج از کشورهاي خليج (فارس) و آمريکا باشد. ترامپ رئيس جمهور آمريکا در رياض گفت که دولت ايران به تروريستها پناه مي دهد و از آنها حمايت مالي مي کند و امکاناتي را براي جذب نيرو براي آنها فراهم مي کند. ترامپ تاکيد کرد همه کشورهاي باوجدان بايد براي منزوي کردن ايران همکاري کنند و نگذارند ايران به تروريسم پول دهد. البته ايران هم واکنش نشان داده است. محمد جواد ظريف وزير خارجه ايران در صفحه توئيتر خود نوشت اين لفاظيهاي تند اساس قرارداد تجاري است که ميان آمريکا و عربستان سعودي حاصل شده است .
او در ادامه نوشت آيا اين سياست خارجي است يا صرفا دوشيدن چهارصد و هشتاد ميليارد دلار از عربستان سعودي؟ بنابراين اکنون شرايط براي ايران بسيار دشوارتر شده است زيرا روحاني در کارزار انتخاباتي خود قول داد ليبرالتر باشد و روابط خود را با غرب گسترش دهد اما حرفهايي که در عربستان زده شده است، بيش از پيش روحاني را در شرايط دشوار قرار مي دهد. مجري گفت به نظر شما چالشهاي پيش روي روحاني در دور دوم چه خواهد بود؟
خبرنگار بلومبرگ گفت ما در همه گزارشهاي خود از ايران گفته ايم که در چارچوب نظام جمهوري اسلامي رئيس جمهور يعني حسن روحاني گزينه هاي محدودي دارد و در نهايت بايد به آيت الله علي خامنه اي رهبر معظم ايران پاسخ دهد. بنابراين در مقابل محور سعودي-آمريکا که هدف آن منزوي کردن هر چه بيشتر ايران است، روحاني کار دشوارتري پيش رو دارد.
کريم سجادپور از مؤسسه کارنگي گفته است کشورهاي مهم اندکي هستند که معتقدند ايران منبع اصلي بي ثباتي در منطقه است يعني اينکه کشورهايي مثل روسيه و چين و حتي کشورهاي اروپايي که برخي از بزرگترين شرکاي تجاري ايران هستند، چنين نظري ندارند. حتي فدريکا موگريني مسئول سياست خارجي اتحاديه اروپا پيروزي حسن روحاني را در انتخابات اخير به وي تبريک گفت و بر استفاده از اين فرصت براي گسترش همکاريها با ايران تاکيد کرد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید