واکنش نوبخت به افزایش بودجه برخی نهاد‌ها

    کد خبر :211890

رئیس سازمان برنامه و بودجه به افزایش بودجه برخی نهاد‌ها در کمیسیون تلفیق لایحه بودجه سال ۱۳۹۷ کل کشور واکنش نشان داد.

به گزارش بازتاب به نقل از خانه ملت، محمدباقر نوبخت در حاشیه نشست علنی امروز (یکشنبه 8 بهمن) مجلس شورای اسلامی که به بررسی کلیات لایحه بودجه 97 کل کشور اختصاص داشت، در جمع خبرنگاران در پاسخ به سوالی در مورد افزایش بودجه صدا و سیما در کمیسیون تلفیق، اظهار داشت: آنچه باید به هر دستگاهی تخصیص می یافت، دولت انجام داده است، نه تنها در مورد این موردی که اشاره کردید، بلکه در مورد برخی دیگر از دستگاه ها نیز مجلس شورای اسلامی تشخیص داده است که از محل افزایش منابع، مصارفی را هم برای آنها انتخاب کند.
رئیس سازمان برنامه و بودجه با بیان اینکه تشخیص کمیسیون تلفیق این بوده است که می تواند بیش از 10 هزار میلیارد تومان به منابع بیفزاید و این منابع را بین ردیف ها و دستگاه های مختلف تسهیم کرده است، گفت: برخی از این افزایش بودجه‌ها که اشاره کردید به افزایش ردیف هایی منجر شد که در پیشنهاد دولت نبود.

* موضع دولت در قبال پرداخت پاداش بازنشستگان
وی با بیان اینکه دولت از لایحه خود به هر عدد و رقمی که آورده است دفاع می کند، بیان کرد: 3500 میلیارد تومان برای پرداخت پاداش بازنشستگان در این جدول دیده شد و خوشحالم از اینکه این مبلغ از محل دیگری جبران شد، ما برای پاداش بازنشستگان مشکلی نداریم به ویژه با این رویکردی که اکنون در مجلس وجود دارد و دولت نیز موافق است تا بتوانیم حداقل به اندازه آنچه در سال جاری برای ترمیم حقوق بازنشستگان تحت عنوان همسان سازی و متناسب سازی انجام شده بود، اقدام شود؛ زیرا اکنون هیچ مستند قانونی با این عناوین وجود ندارد و من با احتیاط می‌توانم آن را ترمیم حقوق بدانم و اگر این امر صورت پذیرد مورد موافقت دولت قرار می گیرد.
نوبخت تصریح کرد: در لایحه بودجه با این سقف محدود اگر در توان دولت بود به برخی از ردیف ها از جمله ردیف بازنشستگان، فرهنگیان و دانشگاهیان اضافه می کردیم و به هیچ وجه دولت مضایقه نمی‌کرد. امیدوارم این فرصت در فرایند رسیدگی لایحه بودجه تا پایان این مرحله که تا هفته آینده است بتوانیم از فرصت استفاده کنیم و با رایزنی ها اگر منابعی آزاد شد، به اینها بیفزاییم.

* نگاه دولت به فرهنگ تغییر نکرده است
نوبخت با بیان اینکه نوع نگاه دولت به فرهنگ تغییر نکرده است، گفت: دولت در قبال فرهنگ عمومی و جامعه مسئولیت دارد و دولت رأساً با وساطت بخش‌ها و نهادهای غیردولتی این کار را انجام دهند.
وی افزود: دولت درخصوص این نوع کمک اگر احراز کند که نهادی می‌تواند آن مأموریت را با همان رویکرد فرهنگی مورد نظر انجام دهد، می‌تواند به آن کمک کند زیرا آن نهاد باری از دولت را بر دوش خواهد کشید بنابراین برای دولت بسیار مهم است که آن نهادی که می‌خواهد برای بخش فرهنگ اعتباری دریافت کند اگر واقعا می‌خواهد باری را از دوش دولت بردارد حتما دولت کمک خواهد کرد اما اگر دولت نداند این نهاد، رقمی را که دریافت می‌کند با چه ساز و کاری می‌خواهد هزینه کند، دولت شرعا و قانوناً مجاز نیست که به این نهادها پول بدهد به ویژه با این روش بودجه‌ریزی که مبتنی بر عملکرد است، تا احراز نکنیم که هدف مورد نظر ما ازجانب دستگاه‌ها، حتی دستگاه‌های دولتی هم پیش نرفته‌اند تخصیص انجام نخواهد شد.

* توضیحات نوبخت درباره اعتبار 59 نهاد فرهنگی در بودجه
رئیس سازمان برنامه و بودجه ادامه داد: اقدامی که اکنون صورت گرفته است در یک مرحله حدود 59 نهاد فرهنگی را که از بودجه دولت با نام اعتبار می گرفتند حذف کرد، بالطبع هیچ نهاد محرز شده‌ای نمی‌تواند خود را مستحق دریافت کمک از دولت بداند. پول این نهادها حذف نشد ولی دولت می‌خواهد به نهادهای غیردولتی کمک کند ولی لزوما به این 59 نهاد کمک نمی‌کند.
نوبخت با بیان اینکه هر نهادی باید طرح خود را ارائه کند، گفت: ما برای هر ریالی که پرداخت می‌کنیم باید بدانیم که آن دستگاه چگونه عمل می‌کند. اول باید ما را قانع کند که این پول در چه راستایی دریافت می‌شود و قسط دوم را در صورت نظارت بر کار آن نهاد پرداخت می‌کنیم به این ترتیب می‌توانیم هدفمند عمل کنیم.
وی ادامه داد: 6300 میلیارد تومان در سال جاری در امور فرهنگی هزینه می‌کنیم که بیش از 70 درصد آن به وسیله نهادهای غیردولتی هزینه می‌شود اما جامعه به فرهنگ، اعتراض دارد و دولت باید پاسخگو باشد. جالب است که برخی از این نهادها نیز در راستای مباحث فرهنگی معترض هستند، در حالی که همین نهادها پول را دریافت می‌کنند. آیا دولت به تنهایی این کار را باید انجام دهد؟ دولت که پول را تأمین می‌کند و در اختیار همه قرار می‌دهد و نهادها نیز معترض هستند.
رئیس سازمان برنامه و بودجه با بیان اینکه این گام نخست دولت در سال اول است، گفت: نهادهایی را که در جدول شماره 17 بودند همه کنار گذاشتیم، باید بحث شود که این 59 نهاد در چه شرایطی و با چه تشخیصی آمدند، اکنون اکثریت مردم رأی قاطع خود را به یک تفکر داده‌اند بنابراین ضمن اینکه این تفکر معتدل و همه جانبه‌ای است .
نوبخت ادامه داد: اکنون همه نهادهای فرهنگی می‌آیند و برنامه‌های خود را ارائه می‌کنند که عده‌ای پذیرفته می‌شوند پس پول را دولت حذف نکرده است بلکه فقط پول به نهادهایی اختصاص می‌یابد که بتواند باری از دوش دولت بردارد.
وی افزود: برخی از این نهادها از جدول شماره 17 به جدول شماره 7 کوچ کرده‌اند. در جدول شماره 7 ماهانه‌بگیر هستند و مانند حقوق‌بگیر دولت می‌شوند، در بودجه سال آینده با اینها مواجه خواهیم شد. برخی از این نهادها اکنون به فرهنگ مورد نظر دولت و نظام معترض هستند و کار خود را می‌کنند، در حالی که آنها نیز مسئول هستند.
رئیس سازمان برنامه و بودجه ادامه داد: نگاه دولت در خصوص کمک به فرهنگ تغییر نکرده است ولی کمک فقط به نهادهایی که با هر شرایطی خود را در جدول مستقر کرده‌اند نخواهد بود اکنون زمان آن رسیده است به نهادهایی کمک شود که در گذشته امکان نیافتند تا مورد حمایت دولت قرار گیرند که تعداد این نهادها بسیار بیشتر از 59 نهاد هستند.
نوبخت گفت: برخی از این 59 نهاد ممکن است در شرایط جدید هم کمک بگیرند ولی دولت با حذف جدول شماره 17 به صورت قطعی نمی‌گوید که به شما کمک می‌کند.

* دولت نگران بحران‌سازی نهادهای حذف شده از جدول شماره 17 نیست
رئیس سازمان برنامه و بودجه با بیان اینکه آیا دولت با حذف این نهادها نگران بحران‌سازی این نهادهای تریبون‌دار علیه دولت نیست، گفت: از وجود چنین ظرفیتی برای تخریب باخبر هستیم ولی از اینکه هراس داشته باشیم باید بگویم، دولت اگر می‌ترسید چنین کاری را انجام نمی‌داد.
نوبخت با بیان اینکه براساس ماده 103 قانون محاسبات عمومی وزارت امور اقتصادی و دارایی باید همه اسناد و مدارکی که حساب های دریافت و پرداخت دستگاه ها را نشان می دهد به دیوان محاسبات ارائه کند، گفت: این دیوان پس از دریافت و تطبیق با سایر اسناد گزارشی را تهیه و ضمن ارائه نظر خود، آن گزارش را به مجلس ارائه می کند.
وی با بیان اینکه رسیدگی به این گزارش برعهده کمیسیون های مجلس است، افزود: بعد از ارائه این گزارش، رئیس دیوان محاسبات می تواند یک ساعت درخصوص این گزارش توضیح بدهد نه اینکه گزارش را قرائت کند؛ معقول این است که در مورد تهیه این گزارش دیوان محاسبات توضیحات خود را ارائه کند.
رئیس سازمان برنامه و بودجه با بیان اینکه هیأت رئیسه مجلس باید این گزارش را به کمیسیون ها ارائه کند و هر کمیسیون یک ماه وقت دارد تا در حوزه خود مطالب را بررسی و سپس به کمیسیون اصلی یعنی کمیسیون برنامه و بودجه ارائه کند، اظهار داشت: کمیسیون برنامه و بودجه مجلس سه ماه وقت دارد تا گزارش کمیسیون ها را بررسی و توضیح دستگاه های اجرایی را نیز اخذ کند.

* حیثیت دولت در گزارش تفریغ بودجه سال 95 برده شد
سخنگوی دولت با اشاره به گزارش تفریغ بودجه سال 95 که اخیراً در مجلس قرائت شد، ادامه داد: مسائلی گفته شد که اگر از من پرسیده می شد همان لحظه بیان می کردم، ولی حیثیت دولت و دستگاه های دولتی برده شد. یک عده مترصد هستند تا برای تخریب دولت اقدام کنند و آنها نیز بر این موج سوار شده اند، این در حالی بود که پاسخ همه این موضوعات را داشتم ولی کسی از من سوال نکرد.
وی افزود: در ماده 220 آیین نامه داخلی مجلس سه ماه به کمیسیون برنامه و بودجه مجلس مهلت داده شده است تا گزارش نهایی تفریغ بودجه را قرائت کند.
نوبخت با بیان اینکه اگر دستگاهی تخلفی کرده باشد حتما باید به جامعه معرفی شود، تصریح کرد: تمام تلاش دولت بر این است که بودجه شفاف باشد، اما باید توجه داشت که اطلاع رسانی براساس گمانه زنی نیست، زیرا با حیثیت دولت بازی می کنید و به نوعی تشویش اذهان عمومی ایجاد می شود، زیرا بیان شد که دولت پول ها را به خزانه واریز نکرده است.
رئیس سازمان برنامه و بودجه با بیان اینکه در یک مورد گفته شد اصلا پولی به صندوق واریز نشده است، گفت: سوال ما این است پس به کجا واریز شد؛ همگان باید توجه داشته باشند، این پول به خزانه واریز شد و همان پول را برداشتیم و خرجی را که می خواستیم برای سال بدهیم، انجام شد، اما این موضوعات به گونه ای ناقص و نابهنگام بیان می شود که آثار سوئی خواهد داشت.
سخنگوی دولت با تاکید بر همکاری بیشتر بین دیوان محاسبات و سازمان برنامه و بودجه، بیان کرد: معتقدیم باید دیوان محاسبات را تقویت کنیم زیرا این دیوان چشم مجلس شورای اسلامی و چشم نظام است و سازمان برنامه و بودجه نیز همین نقش را در دولت دارد، البته شورای هماهنگی دیوان محاسبات، سازمان برنامه و سازمان بازرسی وجود دارد و به طور مرتب جلساتی را برگزار می کنند.
وی گفت: دیوان محاسبات از آن مرجعی که به عنوان مچ بگیر و پرونده ساز برای مدیران شناخته می شد، فاصله گرفته است، اما باید توجه داشت که در مرحله اجرا، مسئول می تواند بنا به تشخیص و بدون سوءاستفاده در برخی امور تقدیم و تاخیری انجام دهد. اتفاقاً دستگاه نظارتی اگر می بیند دستگاه اجرایی در حال کج روی است باید به آن دستگاه اعلام و راهنمایی کند.
نوبخت با اشاره به اینکه رفتار برخی نهادهای نظارتی، شهامت تصمیم گیری را از برخی مدیران گرفته است، اظهار داشت: اکنون 71 هزار پروژه در کشور وجود دارد که 65 هزار پروژه آن ناتمام است و هر چه بر فروش این پروژه ها اصرار می کنیم، مدیران از ترس پرونده سازی اقدام به فروش این پروژه ها نمی کنند.
رئیس سازمان برنامه و بودجه با بیان اینکه شب گذشته پیش از اینکه به گفتگوی ویژه خبری بروم، با آقای لاریجانی و رئیس جمهور صحبت هایی را داشتم، گفت: رئیس مجلس فردی فهیم است، همچنین آقای عادل آذر نیز فردی فهیم و باتجربه است.
سخنگوی دولت با بیان اینکه گاهی یک حرف، به جهت وجود یک بستر شرایط ویژه ای را ایجاد می کند، ادامه داد: همان شبی که گزارش تفریغ بودجه ارائه شد، در رسانه های خارجی پاورپوینت هایی نشان داده شد و به گونه ای تلقی کردند که نظام وضع خوبی ندارد. با این شرایط یک جوان کم تجربه، پرخواسته و امیدوار به آینده ممکن است امید خود را از دست بدهد، زیرا می بیند کسی برای مردم کار نمی کند و همه کارها خلاف قانون است.
وی در پاسخ به این سوال که آیا دیوان محاسبات نظر سازمان برنامه را پذیرفته است یا خیر، گفت: اجازه بدهید تا دیوان در این زمینه اظهار نظر کند.
رئیس سازمان برنامه و بودجه با بیان اینکه پیش بینی ما این است که 2 میلیون و 400 هزار بشکه در روز نفت صادر کنیم. این عدد را اگر در 55 دلار قیمت هر شبکه نفت ضرب کنیم و این عدد را در 3500 تومان که برای نرخ برابری ریال و دلار دیده ایم، ضرب کنیم و حاصل آن را در 365 روز ضرب کنیم، میزان درآمد مشخص می شود.
نوبخت ادامه داد: 32 درصد از این 50 میلیارد دلار، حدود 15 میلیارد دلار می شود که سهم صندوق است و اکنون این مبلغ به صندوق واریز شده است، 14.5 درصد نیز به شرکت نفت تعلق می گیرد که به خزانه عمومی واریز نمی شود. ما بقی نیز به حساب خزانه واریز می شود.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید