تمجيد ملانيا ترامپ از «توانمندسازي زنان» در عربستان سعودي

    کد خبر :20910

ملانيا ترامپ، همسر رئيس‌جمهور امريکا، در تلاشي ناشيانه براي سرپوش گذاشتن بر رفتار تبعيض‌آميز و ناعادلانۀ عربستان سعودي با زنان، «قدرت گرفتن و توانمندسازي بانوان» را در اين کشور مورد تمجيد قرار داده است.
به گزارش بازتاب به نقل از پرس تي وي،ملانيا که دونالد ترامپ را در سفرش به عربستان سعودي همراهي مي‌کند، پس از ديدار از مرکز خدمات پس از فروش شرکت جنرال الکتريک در رياض که تمام کارمندان آن زن هستند، قدرتمند شدن زنان را در اين کشور تحسين کرد.
وي خطاب به زناني که در اين کارخانه کار مي‌کنند، گفت اميدوار است زنان عرب جايگاه واقعي خود را پيدا کرده و بتوانند بين وظايف خود به عنوان يک مادر و زني که در اجتماع فعال است، تعادل برقرار کنند.
ملانيا سپس در توييتر خود نوشت: «از مصاحبت با اين زنان فوق‌العاده که در مرکز خدمات پس از فروش کار مي‌کردند، بسيار لذت بردم. گام‌هاي بلندي به سمت توانمندسازي زنان برداشته شده است.»
بانوي اول امريکا اين اظهارات را علي‌رغم اين واقعيت که عربستان سعودي از ديرباز در تضييع حقوق اوليۀ زنان پيشرو بوده است، بيان کرد.
عربستان سعودي در سال 2016 ميلادي در ميان 144 کشور جهان از نظر «شاخص جهاني شکاف جنسيتي» رتبۀ صد و چهل و يکم را به خود اختصاص داد.
رژيم آل سعود در سال‌هاي اخير به علت بدرفتاري با زنان با فشارهاي شديد گروه‌هاي حقوق بشري مواجه شده است.
عربستان سعودي تنها کشوري است که رانندگي زنان در آن ممنوع است. اين ممنوعيت در فتواي مذهبي روحانيون وهابي ريشه دارد. اگر زنان در اين کشور در حال رانندگي ديده شوند ممکن است دستگير، محاکمه و حتي به شلاق محکوم شوند.
طبق قوانين عربستان، زنان براي دريافت گذرنامه، ازدواج، سفر، خروج از زندان و گاهي کار کردن يا دسترسي به خدمات پزشکي بايد از يکي از مردهاي خانواده اجازه بگيرند.
فيليپ آلستون، گزارشگر ويژۀ حقوق بشر سازمان ملل، در دي‌ 1395 با انتقاد از نحوۀ رفتار با زنان در عربستان سعودي گفته بود «ممنوعيت رانندگي (بانوان) بايد برداشته شود و زنان نبايد ديگر براي کار کردن يا سفر به مجوز سرپرستان مرد نياز داشته باشند.»
اين در حالي است که در اقدامي حيرت‌آور «شوراي اقتصادي و اجتماعي سازمان ملل» در تاريخ 30 فروردين، 13 عضو خود ازجمله عربستان سعودي را به مدت 4 سال براي عضويت در «کميسيون وضعيت زنان» انتخاب کرد. اين کميسيون به‌طور انحصاري به ارتقاي برابري جنسيتي و توانمندسازي زنان مي‌پردازد.
انتخاب عربستان سعودي به عنوان يکي از اعضاي کميسيون مقام زن نزد سازمان ملل متحد انتقادهايي را در ميان گروه‌هاي حقوق بشري برانگيخت.
گروه موسوم به «ديده‌بان سازمان ملل» نيز به علت انتصاب عربستان سعودي به عضويت يک کميتۀ برابري جنسيتي که به‌رغم تبعيض گستردۀ رياض عليه زنان صورت مي‌گيرد، از سازمان ملل به شدت انتقاد کرد و اين اقدام را با توجه به تبعيض آشکار اين کشور عليه زنان، احمقانه و مضحک دانسته است.
هيلل نوئر، مدير اجرايي گروه «ديده بان سازمان ملل»، با بيان اينکه تبعيض در عربستان عليه زنان در عمل و قانون آشکار و نظام‌مند است، گفت: «انتخاب عربستان سعودي براي محافظت از حقوق زنان مانند اين است که فردي را که حريق ايجاد مي‌کند، به رياست آتش‌نشاني شهر بگماريم.»

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید