معوقات پرستاران تا پایان سال پرداخت می‌شود

    کد خبر :209742

‌مدیرکل دفتر ارتقای سلامت و خدمات بالینی معاونت پرستاری وزارت بهداشت از پرداخت معوقات پرستاران تا پایان سال خبر داد.

‌به گزارش ایسنا احمد نجاتیان در مراسم تقدیر از پرستاران نمونه دانشگاه علوم پزشکی سبزوار که در دانشگاه حکیم سبزواری برگزار شد، در این باره گفت: وزیر بهداشت این نوید را داده‌اند که معوقات پرستاری تا پایان سال جاری پرداخت می‌شود. این پرداختی‌ها حداقل تا شهریورماه امسال این قشر را دربرمی‌گیرد.، چرا که متوسط عقب ماندگی کارانه و اضافه کار پرستاران حدود یک سال و بیشتر است.

وی با اشاره به عقب افتادگی کارانه پرستاران، اظهار کرد: این موضوع به سبب مشکلات خارج از نظام سلامت است، امروز بیش از آنکه دانشگاه‌های ما به پرسنل، پزشکان، تجهیزات پزشکی و دارو بدهکار باشند، از شرکت‌های بیمه‌ای طلبکار و این موضوع نشان می‌دهد وزارت بهداشت کار خود را به درستی انجام داده است.

وی با بیان اینکه امروز به نقطه‌ای رسیده‌ایم که باید منابع خود را مدیریت کنیم چرا که با توجه به منابع محدود، ممکن است اولویت دولت در بحث اشتغال و… باشد و ما در نظام سلامت باید با این موضوع برخورد نماییم، عنوان کرد: هم اینک شاخص پرستار به ازای هر تخت بیمارستانی در کشور 0.9 است که بر مبنای شاخص ایده آل وزارت بهداشت باید به 1.8 برسد.
وی عنوان کرد: یکی از برنامه های معاونت پرستاری، ایجاد مراکز جامع مراقبت‌های پرستاری است که بیمار بلافاصله پس از مرحله حاد بیماری با انتقال به مراکز جامع، بستری و خدمات مناسب دریافت می کنند.

نجاتیان افزود: همچنین مراکز پرستاری در منزل برای مراقبت از بیماران ایجاد شده و تلاش داریم بیمه مراقبت‌های پرستاری در منزل تا پایان سال به تصویب شورای عالی بیمه برسد، چرا که این موضوع از اولویت‌های مهم وزارت بهداشت است.

به گفته وی، از دیگر برنامه‌هایی که در حوزه معاونت پرستاری دنبال می‌شود این است که نقش‌های تخصصی برای پرستار ایجاد شود در حال حاضر در دنیا به این شکل است که بخشی از خدمات را می‌توانیم از طریق نیروهای ارزان قیمت‌تر با همان کیفیت خریداری نماییم. اگر خدمتی را یک پرستار می‌تواند به قیمت کمتر نسبت به یک پزشک با همان کیفیت انجام دهد، امکان واگذاری وجود دارد.

وی افزود: امروز با توسعه بیمارهای غیرواگیر، مردم نیازمند مراقب‌های طولانی مدت هستنند. می‌توان در بعضی از حوزه‌ها مانند خدمات مربوط به بیماران سرطانی، دیابتی، قلبی عروقی خدمات پرستاری معینی را تعریف نماییم که خدمات با قیمت مناسب‌تر ارائه شود.

مدیرکل دفتر ارتقا سلامت و خدمات بالینی معاونت پرستاری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی همچنین عنوان کرد: یکی از برنامه‌های این معاونت، ایجاد مراکز جامع مراقبت‌های پرستاری است که بیمار بلافاصله پس از مرحله حاد بیماری با انتقال به مراکز جامع، بستری و خدمات مناسب دریافت می کنند.

در ادامه این مراسم، رئیس دانشگاه علوم پزشکی سبزوار نیز طی سخنانی گفت: میانگین مطلوب وزارت بهداشت به ازای هر تخت بیمارستانی 1.8 پرستار است که در 6 بیمارستان تحت پوشش این دانشگاه به ازای هر تخت بیمارستانی 1.1 پرستار به بیماران خدمت‌رسانی می‌کنند.

دکتر علیرضا مسلم با اشاره به وجود 850 تخت بیمارستانی در 6 بیمارستان غرب خراسان رضوی اظهار کرد: برای خدمات مطلوب به بیماران بیش از 500 پرستار دیگر نیاز است.

در این مراسم از 58 پرستار نمونه غرب خراسان رضوی تقدیر شد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید