مدیر طرح حفاظت از تالاب‌های کشور خبرداد

کاهش ۲۵ سانتیمتری تراز دریاچه ارومیه نسبت به سال قبل

    کد خبر :210911

مدیر طرح حفاظت از تالاب‌های کشور از کاهش ۲۵ سانتیمتری تراز دریاچه ارومیه نسبت به مدت مشابه سال گذشته خبر داد و گفت: تراز دریاچه ارومیه نسبت به میانگین درازمدت ۴ متر و ۳۶ سانتیمتر کمتر شده است.

به گزارش ایسنا ابوالفضل آبشت در نشست خبری معاونت محیط زیست طبیعی سازمان حفاظت محیط زیست که به مناسبت روز جهانی تالاب‌ها برگزار شد، اظهار کرد: سال گذشته طرح حفاظت‌ از تالاب‌ها با صندوق کارآفرینی امید موافقت نامه‌ای را به مبلغ ۵ میلیارد تومان امضا کرد و قرار شد این صندوق از طرح‌های کسب و کار – که وابستگی کمتری با آب دارند – حمایت کند.

وی با بیان اینکه این صندوق وام‌هایی تا سقف ۱۰۰ میلیون تومان با سود ۴ درصد اعطا می‌کند، گفت: در سال قبل که اولین سال اجرای موافقت نامه بود ۶۸ طرح به صندوق کارآفرینی امید به ارزش ۲ میلیارد و۳۰۰ میلیون تومان ارسال کردیم.

مدیر طرح حفاظت از تالاب‌های کشور با اشاره به اینکه از مجموع ۶۸ طرح ارائه شده به صندوق کارآفرینی امید، ۳۰ طرح توسط این صندوق پذیرفته شد،اظهارکرد: وام‌هایی برای اجرای این طرح‌ها ارائه شده است و صندوق به دلیل مشکلات مالی نتوانست تسهیلات لازم را در اختیار بقیه طرح های پذیرفته شده قرار دهد.

آبشت در ادامه وضعیت دریاچه ارومیه را تشریح کرد و گفت:‌در حال حاضر تراز دریاچه ۱۲۷۰.۳۱ است که نسبت به مدت مشابه در سال گذشته ۲۵ سانتیمتر کمتر شده است. وسعت دریاچه ارومیه در حال حاضر ۱۷۷۱.۳۵ کیلومتر مربع است که نسبت به مدت مشابه در سال گذشته ۲۹۹ کیلومتر مربع کاهش سطح دارد. همچنین نسبت به میانگین بلندمدت ۲۷۵۵ کیلومتر مربع کاهش سطح ثبت شده است .

مدیر طرح حفاظت از تالاب‌های کشور تاکید کرد: زمانی که ستاد احیای دریاچه ارومیه کار خود را آغاز کرد وسعت دریاچه به ۵۰۰ کیلومتر مربع رسیده بود و الان ۱۲۷۰ کیلومتر مربع است بنابراین اگر اقدامات چهار سال اخیر انجام نمی‌شد قطعا تاکنون اثری از دریاچه ارومیه باقی نمانده بود.

آبشت با اشاره به تعامل سازمان حفاظت محیط زیست و وزارت جهاد کشاورزی به منظور احیای تالاب‌ها اظهار کرد: چهار سال است که سازمان حفاظت محیط زیست با حمایت کشور ژاپن پروژه حمایت از تالاب‌ها را با همکاری برنامه عمران ملل متحد پیش می برد. بیش از ۸۰ درصد اعتبار آن در حوزه کشاورزی هزینه و تلاش می‌شود مصرف آب و نهاده‌های کشاورزی کاهش یابد. در حال حاضر از طریق همین طرح ۱۰هزار کشاورز در ۱۱۰ روستا حوضه آبخیز دریاچه ارومیه با کاهش مصرف آب در حوزه کشاورزی درگیر هستند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید