پس لرزه های بازی جدید احمدی نژاد و یارانش /تلاش نزديكان احمدي‌نژاد براي دريافت مجوز اعتراض عليه دولت

    کد خبر :210245

احمدي‌نژادي‌ها كه همزمان با ايجاد برخي اعتراضات‌ و نا آرامي‌ها در كشور ساكت شده و در لاك خود فرو رفته بودند، هفته گذشته با ارايه درخواست مجوز براي برگزاري تجمع به صحنه بازگشته و يك بازي تازه را شروع كرده‌اند.
اسفنديار رحيم‌مشايي، سيدحسن موسوي، عبدالرضا شيخ‌الاسلامي، حميد بقايي، علي ذبيحي، مرتضي تمدن، و علي‌اكبر جوانفكر با ارسال نامه‌اي به وزير كشور با اشاره به ناآرامي‌هاي اخير و بيان اينكه «آزادي تشكيل اجتماعات و نقد و اعتراض به سياست‌ها و عملكردها و بيان مطالبات به حق و قانوني، از حقوق مصرح در قانون اساسي است» نوشتند: «اينجانبان بنا داريم كه از مردم براي بيان نظرات و اعتراض آرام و قانونمند خود به نحوه اداره كشور توسط قواي گوناگون و برخي از سياست‌ها و رفتارها به خصوص در امور اقتصادي، قضايي و اجتماعي، دعوت به اجتماع نماييم.»

پاسخ تمدن
به گزارش روزنامه اعتماد درخواست برگزاري تجمع اعتراضي از سوي احمدي‌نژادي‌ها به دلايل مختلف توجه‌ها را به خود جلب كرد. اول اينكه آنها تا ديروز تهديد به افشاگري كرده، ويديو منتشر كرده و بست مي‌نشستند. از همين رو تغيير رويه يكباره و قصد آنها براي استفاده از روش‌هاي اصولي بيان اعتراض بسيار تعجب‌آور بود.

از سوي ديگر اين درخواست از سوي كساني مطرح شده است كه هشت سال در قوه مجريه مسووليت داشته و اتفاقا به اجابت چنين درخواست‌هايي عادت نداشتند. البته خودشان اين مساله را قبول ندارند. به همين خاطر است كه مرتضي تمدن استاندار تهران در دوران احمدي‌نژاد مدعي است اصلاح‌طلبان در حال جوسازي عليه آنها هستند. او در متني كه در كانال تلگرامي دولت بهار منتشر شد، نوشت: « در پاسخ به دروغ‌پراكني مدعيان اصلاح‌طلبي متذكر مي‌شوم كه در زمان مسووليت بنده در استانداري تهران، آقايان موسوي و كروبي از ٢٥ خرداد ٨٨ تا ١٢ ارديبهشت ٨٩، قريب ٣١ راهپيمايي برگزار كردند. آنها نامه خود را به استانداري آوردند به آنها گفته شد كه نامه شما فاقد شماره ثبت دبيرخانه است و طبق قانون، درخواست رسمي بايد شماره شود، برويد رفع نقص كنيد و همراه اين فرم بياوريد. آنها رفتند و تا امروز كه تصوير نامه را منتشر كرده‌اند هنوز نقص قانوني نامه را مرتفع نكرده‌اند و هيچگاه هم مراجعه ننموده‌اند! اگر در داعيه خود صادق هستند شماره و تاريخ ثبت در دبيرخانه استانداري را منتشر كنند! ضمنا به بنده و مردم عزيز بفرمايند مجوز آن ٣١ راهپيمايي و تجمع با دود و بعضا بدون دود از جمله راهپيمايي ٢٥ خرداد ٨٨ و روز قدس ٨٨ را چه كسي صادر كرد؟ احتمالا از بس زمين گرد بوده و چرخيده سرشان گيج رفته و فراموش كرده‌اند!»

نگراني از اغتشاش
پاسخ تمدن با پيام‌هاي تند كاربران حامي اين طيف سياسي همراه بود. پيام‌هايي كه در پي يك فراخوان و نظرسنجي در مورد برگزاري تجمع در كانال دولت بهار منتشر مي‌شود.

مساله قابل توجه اما اين است كه هدف اصلي احمدي‌نژادي‌ها از ارايه اين درخواست چيست؟ با برگزاري تجمع قصد اثبات چه چيزي را دارند و در صورت عدم صدور مجوز بازي را به كجا مي‌كشانند. برخي تحليلگران گمان مي‌كنند كه آنها در هر دو حالت سر و صدا به پا كرده و آشوب ايجاد مي‌كنند.

احتمال اينكه تجمع مورد انتظار را به درگيري كشانده و دولت را مسبب درگيري معرفي كنند، وجود دارد. برخي از پيام‌هاي كاربران حامي احمدي‌نژاد نيز اين احتمال را تقويت مي‌كند. به عنوان مثال يكي از هواداران آنها نوشته است: «من فكركنم اين دولت اگه شده چند تا آشوبگر اجير كنه حتما اينكار را ميكنه تا تظاهرات را به سمت اغتشاش ببره و دكتراحمدي‌نژاد را بين مردم سردسته آشوبگرا اعلام كنه… . من ميگم اينكار را نكنيد. به صلاح دكترعزيزمون نيست اونها دنبال حصر دكتر هستند با اينكاربهونه كافي دستشون ميفته دكترعزيزترازجانمون را حصر مي‌كنند.»

هوادار ديگري نيز به احتمال عدم صدور مجوز را جدي‌تر دانسته و نوشته است: «آيا به نظر شما اين درخواست موافقت خواهد شد؟ خير. بلكه جار ميزنند: ببينيد اشخاصي كه پرونده دارند و محكومند تقاضاي تجمع دارند… خداوند خائنين به مملكت و اسلام عزيز را هرچه زودتر از ميان بردارد. ان‌شاء لله.»

تجمع براي اعلام وجود
گمانه دوم اين است كه احمدي‌نژادي‌ها با ارايه اين درخواست قصد دارند ثابت كنند كه در ناآرامي‌هاي اخير نقشي نداشته و به روش‌هاي توام با خشونت اعتقادي ندارند. در همين راستا يكي ديگر از پيام‌هاي منتشر شده در كانال دولت بهار از بابت ايجاد اغتشاش مجدد ابراز نگراني كرده و نوشته است: «بايد مراقب بود در اين وضعيت بحراني كه يكسري اغتشاشگر، منتظر هر‌گونه فرصتي براي خرابكاري هستن از اين مساله سوءاستفاده نكنن و مخصوصا كه اغتشاشات اخير‌رو كه يكسري به دكتر احمدي‌نژاد ربطش دادن، دوباره از اين حركت سوءبرداشت نكن، پس بهتره دوستان محتاط‌تر عمل كنند». يكي ديگر از هواداران كه برگزاري تجمع را بسيار عاقلانه و منطقي خوانده نيز نوشته است: «اگر طرف مقابل به اين درخواست توجهي نكند و بي‌اعتنايي شود نشانه يك ظلم بزرگ و آشكار به ملت ايران هست. چاره‌اي جز قبول ندارند. در حال حاضر پتانسيلي از طرف مردم در زير خاكستر وجود داره كه اگر بي‌توجهي بشه ممكنه حوادثي اتفاق بيفته كه پشيماني‌هاي زيادي به بار بياره.»

برخي نيز معتقد هستند كه احمدي‌نژادي‌ها با ارايه درخواست مجوز و كارهايي از اين قبيل سعي دارند در عرصه سياست باقي مانده و با طرح نام خود براي حضورهاي دوباره بسترسازي كنند. همان‌طور كه يكي از هواداران‌شان در كانال دولت بهار نوشته است: «چپ و راست دارند مي‌گن احمدي‌نژاد تموم شده و هيچ پايگاه اجتماعي نداره. مطمئن باشيد با اين تجمع مخالفت خواهد شد چون در عمل خلاف اين گفته به همه ثابت خواهد شد و اين اتفاقي نيست كه خوشايند آقايون باشه.»

فارغ از اينكه هدف و انگيزه احمدي‌نژاد و نزديكانش از اقدام به برگزاري تجمع چيست، بايد منتظر ماند و ديد كه به تصميم دولت در مورد صدور يا عدم صدور مجوز چقدر تمكين مي‌كنند. هرچه باشد از كساني كه پيش‌تر بست‌نشيني كرده و ضرب‌الاجل تعيين مي‌كردند، انتظار نمي‌رود كه يك تجمع آرام و بي‌حاشيه برگزار كنند. همانطور كه انتظار نمي‌رود عدم صدور مجوز را ساده و بي‌حاشيه بپذيرند.

 

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید