توضیح رییس فراکسیون جوانان مجلس درباره لایحه تفکیک معاونت ورزش و جوانان

    کد خبر :210062

رییس فراکسیون جوانان مجلس با بیان این‌که «تکلیف لایحه جدایی معاونت جوانان از وزارت ورزش تا نیمه اول سال آینده مشخص می‌شود» گفت: طرح دیگری نیز در مجلس تهیه شده است که اگر به هر دلیلی لایحه تفکیک حاضر به نتیجه نرسید به عنوان جایگزین در مجلس مطرح شود.

به گزارش ایسنا، سید فرید موسوی در اولین همایش مجمع ملی سازمان‌های مردم نهاد که در شهر شیراز در حال برگزاری است، افزود: این مجمع از دو منظر قابل توجه است. مردمی بودن و تلاشگری یکی از این ابعاد است که در آن مردم بصورت جمعی تحقق اهداف و برنامه‌های خود را در مدنی‌ترین و مردمی‌ترین قالب ، یعنی سمن‌ها دنبال می‌کنند.

وی با اشاره به این‌که «سمن‌ها در سال‌های اخیر رشد روزافزونی را تجربه کردند»، اظهار کرد: در سال‌های اخیر دولتی در کشور مستقر شد که زمینه توسعه و پیشرفت سمن‌ها را فراهم کرد. توسعه سمن‌ها امر صرفا ملی نیست و در کشورهای توسعه یافته هم نقش فعال سمن‌ها را می‌بینیم.

وی با بیان این‌که «در صحنه‌های بین‌المللی سه بازیگر اصلی وجود دارد»، تصریح کرد: این سه بازیگر شامل دولت‌ها، فعالان اقتصاد و نهادهای مردمی هستند که بعنوان بازیگران اصلی جامعه مدنی در حوزه های مختلف نقش ایفا می‌کنند. پاسخ به همه نیازهای کشور صرفا با تکیه بر دولت نمی‌تواند ثمربخش باشد.

نایب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس با بیان این‌که «امرزه مفهوم توسعه گسترده‌تر شده و توسعه پایدار مدنظر است»، ادامه داد: توسعه پایدار بدون مشارکت مردم در توسعه بدست نمی‌آید و اگر می‌خواهیم این مشارکت پایدارتر و مردمی‌تر باشد، راه حل آن سمن‌ها هستند. سمن ها با بالفعل کردن استعداد و ظرفیت‌ها و با بهره‌گیری از این ظرفیت‌های انسانی که ممکن است به فراموشی سپرده شود، می‌توانند این ظرفیت‌ها را محقق کنند. کشور ما با این قشر عظیم تحصیل کرده ، مسئولیتی را برای ما ایجاد می‌کند که حتما باید زمینه برای توسعه سمن ها را فراهم کنیم.

وی با اشاره به این‌که «با وجود فعالیت سمن‌ها هنوز بستر فعالیت آن‌ها به درستی تعریف نشده است»، تصریح کرد: باید نگرانی‌های نامربوط نسبت به حوزه سمن‌ها و جوانان برطرف کنیم و بستر پویایی و تحرک جوانان را فراهم سازیم. برای پاسخ دهی به چالش‌های اساسی موجود در کشور باید از این ظرفیت‌های بی‌بدیلی که در اختیار ماست، بهره برد. می‌توان با تکیه بر همین جوانان برای رفع مشکلات آنان برنامه‌ریزی کرد.

وی با بیان این‌که «اگر امروز برای این چالش‌ها تدبیری نشود در چند سال بعد بسیار بیشتر خواهند شد»، اظهار کرد: کشور به قدری مسایل پیچیده خاص خود را دارد که جوانان برای رفع مشکلات ، خود باید پیشنهاد و راهکار ارائه کنند. فراکسیون جوانان به جد به دنبال توسعه فعالیت سمن ها و جوانان است.

موسوی با بیان این‌که «فعالیت سمن‌ها در آغاز راه است»، تاکید کرد: یکی از مسایل امروز، بحث عدم شفافیت است .آن‌ها باید مسائل خود را شفاف در اختیار مردم قرار دهند و بحث شفافیت را در کشور راه بیندازند.اگر سمن ها در این امر پیشرو باشند می‌توانیم شفافیت را در همه جای کشور مطالبه کنیم و این را به شکل یک فرهنگ جا بیندازیم.

وی با اشره به تعداد نمایندگانی که در مجلس زیر ٤٠ سال سن دارند و در فراکسیون جوانان هم حضور دارند، نسبت به میزان تخصیص بودجه برای جوانان انتقاد کرد و گفت: امیدواریم این اعتبارات به زودی تخصیص یابد.

وی اظهار کرد: استفساریه‌ای برای قانون منع استفاده از بازنشستگان ارایه کردیم اما به نحوی تلاش کردند این قانون بدرستی اجرا نشود. با این وجود طرح جداگانه‌ای به استفساریه ملحق کردیم که استثنائات این قانون را ساماندهی کنیم.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید