انتقاد از مشاور روحانی برای تمجید داریوش شایگان

    کد خبر :211226

حسام‌الدین آشنا، مشاور رئیس‌جمهور به بهانه بیماری داریوش شایگان از همکاران ساواک و دربار پهلوی، ضمن نقل خاطره‌ای از وی، شایگان را دارای نقشی مهم در «شکل‌دهی به جریان خودآگاهی ملی، غرب‌آگاهی و هویت سیال ایرانی/اسلامی» دانست!

کیهان نوشت:داریوش شایگان که پیش از پیروزی انقلاب، از وابستگان دربار و دفتر فرح بود، در «مرکز مطالعه تمدن‌ها» وابسته به بنیاد فرح پهلوی، کار خود را آغاز کرد و سپس مدیرعامل بنیاد مذکور شد. بنا به گفته فرح پهلوی در فیلم مستندی به نام «شهبانو» که اخیرا درباره وی در خارج کشور ساخته شده، داریوش شایگان اساسا طراح مطالعه و گفت‌و‌گوی تمدن‌ها برای دفتر فرح بوده است.
پس از پیروزی انقلاب، شایگان با توجه به سوابق همکاری با ساواک و همچنین وابستگی به دربار پهلوی، به خارج از کشور‌گریخت و در دفتر رضا پهلوی به فعالیت‌های ضدانقلابی مشغول شد. وی همچنین سه سال سردبیری نشریه «ایران نامه» وابسته به ‌اشرف پهلوی را برعهده داشت.
شایگان در ایام اقامت در خارج کشور، کتابی به نام «انقلاب دینی چیست؟» نوشت و مدعی شد که انقلاب ذاتا مفهومی غربی است و با اسلام جمع‌ناپذیر است! وی همچنین در مقابل فتوای تاریخی امام خمینی (رحمه‌الله‌علیه) علیه سلمان رشدی مرتد ایستاد و در مصاحبه‌ای با نشریه فرانسوی «فیگارو»، آن را نشانه صدور تروریسم به خارج دانست! داریوش شایگان پس از ارتحال حضرت امام خمینی (رحمه‌الله علیه) به همراه ضدانقلابیونی همچون باقر پرهام، رامین جهانبگلو، ایرج پزشکزاد و حسن نزیه جمهوری اسلامی را «نظامی قرون وسطایی» معرفی کرد!
او به دنبال اجرای سیاست‌های دولت به اصطلاح سازندگی در جذب فراریان از وطن، به کشور بازگشت و در بسیاری از نشریات به اصطلاح اصلاح‌طلب و شبه روشنفکری همچون «کلک» و «گفت‌وگو» و «نگاه نو» حضور پیدا کرد و در ستایش از غرب و مظاهر آن و تبلیغ شبه عرفان‌های نوپدید و جعلی و همچنین تضعیف اسلام و ضدیت با باورهای ملی و دینی مطلب نوشت و مصاحبه کرد و البته هدف تجلیل قرار گرفت! شایگان در سال 2011 نشان عالی خدمت به دولت فرانسه را در محل سفارت این کشور دریافت کرد.

حال چگونه است که مشاور رئیس‌جمهوری، فردی را با چنین کارنامه سیاه و فعالیت علیه ملت ایران و هویت دینی و ملی این مردم، دارای نقشی مهم در «شکل‌دهی به خودآگاهی ملی و هویت سیال ایرانی/اسلامی» می‌داند؟! شاید از نظر ایشان فعالیت برای ساواک و دربار پهلوی و همکاری با دفاتر و سردبیری نشریات تبهکارترین عناصر رژیم پهلوی در ضدیت با اسلام و انقلاب اسلامی «شکل‌دهی به خودآگاهی ملی» باشد! و محکوم کردن فتاوای رهبر فقید انقلاب اسلامی و قرون وسطایی خواندن نظام منبعث از آن، معنی و مفهوم همان سیالیت مورد نظر جناب مشاور در نگرش به هویت ایرانی/اسلامی را به‌دست بدهد؟! شاید هم تبلیغ فرقه‌ها و عرفان‌های غرب ساخته و اختلاط آنها با اسلام، نشانه‌ای از این گونه هویت‌بخشی شایگان است؟!

گفتنی است مدتی پیش، مسئول دفتر مشاور رئیس‌جمهور به جرم جاسوسی دستگیر شد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید