چاپلوسي سعودي ها از ترامپ به مذاق صهيونيستها خوش نيامد!

    کد خبر :21144

تايمز آو اسرائيل نوشت: روابط گرم و صميمي ترامپ و عربستان براي نتانياهو مسئله‌ساز است
به گزارش بازتاب تايمز آو اسرائيل در گزارشي نوشت روابط گسترده و گرم دونالد ترامپ با عربستان سعودي براي نخست وزير اسرائيل مسئله‌ساز خواهد شد.
پايگاه اينترنتي روزنامه تايمز آو اسرائيل در گزارشي نوشت: سعودي ها با چاپلوسي تمام مي گويند معتقدند که يک رئيس جمهور مصمم، قدرتمند و داراي چشم انداز مي تواند توافق صلحي ميان فلسطيني ها و اسرائيل ايجاد کند ولي اين دستورالعمل براي بنيامين نتانياهو بسيار مسئله ساز خواهد بود.
در گزارش تايمز آو اسرائيل آمده است: دونالد ترامپ رئيس جمهور آمريکا از لحظه اي که در روز دوشنبه از رياض به تل آويو پرواز مي کند تاريخ ساز مي شود – علت اين موضوع پرواز مستقيم رئيس جمهور آمريکا از پايتخت عربستان سعودي به اسرائيل است. وي با بازديد از «ديوار ندبه» براي دومين بار تاريخ ساز مي شود، زيرا وي نخستين رئيس جمهور آمريکايي است که به مقدس ترين مکان دعا مردم يهودي مي رود. ميزبانان سعودي ترامپ در روز شنبه اعلام کردند که وي مي تواند با ايجاد توافق صلح ميان اسرائيل و فلسطين نام خود را در تاريخ ثبت کند.
عادل الجبير، وزير امور خارجه سعودي در يک کنفرانس خبري با حضور رکس تيلرسون وزير امور خارجه آمريکا گفت عربستان سعودي خوشبين است که ترامپ «با رويکرد جديد و عزمش مي تواند به اين مناقشه طولاني پايان دهد. وي بدون ترديد چنين ديدگاهي دارد و ما معتقديم وي توانايي و اراده اين کار را دارد.»
عادل الجبير همچنين گفت، «پادشاهي عربستان سعودي آمادگي دارد تا با آمريکا در زمينه ايجاد صلح ميان اسرائيلي ها و فلسطيني ها و اسرائيل و اعراب کار کند.»
تمجيد و احترام شخصي به ترامپ – پادشاه سلمان مسن براي استقبال از رئيس جمهور آمريکا به فرودگاه رفت و با ملانياي بدون حجاب، بانوي نخست آمريکا دست داد – نشان دهنده اين است که سعودي ها نيز مانند محمود عباس در کاخ سفيد در اوايل ماه جاري، اهميت رابطه خوب با رئيس جمهور جديد آمريکا را درک مي کنند و حسابي چاپلوسي و تملق او را مي کنند. اين تاکتيکي است که بدون ترديد مايه نگراني بنيامين نتانياهو، نخست وزير اسرائيل مي شود، هرچند که وي از اين موضوع متعجب نمي گردد. هر چه که نتانياهو از دولت جديد آمريکا انتظار داشته يا به انجام آن اميد داشته يا نداشته، واقعيت اين است که ترامپ هنوز سفارت آمريکا را از تل آويو به اورشليم (قدس اشغالي) منتقل نکرده، توافق هسته اي با ايران را پاره نکرده و به اسرائيل اختيار تام در زمينه شهرک سازي ها نداده است. در عوض، ترامپ ميزبان محمود عباس در کاخ سفيد بوده و تصميم دارد طي هفته جاري در بيت الحم با وي ديدار کند. وي از عباس تمجيد فراواني کرده است، از جمله از همکاري ميان فلسطين و آمريکا در زمينه امنيت منطقه اي و مبارزه با تروريسم تقدير کرده است.
حال رئيس جمهور آمريکا مجموعه اي گسترده از قراردادهاي تجاري – به ارزش بالغ بر 380 ميليارد دلار طي ده سال بعد – را با عربستان سعودي امضاء کرده است که تقريباً يک سوم اين مبلغ، يعني 110 ميليارد دلار، به فروش تسليحات نظامي اختصاص دارد. در اينجا ذکر اين نکته بد نيست که تفاهم نامه ميان آمريکا و اسرائيل در زمينه کمک امنيتي واشنگتن به اسرائيل که در ماه سپتامبر گذشته با دولت اوباما امضاء شد فقط 38 ميليارد دلار طي يک دهه است. دولت ترامپ وعده داده است که اسرائيل همچنان از مزيت کيفي نظامي در منطقه بهره مند خواهد بود. اما قراردادهاي تسليحاتي که روز شنبه اعلام شد به سعودي ها دسترسي به تسليحات بسيار زياد و بسيار پيشرفته نظامي آمريکا را مي دهد. همانطور که تيلرسون و الجبير بارها تکرار کردند، اين قراردادها روابط ميان دو کشور و تعهد دو جانبه آنها در حوزه دفاعي را کاملاً تعميق مي بخشد. اسرائيل از اين اظهارنظر تيلرسون که با سعودي ها براي مقابله با نفوذ منفي ايران در منطقه – توقف تهاجم تهران، حمايت از تروريسم، مداخله اش در امور داخلي کشورهاي منطقه خاورميانه – همکاري نزديکي خواهد داشت ممکن است اندکي آسايش خيال پيدا کند. خيلي خوب است که يک وزير امور خارجه سعودي آشکارا و خيلي راحت در مورد اسرائيل صحبت مي کند و وعده مي دهد آمادگي کمک به صلح را دارد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید