وزارت نفت چند قدم تا اجرای نخستین تکلیف خود فاصله دارد ؟

    کد خبر :21274

معاون اول رئیس‌جمهوری و رئیس ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی تکالیف و پروژه‌های اولویت‌دار وزارت نفت را برای اجرا در سال ۱۳۹۶ ابلاغ کرد که افزایش ۱۰۰ هزار بشکه‌ای تولید نفت خام میدان‌های مشترک غرب کارون و رسیدن به ظرفیت ۳۵۰ هزار بشکه در روز یکی از این تکالیف بود.

 میادین نفتی آزادگان، یادآوران و یاران به دلیل وسعت، ذخیره و اشتراکی که با عراق دارند، همواره مورد توجه مسئولان وزارت نفت و توسعه آن‌ها مورد تاکید مقامات کشور بوده است. به طوریکه اسحاق جهانگیری مجددا در آخرین تکلیفی که برای وزارت نفت در سال ۱۳۹۶ تعیین کرده است، بر توسعه و افزایش تولید از این میادین تاکید کرده است.طبق آخرین اطلاعاتی که از سوی سیدنورالدین شهنازی‌زاده، مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه نفت (متن)، ارائه شده، به طور کلی نفت درجای کل غرب کارون ۶۷ میلیارد بشکه است که بخش زیادی از آن را نفت سنگین تشکیل می‌دهد.

میدان نفتی آزادگان

طرح توسعه میدان نفتی آزادگان شمالی بای‌بک یا همان بیع متقابل با یک شرکت چینی بوده است. فاز یک آزادگان شمالی در اواسط سال ۱۳۹۵ افتتاح شد و طبق آخرین اخبار در حال حاضر روزانه ۷۵ هزار بشکه از این میدان تولید می شود.

برخلاف میدان آزادگان شمالی، قرارداد میدان آزادگان جنوبی بیع‌متقابل نبود. برای توسعه این میدان ابتدا حدود ۱۰ سال پیش قراردادی با یک شرکت ژاپنی و بعد اروپایی بسته شد، اما ادامه پیدا نکرد. در نهایت توسعه این میدان توسط یک شرکت چینی پیگیری شد اما آن هم متوقف شد و به واسط منابع داخلی توسعه این میدان ادامه پیدا کرد. طبق آخرین اخبار روزانه ۸۰ هزار بشکه نفت خام از میدان آزادگان جنوبی تولید می‌شود.

میدان نفتی یادآوران

در حال حاضر روزانه ۱۱۵ هزار بشکه نفت خام از میدان نفتی یادآوران تولید می‌شود، میزان تولید از فاز یک میدان یادآوران تا ۱۳۵ هزار بشکه در روز قابل افزایش است. همزمان مدارک فاز دو برای مذاکره با شرکت‌هایی که قرار است با ایران در توسعه این میدان همکاری کنند آغاز می شود که توسعه فاز دو میدان نفتی یادآوران در قالب قرارداد IPC  محقق شود. اگر توسعه فاز دو یادآوران در قالب مناقصه صورت بگیرد  شرکت‌هایی که برای توسعه میدان نفتی آزادگان اعلام آمادگی کرده اند، از جمله شل، توتال، اینپکس، انی و غیره حضور خواهند داشت.

میدان نفتی یاران

بر اساس آخرین اخبار ارائه شده از سوی مسئولین تولید زودهنگام  از میدان یاران جنوبی ظرف دو ماه آینده صورت خواهد گرفت و پس از آن شاهد تولید ۱۰ هزار بشکه زودهنگام از میدان یاران جنوبی خواهیم بود و متعاقب آن تولید از این میدان به تولید ۲۵ هزار بشکه خواهد رسید.

 درحال حاضر روزانه ۳۰ هزار بشکه از میدان یاران شمالی تولید می‌شود و قرار است در قالب قرارداد HOA که با شرکت صنعت نفت و گاز پرشیا منعقد شده،  یاران شمالی و جنوبی یکپارچه شده و با یکپارچه سازی آنها و استفاده از تکنولوژی‌های IOR و EOR تولید از یاران در مجموع به حدود ۹۰ هزار بشکه در روز برسد.

جمع‌بندی

بر اساس این گزارش طبق آخرین اخبار، در حال حاضر تولید از میدان نفتی آزادگان شمالی روزانه ۷۵ هزار بشکه، تولید از میدان نفتی آزادگان جنوبی روزانه ۸۰ هزار بشکه، تولید از میدان نفتی یادآوران ۱۱۵ هزار بشکه و تولید از میدان نفتی یاران شمالی روزانه ۳۰ هزار بشکه است. به عبارت دیگر به طور کلی حدود ۳۰۰ هزار بشکه از میادین مشترک غرب کارون تولید می‌شود که به گفته مسئولان قرار است تا آخر خرداد ماه تولید از این میادین به ۳۵۰ هزار بشکه در روز برسد. اسحاق جهانگیری

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید