آقای وزیر! کاخ جشنواره را بازگردانید و سینماگران را از رسانه‌ها جدا نکنید

    کد خبر :211456

همزمان با ظهور کمپین اعتراض اهالی رسانه به مسئولان سی و ششمین جشنواره فیلم فجر، گروهی از اهالی رسانه در نامه‌ای خطاب به وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی خواستار بازنگری در روندهای این جشنواره به ویژه برگزاری در زمینه انتقال جشنواره از مجموعه بزرگ برج میلاد به پردیس کوچک سینماملت و تفکیک هنرمندان از اهالی رسانه شدند؛ تصمیماتی که به شدت با مطالبه اغلب اهالی رسانه در تضاد است و با وجود اعتراض گروهی از اهالی رسانه عملیاتی شده و اکنون یک اعتراض گسترده را در پی داشته است.

به گزارش تابناک؛ پس از آنکه نقدهای جدی درباره حذف کاخ جشنواره مطرح شد، ابراهیم داروغه زاده دبیر سی و ششمین جشنواره فیلم فجر در گفت و گویی با یکی از روزنامه‌های صبح تهران تاکید کرده که حذف کاخ جشنواره ارتباطی به برنامه کاهش هزینه‌های این رویداد نداشته و تصریح نموده که هزینه کاخ جشنواره در برج میلاد از محل فروش بلیت‌های گرانقیمت کاخ مردمی جشنواره که در سینماملت واقع شده بود، تامین می‌شده است. بنابراین باید پرسید چرا کاخ جشنواره فیلم فجر جمع آوری شد و کوشیده شد از عظمت این رویداد تا جای ممکن کاسته شود؟

دبیر سی و ششمین جشنواره فیلم فجر در آبان ماه در گفت وگویی استدلال دیگری برای حذف کاخ جشنواره آورد و گفت: «…هیچ جای دنیا نیز چنین مفهومی وجود ندارد که یک سالن نمایشی وجود داشته باشد که در آن هم هنرمندان و هم شرکت‌کنندگان و هم رسانه‌ها و هم مدیران فرهنگی هنری و دیگر مهمانان با یکدیگر فیلم‌ها را ببینند.»؛ استدلالی که البته خلاف واقع است و از بی‌تجربگی داروغه زاده در سینمای ایران نسبت به جایگاهی که اکنون به او سپرده شده نشات می‌گیرد.

اتفاقاً مفهوم کاخ جشنواره فیلم، مفهومی کاملاً وارداتی است و مسئولان سینمای ایران برای نزدیک شدن به استانداردهای بین المللی برگزاری جشنواره، کاخ جشنواره را راه اندازی کردند. جشنواره ونیز به عنوان قدیمی ترین جشنواره با این سبک، از دهه نخست قرن بیستم در کاخ‌های تاریخی ایتالیا نظیر قصر دوک ونیز برگزار شده است. کاخ جشنواره و کنگره کن هرساله میزبان جشنواره کن است و در اکران کاخ همه طیف‌های از خبرنگار و سینماگر تا مدعوین دبیر حضور دارند. جشنواره فیلم برلین در کاخ موزه هنری مارتین گروپیوس بائو برگزار می‌شود و اساساً محوریت این رویداد همین کاخ موزه است.

رویکرد غیرحرفه‌ای در حذف کاخ جشنواره فیلم فجر با نقدها درون گروهی هرماه بود و انتظار می‌رفت مسئولان جشنواره با این نقدها همراه شوند اما پس از آنکه این اتفاق رخ نداد و مسئولان نظرات اهالی رسانه -به جز آنهایی که در یادداشت و گفت و گوهایی برای بولتن و سایت جشنواره رفتار مدیران جشنواره را تایید می‌کردند- به هیچ گرفته شد، اکنون گروهی وسیعی از اهالی رسانه و به ویژه خبرنگاران و روزنامه نگارانِ سینمایی کمپین اعتراض به مسئولان جشنواره فجر را به راه انداخته‌اند.

این گروه در نامه‌ای خطاب به سیدعباس صالحی، وزیرمحترم فرهنگ و ارشاد اسلامی خواستار بازنگری در انتقال کاخ جشنواره به سینماملت شدند و در بخشی دیگر از تفکیک سینماگران و رسانه‌ها که پوشش جامع مهم‌ترین رویداد فرهنگی کشور را مختل می‌کند، انتقاد کرده‌اند.

در متن این نامه خطاب به وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی آمده است: «جمعی از اهالی رسانه و منتقدان سینما در آستانه برگزاری سی و ششمین جشنواره فیلم فجر نسبت به برخی تصمیمات اتخاذ شده در این دوره از جشنواره معترض بوده و خواستار اعمال تمهیدات لازم از سوی جنابعالی هستند.

متاسفانه با وجود تذکرها و انتقادهای رسمی و غیررسمی اهالی رسانه طی ماه‌های گذشته، بسیاری از تصمیمات در رابطه با سینمای رسانه‌ها کاملا یک سویه گرفته شده که از آن جمله اختصاص پردیس سینمایی ملت به رسانه‌ها و جداسازی هنرمندان از اهالی رسانه است. به گونه‌ای که بر اساس اعلام روابط عمومی جشنواره هنرمندان و سینماگران فقط در مدت زمان یک سانس اکران فیلم خود می‌توانند در پردیس ملت حضور داشته باشند که این مسئله با توجه به تعدد رسانه‌ها و مدت زمان کوتاهی که در اختیار خواهند داشت مشکلات عدیده‌ای را در راستای انجام امور خبری به ویژه گفت‌وگو با هنرمندان موجب می‌شود.

از سوی دیگر محل پردیس ملت و سختی رفت و آمد برای خبرنگاران، به ویژه در ساعات پر ترافیک بزرگراه آیت الله هاشمی رفسنجانی و خیابان ولیعصر، نداشتن پارکینگ به میزان لازم و دور بودن پارکینگ‌های در نظر گرفته شده از ساختمان پردیس، دور بودن به مرکز شهر، حذف سرویس‌های ایاب و ذهاب و… مشکلات زیادی را برای تردد اهالی رسانه در پی خواهد داشت.

علاوه بر این پردیس ملت از لحاظ موارد دیگری همچون فاصله زیاد بین طبقات، مشکلات آنتن دهی تلفن‌های همراه، متمرکز نبودن سالن‌های نمایش در یک محدوده منسجم، عدم دسترسی به امکانات شهری و حتی تعداد اندک سرویس‌های بهداشتی‌ نیز دارای نقاط ضعف متعددی است و برای برگزاری چنین رویداد بزرگی مناسب به نظر نمی‌رسد.

از آنجا که خبرنگاران در ایام جشنواره فیلم فجر بیش از دیدن فیلم‌ها، مسئولیت مهم اطلاع‌رسانی و پوشش اخبار مربوط به جشنواره و همچنین تهیه گزارش از روند برگزاری و گفت‌وگو با هنرمندان را بر عهده دارند، در شرایط کنونی انجام امور فوق‌الذکر امکان‌پذیر نیست و مشکلات موجود موجب کمرنگ شدن اخبار و کاهش گرمای بزرگ‌ترین رویداد فرهنگی کشور در این دوره خواهد شد.

ِلذا افراد امضاءکننده این نامه خواستار اعمال نظر و تمهیدی از سوی جنابعالی به منظور رفع مشکلات فوق‌الذکر و در صورت امکان بازگشت کاخ رسانه‌های جشنواره فیلم فجر به مرکز همایش‌های برج میلاد هستند.»

به نظر می‌‎رسد نتیجه تصمیمات اشتباهی که شاید ثمره خطای استراتژیک رئیس سازمان سینمایی در انتخاب یک پزشک به عنوان دبیر مهم‌ترین رویداد سینمایی کشور باشد، آهسته آهسته عیان می‌شود و مقدمات برگزاری یکی از ضعیف‌ترین دوره‌های جشنواره فیلم فجر فراهم شده است.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید