آیت الله سبحانی: خشکسالی پیامد عدم پایبندی به ارزش‌های دینی است

    کد خبر :209772

آیت الله جعفر سبحانی از مراجع تقلید با تاکید بر ضرورت تقویت بنیه اعتقادی و ارتقاء اخلاقی جامعه گفت: خشکسالی از پیامدهای پایبند نبودن یک ملت به ارزش های دینی است.

وی پنجشنبه شب در دیدار وزیر نیرو اظهار داشت: مطابق آیه های قرآنی و روایت های اسلامی میان پاک بودن یک ملت و بارش باران رابطه نزدیکی وجود دارد.

وی افزود: از آنجا که این قاعده از سوی قرآن بیان شده و عالم وحی نیز فوق همه مسائل مادی و دنیوی است، مشخص کردن علت این رابطه در هیچ لابراتوار و آزمایشگاهی امکانپذیر نیست.

وی دعوت جامعه به تقوی و پاکی را ضروری دانست و افزود: این همه ربا که در این بانک ها وجود دارد، اسمش عقد شرعی است، ولی باطنش رباست، وقتی ربا در جامعه زیاد شد حتی دامن فردی که پاک است نیز آلوده می شود.

آیت الله سبحانی همچنین با اشاره به نقش رسانه ها در تقویت ایمان و باورهای دینی جامعه گفت: به طور حتم اگر پاکی ایجاد کنیم، حق تعالی نیز دعاهای ما را اجابت خواهد کرد.

این مرجع تقلید در ادامه، مصرف بی رویه آب توسط شهروندان و استفاده از آن در صنعت و کشاورزی را از عوامل ایجاد معضل کم آبی در جامعه عنوان کرد و افزود: باید با اصلاح روش های آبیاری زمین های کشاورزی از جمله به کارگیری روش قطره ای، از اسراف آب جلوگیری کنیم، که البته وزارت نیرو با ارائه آموزش های لازم به مردم نقش مهمی در این زمینه دارد.

به گزارش ایرنا،وی هر گونه مصرف بیش از اندازه آب را مغایر با ارزش های دینی دانست و گفت: علاوه بر مصرف آب مقوله مصرف برق نیز باید مورد توجه جدی قرار گیرد.

** آیت الله سید محمد علی علوی گرگانی از مراجع تقلید نیز در دیدار وزیر نیرو، ارتباط بیشتر مسئولان با علما و بزرگان را موجب موفقیت بیشتر آنها عنوان کرد و گفت: اگر عملکرد مسئولان توسط علما مورد تایید قرار گیرد، این مساله باعث قوت قلب مردم و امیدواری بیش از پیش آنها می شود.

وی همچنین با اشاره به تاکید قرآن مجید مبنی بر پرهیز مومنان از اسراف و زیاده روی بویژه در مورد منابع خدادادی، افزود: باید از طریق جلسه ها، منابر، گفت و گوها و مذاکره هایی که مردم در آنها حضور دارند، همگان با نحوه صحیح مصرف آشنا شوند.

آیت الله علوی گرگانی افزود: اگر مردم آب و برق را به درستی مصرف نکنند، این اقدام کم شدن و قطعی آب و برق را در پی دارد و فشار آن نیز متوجه مردم می شود.

این مرجع تقلید همچنین ضمن آرزوی موفقیت برای رئیس جمهوری و اعضای کابینه دولت دوازدهم، افزود: از امام موسی کاظم (ع) روایت شده است باید برای حاکمان و افرادی که زمان امور جامعه اسلامی را بر عهده دارند، دعا کنیم و از خداوند بخواهیم اگر کم و کسری دارند، آنها را موفق کند.

** مدیر حوزه های علمیه کشور نیز در دیدار وزیر نیرو، بهینه سازی و اصلاح الگوی مصرف و صیانت از منابع ارزشمند طبیعی را جزو اندیشه های اصیل اسلامی دانست و گفت: حوزه های علمیه همواره خود را موظف به تبیین این موضوع مهم برای جامعه دانسته و تلاش دارد، قدم های موثری را در این راستا بر دارد.

آیت الله علیرضا اعرافی با اشاره به فعالیت هزاران مبلغ حوزه های علمیه در اقصی نقاط کشور و جهان، افزود: با توجه به اهمیت موضوع آب و مسائل زیست محیطی تلاش موسسه ها و مجموعه های حوزوی از جمله جامعه المصطفی العالمیه بر این معطوف بوده که دانش آموختگان آن پرچم دار صیانت از آب و تبیین کننده فرهنگ مصرف باشند و با سازمان های فرهنگی مردم نهاد فعال در این عرصه ارتباط خوبی برقرار کنند.

امام جمعه موقت قم افزود: رویکرد فرهنگی حوزه های علمیه ناظر به مقوله بسیار مهم محیط زیست است و در نظام تبلیغی روحانیت نیز جایگاه ویژه ای دارد.

اعرافی همچنین با بیان این که حوزه همواره برای انتقال تجربیات و ظرفیت های خود به سایر نهادهای جامعه آمادگی کامل دارد، با ارائه پیشنهادی خواستار تشکیل کارگروهی تخصصی به منظور همکاری های پژوهشی و تعامل و همفکری میان حوزه و وزارت نیرو برای شناسایی علل و عوامل معضلات زیست محیطی کشور و راهکارهای برون رفت از آن شد.

رضا اردکانیان وزیر نیرو روز پنجشنبه در سفر به شهر مقدس قم علاوه بر دیدار و گفت و گو با شماری از مراجع تقلید و علما، در نشست بررسی مسائل حوزه آب قم نیز شرکت کرد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید