جدیدترین نرخ دلار آمریکا در بازار آزاد دوشنبه ۹ بهمن ۹۶/ واکنش بازار به صحبت‌های روز گذشته ولی الله سیف

    کد خبر :212228

ساعت به ساعت با نرخ دلار، یورو و درهم؛امروز بازار ارز در حالی شروع به فعالیت می کند که در پایان روز گذشته، دلار آمریکا پس از چهار روز روند کاهش، اندکی تغییر جهت داد و با رشد 63 ریال نسبت به روز شنبه، به طور میانگین به قیمت 45 هزار و 241 ریال فروخته شد. هرچند یورو، کاهش قیمت 293 ریالی را ثبت کرد و درهم نیز به طور میانگین 5 ریال گران تر قیمت گذاری شد. حال بایستی منتظر ماند و دید که آیا امروز، عرضه بانک مرکزی به اندازه ای هست که از ادامه رشد نرخ ارز به ویژه دلار آمریکا، جلوگیری کند یا خیر؟!

برای آگاهی از اینکه نبض بهای دلار، یورو و درهم امارات به عنوان پرطرفدارترین ارزهای مورد معامله در بازار آزاد ارز کشور از ساعت 8 تا 18 چگونه می‌زند، می‌توانید رأس هر ساعت از میانگین قیمت خرید و فروش دلار آمریکا، یورو و درهم امارات در صرافی های مجاز اطلاع به دست آورید.

جدیدترین نرخ دلار آمریکا در بازار آزاد دوشنبه 9 بهمن 96/ واکنش بازار به وعده دوباره ولی الله سیف؛ ادامه رشد دیروز یا دوباره کاهش؟!

به گزارش تابناک؛ جدول زیر بیانگر میانگین وزنی نرخ خرید و فروش دلار آمریکا، یورو و درهم امارات، بر مبنای معاملات ثبت شده در سامانه نظارت ارز توسط صرافی های مجاز کل کشور، رأس هر ساعت است.
سطر نخست، مربوط به میانگین قیمت های روز قبل است.

 دلار آمریکا، یورو و درهم امارات در بازار آزاد 9 بهمن ماه 96
 
 ساعت
دلار آمریکا  یورو  درهم امارات
 خرید نقدی  فروش نقدی  تغییر  خرید نقدی  فروش نقدی  تغییر  خرید نقدی  فروش نقدی  تغییر
میانگین یکشنبه 45,218 45,241 23 56,147 56,093 54- 12,433 12,458 25
9 45,490 45,239 251- 56,973 57,100 127 12,300 12,380 80
10 45,036 45,325 289 56,546 57,127 581 12,318 12,430 112

لازم به توضیح است، اطلاعات جدول فوق، برگرفته از سامانه ای است که بانک مرکزی در تیرماه 1390 راه اندازی و در چهاردهم تیرماه همان سال طی اطلاعیه ای، خطاب به کلیه صرافان کشور اعلام کرد: نظر به راه‌اندازی نرم افزار یکپارچه صرافی‌ها به اطلاع می‌رساند، بر اساس تصمیمات گرفته شده، سامانه مذکور به نام “سَنا” –SANA (سامانه نظارت ارز) ثبت شده‌ است. لذا کلیه صرافان کشور موظف به ثبت تمامی معاملات ارزی در سامانه “سَنا” می‌باشند. قابل ذکر است که آمار و تراکنش‌های روزانه صرافی‌ها در سامانه مذکور ثبت و این بانک نسبت به بررسی آمارهای ارسالی لحظه‌ای اقدام می‌نماید و با صرافی‌هایی که از ثبت معاملات ارزی در سامانه سنا خودداری نمایند، برخورد قانونی خواهد شد.

سیف: کاهش بالای نرخ ارزدر روزهای آینده

ولی الله سیف در حاشیه مراسم پنجاه سالگی بازار سرمایه ایران در جمع خبرنگاران در پاسخ به پرسش خبرنگار مهر مبنی بر میزان حباب نرخ ارز با توجه به روند کاهشی که در بازار آغاز شده است، گفت: بازار ارز در حال طی کردن شرایط خاص خود است و طبیعی است که بانک مرکزی طبیعتا نظارت بر این روند دارد؛ البته به نظر می رسد که یک التهاب در یک تا دو ماه گذشته در این بازار رخ داد که اکنون، در حال تعدیل شدن است.

رئیس کل بانک مرکزی افزود: تا حدود زیادی کاهش نرخ ارز در بازار ادامه خواهد یافت، البته این کاهش در حد رقم و اعدادی خواهد بود که بتواند آن را برساند که حبابی در آن وجود نداشته باشد.

وی تصریح کرد: البته برای کاهش نرخ ارز در بازار نمی توان رقم خاصی را اعلام کرد. سیف در پاسخ به سوال دیگر مبنی بر اینکه با توجه به رانتی که تفاوت ارز مبادله ای با آزاد برای عده ای ایجاد کرده است، آیا تغییری در فهرست دریافت کنندگان ارز مبادله ای صورت خواهد پذیرفت، گفت: در مورد ارز مبادله ای، قرار ما بر یکسان سازی نرخ ارز است و این کار حتما عملیاتی خواهد شد؛ اما با توجه به شرایط ما در رابطه با ارتباطات بانکی بین المللی که در وضعیت کامل نیست و هنوز کمبودهایی در رابطه با ارتباطات بانکی در برخی کشورها داریم، لذا احتمال می دهیم که اجرای یکسان سازی نرخ ارز با ریسک هایی همراه باشد.

وی اظهار داشت: ما نیاز به مانور کامل بر روی منابع ارزی داریم، به خصوص در شرایطی که منابع ارزی کشور به صورت کافی وجود دارد، محدودیت های بین المللی در مقاطعی مشکلاتی ایجاد می کند که یکسان سازی را با وقفه مواجه خواهد کرد؛ بنابراین آن را به تعویق انداخته ایم که امیدواریم در اولین فرصتی که شرایط مناسب حاصل شود، آن تصمیم را در یکسان سازی نرخ ارز ایجاد کنیم.

سیف تاکید کرد: در شرایط کنونی، زمان مشخصی را برای یکسان سازی نمی توانم اعلام کنم. رئیس شورای پول و اعتبار در پاسخ به سوالی مبنی بر تغییر فهرست دریافت کنندگان ارز مبادلاتی در دستور کار دولت برای سال آینده هست، خاطرنشان کرد: به تدریج کالاهای مشمول ارز مبادله ای کاهش می یابد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید