توافق عربستان سعودی و عراق با تمدید ۹ ماهه کاهش تولید نفت

    کد خبر :21296

عربستان سعودی و عراق درباره ضرورت تمدید توافق کاهش تولید نفت به مدت ۹ ماه دیگر با هدف حمایت از قیمت‌ها به توافق رسیدند و به این ترتیب یک مانع احتمالی در آستانه نشست هفته جاری تولیدکنندگان بزرگ رفع شد.

خالد الفالح، وزیر انرژی عربستان سعودی، پس از دیدار با همتای عراقی خود در بغداد اظهار کرد: وی انتظار ندارد که در داخل سازمان کشورهای صادرکننده نفت اوپک برای تمدید کاهش تولید به مدت ۹ ماه دیگر مخالفتی وجود داشته باشد.

اوپک روز پنج شنبه برای بررسی ادامه توافق اولیه که در دسامبر گذشته حاصل شد و تحت آن اوپک و ۱۱ کشور غیرعضو این سازمان از جمله روسیه توافق کردند در نیمه اول سال ۲۰۱۷ تولید را به میزان حدود ۱.۸ میلیون بشکه در روز کاهش دهند، دیدار خواهد کرد.

وزیر انرژی عربستان در کنفرانس مطبوعاتی مشترکی با جبار علی اللعیبی همتای عراقی خود، اظهار کرد: عراق به پیشنهاد تمدید ۹ ماهه که در نشست هفته جاری در پایتخت اتریش معرفی خواهد شد، چراغ سبز داده است.

وی گفت: توافق جدید مشابه پیمان قبلی خواهد بود و تغییرات جزیی خواهد داشت و هرگونه تصمیم تا زمان دیدار اوپک نهایی نخواهد شد.

فالح در جدیدترین تلاش بزرگ‌ترین تولیدکننده نفت جهان برای متقاعد کردن عراق برای تمدید کاهش تولید، سفر کم سابقه‌ای به این کشور داشت. برای نخستین بار در سه دهه گذشته است که یک مقام انرژی بلندپایه سعودی از بغداد دیدار می‌کند.

جبار علی اللعیبی، وزیر نفت عراق در این کنفرانس اظهار کرد: وی با عربستان سعودی درباره‌ی نیاز برای تمدید ۹ ماهه توافق موافق است.

عربستان سعودی و روسیه در تلاش برای تمدید توافق کاهش تولید از پایان ژوئن تا مارس سال ۲۰۱۸ هستند.

عراق که دومین تولیدکننده بزرگ اوپک بوده و تولیدش با نرخ پرشتابی افزایش پیدا می‌کند، تا روز دوشنبه تنها از تمدید شش ماهه توافق حمایت کرده بود.

اوپک مایل است ذخایر جهانی نفت به متوسط پنج ساله کاهش پیدا کند، اما تاکنون موفق به تحقق چنین هدفی نشده است. ذخایر نفت نزدیک رکورد بالایی قرار دارد که تا حدودی به دلیل تولید رو به رشد در آمریکاست که در این توافق مشارکت ندارد.

بر اساس گزارش رویترز، عراق و ایران اصلی‌ترین موانع اوپک در رسیدن به توافق کاهش تولید در دسامبر بودند. بغداد استدلال داشت که پس از سال‌ها رکود، تازه از رشد تولید برخوردار شده و تهران اعلام کرده بود پس از لغو تحریم‌های غربی، به افزایش تولید نیاز دارد. عراق سرانجام با محدود کردن تولید در نیمه اول سال ۲۰۱۷ موافقت کرد، در حالی که ایران اجازه یافت اندکی تولیدش را افزایش دهد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید