AFC؛ سربلند از چالشی که مخترعش سعودی‌ها بودند/ حکمی که ایران را هم امیدوار کرد

  • ورزشی
  • یکشنبه ۸ بهمن ۱۳۹۶ ۱۱:۱۲
    کد خبر :211339

کنفدراسیون فوتبال آسیا با صدور رایی عادلانه در موضوع اختلاف عربستان و امارات با قطر ما را امیدوار به حکمی عادلانه و دور از سیاست زدگی برای میزبانی تهران از سعودی‌ها کرد.

مهم‌ترین قضیه این روزهای محافل ورزشی بحث میزبانی کشورهای دچار چالش سیاسی قاره کهن در رقابت‌های لیگ قهرمانان 2018 آسیا است. ایران یکی از کشورهایی است که از ۳ سال گذشته درگیر این موضوع بوده و تمام اهالی ورزش و کسانی که اخبار ورزشی را دنبال می‌کنند با این موضوع آشنایی کامل دارند.

* صدور رای ناخوش آیند «زمین بی طرف»

پس از کش و قوس‌های زیادی که میان فدراسیون ایران با سعودی‌ها در این ۳ سال گذشته به دلیل قطع روابط سیاسی ۲ کشور در AFC رخ داد، این سازمان بین المللی و به اصطلاح بی طرف آرایی صادر کرد که به طبع ما نبود و دل خوری‌های زیادی از کنفدراسیون فوتبال آسیا که همیشه دم از اتحاد و عدالت می‌زند، به وجود آمد.

قانون «زمین بی طرف» که برای اولین بار در قضیه اختلاف ایران با عربستان بر سر میزبانی از سوی AFC تجویز شد به نوعی به مذاق سعودی‌ها چربید زیرا آنها بودند که با ادعاهایی امنیت کشورمان را می‌خواستند و به نوعی امنیت ما را زیر سوال بردند و به نخواستند که به تهران سفر کنند.

*نسخه جدید سعودی‌ها برای قطر!

پس از گذشت نزدیک به ۳ سال از ایجاد قانون جدید «زمین بی طرف»، سعودی‌ها این بار با همراهی اماراتی‌ها که به تازگی دچار چالشی بزرگ با قطر شده‌اند و روابط سیاسی خودشان را با دوحه قطع کرده‌اند، نسخه‌ای که برای ایران پیچیده بودند نیز برای قطر درخواست دادند!

تاریخ دوباره برای AFC تکرار شد اما این بار طرف مقابل ایران نبود بلکه قطر بود. سعودی‌ها که با قطری‌ها روابط سیاسی خود را به بهانه حمایت قطر از تروریسم قطع کرده بودند مدعی شدند که امنیت بازیکنانشان در دوحه به خطر می‌افتد و آنها حاضر به بازی در دوحه نیستند و سناریو تکراری…

* آزمون سخت و سرنوشت ساز برای AFC

کنفدراسیون فوتبال آسیا(AFC) این بار با آزمون سختی مواجه شده بود چون قطر میزبان جام جهانی ۲۰۲۲ بود و یکی از کشورهایی بود که در زمینه ورزش پیشگام بود. اگر این سازمان به دور از سیاست تصمیم نمی‌گرفت عدالت و بی طرفی این سازمان دوباره زیر سوال می‌رفت. دلیل قطع روابط سیاسی ایران با عربستان به نوعی بهانه‌ای دست سعودی‌ها داده بود اما موضوع قطر این طور نبود زیرا سعودی‌ها با ادعاهای پوچ و به شکل زورگویانه روابطشان را با دوحه قطع کرده بودند.

در این برهه تمام نگاه‌ها به شیخ سلمان بحرینی بود که به نوعی زیر سایه سعودی‌ها قرار داشت. اما این آزمایش بزرگی برای کنفدراسیون فوتبال آسیا بود تا عدالت و بی طرف بودنش را دوباره برای همگان نشان دهند و در این اوضاع ناآرامی که در منطقه میان دولتمردان و دولت‌ها بوجود آمده با رایی عادلانه دوباره کشورها را به آشتی درآورد تا بیشتر از این از یکدیگر دور نشوند.

دعوای سیاسی عربستان و امارات با قطر به محفل ورزش کشیده شد و مسئولان بلند پایه ۳ طرف بر علیه یکدیگر مصاحبه کردند. سعودی‌ها با هم‌پیمانان اماراتی خود که در موضوع اسپانسری رقابت های لیگ قهرمانان آسیا قدرت و نفوذ زیادی داشتند، از همین رو AFC را تهدید کردند که به هیچ وجه به دوحه برای بازی نمی‌آیند. حتی فدراسیون عربستان تهدید کرد اگر رای AFC به نفع قطری‌ها باشد خودش را از عضویت AFC خارج می‌کند و به قاره‌ای دیگر می‌رود!

*تشکیل کمیته مثل قضیه ایران و عربستان

کشمکش‌ها همین طور بالا می‌رفت و زمان برگزاری مسابقات لیگ قهرمانان آسیا ۲۰۱۸ نزدیک می‌شد و این مشکل و اختلاف روز به روز بیشتر می‌شد. کنفدراسیون فوتبال آسیا تصمیم گرفت تا کمیته‌ای را برای بررسی اوضاع امنیت در ورزشگاه‌های این ۳ کشور بفرستد. کمیته با ریاست باتیل هندی نائب رئیس AFC تشکیل شد و پس از بررسی‌های لازم ۳ توصیه را به AFC ارائه دادند.

* رای کمیته اجرایی فصل الخطاب!

شیخ سلمان پس از دریافت گزارش‌ها با هوشیاری خاصی زیر بار این بهانه‌های سعودی‌ها و اماراتی‌ها نرفت و مثل قضیه ایران و عربستان بدون رای گیری حکم نداد. رئیس AFC این بار اعلام کرد که کمیته اجرایی مسابقات که ۲۴ عضو دارد درباره این موضوع رای نهایی را صادر خواهد کرد تا فصل الختام باشد. شیخ سلمان به خاطر حساسیت این موضوع خودش را کنار کشید و ۳ نمانیده امارات، عربستان و قطر که در این موضوع ذی نفع بودند نیز کنار رفتند. ۲۰ عضو AFC رای خود را روز گذشته دادند که با وجود تهدیدهای سعودی‌ها و اماراتی‌ها ۱۶ عضو AFC رای مخالف به آنها و موافق قطر دادند. در این رای گیری ۳ عضو به نفع عربستان و امارات رای دادند و یک رای نیز ممتنع بود.

*امیداوری ایران در آینده از AFC

AFC با این موضع شفاف خود و رای گیری مشخص کرد که در این اوضاع نابسامان سیاسی در منطقه می‌توان به سازمان ورزشی که عدالت محور است، اعتماد کرد. این اقدام AFC نشان داد که پیشرفت در این سازمان صورت گرفته است و آراء این نهاد به آراء فدراسیون جهانی فوتبال(فیفا) نزدیک شده و از سیاست دور شده است. انتظار می‌رود AFC در آینده نیز مخصوصا در بحث میزبانی ایران از عربستان مقابل زیاده خواهی بایستد و رای عادلانه را صادر کند.

به گزارش فارس، بدون شک رای روز گذشته AFC رای به جناح خاصی نبود، بلکه رای به خودش کنفدراسیون آسیا و فوتبال بود. با این رای مقتدرانه فوتبال آسیا دوباره نفس کشید و شیخ و سلمان و دوستانش نشان دادند که فوتبال ارجح تر از سیاست و نزاع و جناح‌بندی ها است.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید