مکملی فوق العاده برای دوران میانسالی

    کد خبر :211899

دردهای مفصلی جزو معضلات میان‌سالی به بعد محسوب می‌شوند و معمولا متخصصان به بسیاری از افراد، مصرف مکمل‌های حاوی هیالورونیک اسید را برای پیشگیری از ابتلا یا تشدید این دردها توصیه می‌کنند.

شاید خیلی از شما نام هیالورونیک اسید را بارها و بارها، ‌مخصوصا با رسیدن به سنین میان‌سالی شنیده باشید، اما ندانید که این ترکیب دقیقا چیست و چه وظیفه‌ای در بدن دارد. مهم‌ترین مشکلاتی که با پا گذاشتن به سن با آن‌ها درگیر می‌شویم، شامل دردهای مفصلی، چروک‌های پوستی و از دست رفتن شادابی پوست است که تقریبا همه این موارد رابطه مستقیمی با کاهش میزان هیالورونیک اسید در بدن دارند. هیالورونیک اسید، نوعی قند طبیعی است که در بافت‌های هم‌بند بدن وجود دارد و مسئول حفظ رطوبت و انعطاف‌پذیری این بافت‌ها محسوب می‌شود.
هم‌زمان با افزایش سن، سطح هیالورونیک اسید هم در بدن کاهش می‌یابد که بعضی از متخصصان، این کاهش را تا ۵۰ درصد هم پیش‌بینی می‌کنند. ژنتیک، استعمال دخانیات و کاهش سطح روی و منیزیم در بدن، همگی از مهم‌ترین دلایل پایین آمدن سطح هیالورونیک اسید همراه با افزایش سن هستند. از این‌رو، احتمال ابتلا به دردهای مفصلی، مخصوصا زانودرد و درد کتف و شانه، در کنار شُلی و چروکیدگی پوست، از مهم‌ترین مشکلاتی است که افراد میان‌سال به دلیل کاهش هیالورونیک اسید از میان‌سالی به بعد با آن مواجه می‌شوند.

مهم‌ترین فواید هیالورونیک اسید چیست؟

۱. کمک به کاهش دردهای مفصلی

همان‌طور که اشاره شد، دردهای مفصلی جزو معضلات میان‌سالی به بعد محسوب می‌شوند و معمولا متخصصان به بسیاری از افراد، مصرف مکمل‌های حاوی هیالورونیک اسید را برای پیشگیری از ابتلا یا تشدید این دردها توصیه می‌کنند. مهم‌ترین دردهای مفصلی که می‌توانند با کمک مکمل‌های حاوی هیالورونیک اسید کاهش پیدا کنند، شامل درد زانوها، آرنج،‌ کتف، انگشتان دست و پا، و سایر مفاصلی که در طول روز حرکت دارند، می‌شوند. هیالورونیک اسید باعث افزایش حالت ژلاتینی بین مفاصل می‌شود و از ساییدگی آن‌ها روی یکدیگر پیشگیری می‌کند. از این‌رو، مصرف مکمل‌های حاوی هیالورونیک اسید می‌تواند کمک شایانی به پیشگیری از چنین دردهایی برساند. بد نیست بدانید که هیالورونیک اسید در تمام استخوان‌ها، بافت‌های هم‌بند، مفاصل، تاندون‌ها و ساختارهای غضروفی در بدن وجود دارد و می‌تواند به افزایش کلاژن‌سازی در بدن کمک کند. زمانی که سطح هیالورونیک اسید بدن در حد مطلوبی باشد، مفاصل می‌توانند شوک‌های محیطی مانند انواع ضربه‌ها یا فشارهایی که هنگام حرکت به آن‌ها وارد می‌شوند را تحمل کنند و کمتر دچار درد و ناراحتی بشوند. به همین دلیل هم این روزها در بیشتر مکمل‌های غذایی که برای افراد میان‌سال یا سالمند که در معرض ابتلا به پوکی استخوان یا دردهای مفصلی هستند، از هیالورونیک اسید استفاده می‌شود.

۲. کمک به کاهش خشکی و پیری پوست

بسیاری از افراد با رسیدن به دوران میان‌سالی، از بعضی مشکلات پوستی مانند خشکی یا پیری پوست در کنار پف زیر چشم یا تیرگی زیر چشم شکایت می‌کنند. بد نیست بدانید که یکی از دلایل بروز این مشکلات، کاهش سطح هیالورونیک اسید با افزایش سن در بدن است. از این‌رو، ممکن است که پزشک شما برای زیباسازی و جوان‌سازی پوست، استفاده از مکمل‌های هیالورونیک اسید یا تزریق محصولات حاوی آن را برای شما تجویز کند. هیالورونیک اسید با افزایش کلاژن‌سازی در پوست، کمک فراوانی به جوان‌سازی پوست و کاهش احتمال افتادگی پوست می‌رساند. از طرف دیگر، زمانی که شما مکمل‌های حاوی هیالورونیک اسید را مصرف می‌کنید، شانس ابتلا به خشکی پوست، شوره سر یا پوسته‌ریزی اطراف پلک و لب‌ها را هم کاهش می‌دهید، زیرا هیالورونیک اسید می‌تواند تا حد مطلوبی باعث افزایش رطوبت در بافت‌های پوستی شما شود.

۳. کمک به کاهش چروک‌های پوستی

یکی دیگر از مشکلات ناشی از افزایش سن، ایجاد چروک‌های پوستی، مخصوصا در ناحیه صورت، گردن و دست‌ها است. محققان آمریکایی به این نتیجه رسیده‌اند که مصرف مکمل‌های حاوی هیالورونیک اسید به مدت ۶ هفته یا بیشتر می‌تواند نقش چشمگیری در کاهش ایجاد چروک‌های عمیق یا بهبود چروک‌های پوستی داشته باشد. اصلا به همین دلیل است که بیشتر کرم‌های دور چشم حاوی هیالورونیک اسید هستند تا این پوست نازک بدن با افزایش سن دچار چروک‌های عمیق و غیرقابل تحمل نشود. نتیجه یک تحقیق آمریکایی دیگر که در سال ۲۰۱۴ منتشر شد، نشان داد که استفاده منظم از کرم‌های حاوی هیالورونیک اسید به مدت ۳۰ روز، تا حد قابل توجهی باعث کاهش چروک‌های پوستی و بهبود شرایط ظاهری افراد میان‌سال شده است. از طرف دیگر، محققان به این نتیجه رسیده‌اند که اگر استفاده از محصولات موضعی حاوی هیالورونیک اسید برای قسمت‌های زیر چشم، گونه‌ها و لب‌ها، از سنین پیش از میان‌سالی شروع شود، شانس ابتلا به چروک‌های پوستی بعد از میان‌سالی در این قسمت‌های بدن بسیار کمتر می‌شود و حتی احتمال افزایش حجمی محدودی در این قسمت‌ها برای فرد مصرف‌کننده به‌وجود می‌آید.

۴. کمک به بهبود زخم‌ها و تبخال

هیالورونیک اسید به دلیل کمکی که به افزایش رطوبت بافت‌های پوستی می‌کند، می‌تواند در بهبود سریع‌تر مشکلاتی که مربوط به از دست دادن موضعی رطوبت پوست است، موثر باشد. این مشکلات شامل تبخال‌های اطراف دهان، زخم‌ها، جای گزیدگی و سوختگی ناشی از عوامل محیطی یا تماس با نور آفتاب می‌شوند. بد نیست بدانید که بسیاری از پمادهای مخصوص درمان تبخال حاوی هیالورونیک اسید هستند و می‌توانند سرعت بهبودی در تبخال‌ها و پیشگیری از ترک‌خوردگی یا خون‌ریزی از آن‌ها را افزایش دهند.

آیا مصرف مکمل‌های هیالورونیک اسید مفید است؟

هیالورونیک اسید علاوه بر مفاصل ‌در ساختارهای غضروفی، مخصوصا در غضروف‌های هیالین یا شیشه‌ای یافت می‌شود که مسئول پوشش‌دهی به انتهای استخوان‌ها و فراهم کردن امکان چرخش مفاصل هستند. از این‌رو، زمانی که سطح هیالورونیک اسید بدن پایین می‌آید، تکان خوردن مفاصل با درد و ناراحتی برای فرد همراه می‌شود که در این صورت نیاز به مصرف مکمل‌های هیالورونیک اسید برای بیمار به‌وجود می‌آید.
حالا شاید این سوال برای برخی از افراد پیش بیاید که آیا مصرف مکمل‌های هیالورونیک اسید هم می‌تواند برای آنها مفید باشد و به بهبود سطح این ترکیب در بدن کمک کند؟ بد نیست بدانید که تحقیقات نشان می‌دهند که مصرف مکمل‌های حاوی هیالورونیک اسید به‌صورت خوراکی، باعث افزایش تولید طبیعی این ترکیب در بدن می‌شود و می‌تواند نوعی درمان غیرتهاجمی و عالی برای درمان آرتریت باشد. نتیجه یک تحقیق جامع روی بیماران مبتلا به آرتروز زانو نشان می‌دهد افرادی که روزانه ۸۰ میلی‌گرم هیالورونیک اسید به‌مدت ۲ ماه مصرف می‌کرده‌اند،‌ حدود ۳۳ درصد با کاهش دردهای مفصلی در این ناحیه از بدن مواجه شده بودند. تحقیق دیگری که روی بیماران مبتلا به آرتروز زانو در همین زمینه انجام شد، نشان داد که مصرف روزانه ۲۰۰ میلی‌گرم هیالورونیک اسید به‌مدت یک سال، باعث بهبودی تقریبا کامل درد زانوها و افزایش قدرت بدنی و توان ورزشی بیماران شده است.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید