معاون آموزش و پژوهش سازمان حفاظت محیط زیست:

جلوی برداشت از آب‌های ژرف را می‌گیریم/به ورشکستگی آبی‌ دچار شده‌ایم

    کد خبر :212717

معاون آموزش و پژوهش سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به اینکه اطلاعات ما درباره آب‌های ژرف کافی نیست، گفت: هدف ما این است که برای حفاظت از حقوق مردم جلوی برداشت از آب‌های ژرف را بگیرم و مطمئن شویم که در دولت هیچ بخشی سراغ این کار نمی‌رود.

به گزارش ایسنا کاوه مدنی که در یک برنامه رادیویی سخن می‌گفت، با بیان اینکه متاسفانه وضعیت آبی کشور به گونه‌ای است که می‌توانیم بگوییم دچار ورشکستگی آبی‌شده‌ایم، اظهار کرد: نوسانات طببیعی چرخه هیدرولوژیک کم شده است و در هیچ زمانی ، هیچ نقطه‌ای از کشور با این حجم از کم بارشی مواجه نشده بود.

وی ادامه داد: با توجه به کاهش بارش‌ها قطعا با سختی‌هایی در آینده روبرو خواهیم بود و طبیعی است که در این وضعیت مدیران به تکاپو بیفتند تا منابع جدیدی را کشف کنند. با توجه به کاهش بارش‌ها قطعا با سختی‌هایی در آینده روبرو خواهیم بود و طبیعی است که در این وضعیت مدیران به تکاپو بیفتند تا منابع جدیدی را کشف کنند. از جمله این راهکارها می‌توان به بارور کردن ابرها، شیرین‌کردن آب و استفاده از آب ژرف اشاره کرد. آب ژرف به آبی گفته می شود که هزار متر زیر زمین گسل‌هایی وجود دارد که در این گسل‌ها آب تجدید پذیر است.

معاون آموزش و پژوهش سازمان حفاظت سازمان محیط زیست با بیان اینکه اطلاعات علمی ما در مورد آب ژرف بسیار محدود است و نمی توانیم آن را رد کنیم و یا بپذیریم، تصریح کرد: مطمئن هستیم که هر راه فنی و تکنولوژیک برای ما تبعات و آثار زیست محیطی دارد.

مدنی افزود: با توجه به اثرات و مخارج استفاده از آب‌های ژرف به صلاح نمی دانیم که درحال حاضر سراغ برداشت از آب‌های ژرف برویم و آن را راه‌حل جبران کم بارشی کشور معرفی کنیم بنابراین تاکید ما در حال حاضر بر کاهش مصرف آب است.

معاون آموزش و پژوهش سازمان حفاظت سازمان محیط زیست ادامه داد: جایگاه این سازمان در کشور جایگاه نظارتی است و باید حقوق مردم را در زمینه محیط زیست پیگیری کنیم. هدف ما این است که برای حفاظت از حقوق مردم جلوی برداشت از آب‌های رژف را بگیرم و مطمئن شویم که در دولت هیچ بخشی سراغ این کار نمی‌رود.

وی در پایان با اشاره به اینکه با مطالعه علمی در مورد آب‌های ژرف با نظارت سازمان محیط زیست مشکلی نداریم، گفت: در حال حاضر نمی‌توانیم بگوییم که برداشت از آب‌های ژرف سبب فرونشست می شود.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید