ترامپ اعطای شهروندی به برخی مشمولان قانون داکا را پذیرفت

    کد خبر :209361

رئیس‌جمهوری آمریکا برای اولین بار گفت آماده اعطای حق شهروندی به برخی از مهاجران بدون مدرک خردسال موسوم به “رویاپردازان” است. این پیشنهاد در رابطه با توافق مهاجرتی است که کنگره در حال بررسی آن است تا نهایتا بن‌بست مذاکرات حل شود.

به گزارش بازتاب، به نوشته روزنامه واشنگتن پست، دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا در جمع خبرنگاران تاکید کرد از اعطای شهروندی به حدود ۶۹۰ هزار مهاجر به شرط تضمین اعطای ۲۵ میلیارد دلار برای ساخت دیوار در مرز با مکزیک و ۵ میلیارد دلار دیگر برای حفاظت‌های مرزی دیگر، حمایت می‌کند.

با این حال انتظار می‌رود رئیس‌جمهوری آمریکا باز هم بر ادامه محدود کردن مهاجرت قانونی در بخشی از این توافق تاکید کند.

سخنان ترامپ اما تغییر چشمگیری را از زمان کمپین ریاست جمهوری او نشان می‌دهد که عمدتا بر محدود کردن مهاجرت تاکید داشت. مشاوران کاخ سفید می‌گویند رئیس‌جمهوری آمریکا چارچوب کامل را دوشنبه منتشر خواهد کرد. به گفته آنها، طرح مذکور احتمالا وضعیت حقوقی مشخصی به آن دسته از مهاجرانی می‌دهد که در دوره اوباما قانون موسوم به “داکا” از آنها حفاظت می‌کرد. ترامپ این قانون را در پاییز گذشته لغو کرد. این گروه بعد از آن می‌تواند برای کسب شهروندی کامل آمریکا طی ۱۰ تا ۱۲ سال اقدام کنند.

ترامپ درباره حق شهروندی گفت: ما در حال تغییر تدریجی هستیم. این در یک بازه زمانی ۱۰ تا ۱۲ سال اتفاق می‌افتد. اگر فردی کارش خیلی خوب باشد و سخت کار کند، انگیزه بالایی داشته باشد، پس از چند سال می‌تواند شهروند آمریکا شود.

قانونگذاران با ضرب‌الاجل هشتم فوریه روبرو هستند تا لایحه بودجه را تایید کنند و مانع تعطیلی مجدد دولت شوند اما دموکرات‌ها و برخی از جمهوری‌خواهان می‌گویند از یک توافق بلند مدت که آینده برنامه داکا را مشخص نکند، حمایت نمی‌کنند.

تنش بر سر مهاجران، ۱۹ ژانویه دولت آمریکا را برای چند روز به تعطیلی کشاند و نهایتا قانونگذاران آمریکایی دوشنبه برای تمدید بودجه برای سه هفته دیگر موافقت کردند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید