برنامه‌های محیط زیست برای کاهش آلودگی هوا و گرد و غبار

    کد خبر :211206

شهرهای مختلف کشور از هوای سالم محروم‌ هستند. فرقی ندارد که آلودگی ناشی از وسایل نقلیه باشد یا آلودگی ناشی از گرد و غبار. مسئله مشترک این است که تحت هر دو شرایط، هوای سالمی برای تنفس وجود ندارد.به همین علت معاون سازمان محیط زیست تاکید دارد که سازمان قصد دارد کاهش آلودگی هوای ناشی از خودروها را همزمان با گرد و غبار پیش ببرد و برای این منظور برنامه‌هایی نیز طراحی کرده است.

مسعود تجریشی در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه در فصول سرد سال به دلیل بروز پدیده وارونگی دما (اینورژن) با آلودگی هوا در شهرهای مختلف به ویژه کلانشهرها مواجه هستیم، گفت: برنامه سازمان حفاظت محیط زیست برای حل مشکل آلودگی هوا این است که با توجه به مصوبات هیئت دولت در سال‌های ۹۳ و ۹۵، برای کلانشهرها برنامه جامع کاهش آلودگی تنظیم کند.

وی با اشاره به برنامه کاهش آلودگی هوای تهران که از سوی شهرداری تهران تهیه شده است، اظهار کرد: این برنامه بر مبنای مصوبات دولت در زمینه کاهش آلودگی هوا تدوین شده است و علاوه بر اشاره به اقدامات مورد نیاز برای حل مشکل آلودگی هوای تهران، اثرگذاری هر یک از فعالیت‌ها نیز کمی‌سازی شده است. قرار است برای سایر کلانشهرها نیز با کمک کنسرسیوم ۱۳ دانشگاه کشور برنامه جامع کاهش آلودگی هوا را برای کلانشهرها تنظیم کنیم.

معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست در ادامه با تاکید بر اینکه سعی داریم آلودگی هوا ناشی از وسایل نقلیه را همزمان با آلودگی هوا ناشی از گرد و غبار را کاهش دهیم، تصریح کرد: در فصل زمستان بیشتر با مشکل آلودگی هوا ناشی از تولید ذرات معلق درگیر هستیم و منابع متحرک بیشترین سهم را در تولید این ذرات دارند.در فصل تابستان معمولا با آلودگی از نوع گرد و غبار به‌ویژه در شهرهای مرزی و کویری کشور مواجه هستیم.

تجریشی با اشاره به شناسایی کانون‌های گرد و غبار به تفکیک استان‌ها اظهار کرد: تاکنون منشاهای گرد و غبار در ۱۳ استان شناسایی شده و در ۱۷ استان دیگر منشایابی در حال انجام است و سعی داریم این کار را تسریع ببخشیم. در صورت شناسایی منشاهای داخلی و خارجی گرد و غبار سریعا برنامه عملیاتی را با کمک دستگاه‌های اجرایی تنظیم و عملیاتی خواهیم کرد.

وی با اشاره به تاثیر منبع‌های خارجی در وضعیت گرد و غبار کشور تاکید کرد: شهر مشهد تحت تاثیر گرد و غبار قره قوم ترکمنستان است و زابل از تالاب هامون در افغانستان تاثیر می‌پذیرد. شهرهایی که در حاشیه زاگرس قرار دارند، تحت تاثیر کشورهای عربستان، سوریه و عراق هستند. برای همین یک مجموعه مطالعه برای شناسایی منابع خارجی گرد و غبار شروع شده است. برای مقابله با گرد و غبار کشور امسال ۱۰۰ میلیون دلار و برای سال آینده ۱۵۰ میلیون دلار از صندوق توسعه ملی درخواست شده است.

معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست در پایان با تاکید بر اینکه سعی داریم کاهش آلودگی هوا ناشی از خودروها و گرد و غبار را به طور همزمان پیش ببریم، گفت: گرچه جنس عملیات برای این دو موضوع فرق می‌کند و بیشتر عملیات در تابستان برای مهار گرد و غبار و کاشت نهال و مالچ‌پاشی خواهد بود و در زمستان مسئله سوخت و ناوگان حمل و نقل مطرح است. در این زمینه‌ها از ظرفیت دانشگاه‌ها و حتی ظرفیت‌های بین‌المللی استفاده خواهیم کرد.

به گزارش ایسنا، حسن روحانی- رئیس جمهور کشور- هفته پیش در جریان گفت‌وگوی تلویزیونی با بیان اینکه آلودگی‌ها و ریزگرد به ما اعلام می‌کند که باید به محیط زیست توجه کنیم، گفت: گرد و غبار اهواز و خوزستان و یا آلودگی تهران و کلانشهرها مشکل واقعی مردم ماست. از امسال برای مهار منشاء ریزگردهای داخلی اقدام کرده‌ایم. البته این مساله زمان‌بر است و ما نمی‌توانیم صدها هزار هکتار را در چند ماه نهال‌کاری کرده و یا به سرعت به تالاب خشک شده، آب برسانیم اما کار را شروع کرده‌ایم. البته برای حل مشکل گرد و غبار که منشاء آن در خارج از کشور مثل عراق، کویت و یا عربستان است، به همکاری با آن دولت‌ها و سیاست‌خارجی نیاز داریم.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید