وزیر نیرو: با وجود کاهش نزولات آسمانی، جیره‌بندی آب در دستور کار نیست

    کد خبر :209015

وزیر نیرو گفت: میزان نزولات آسمانی در چهار ماه اول سال آبی 96 – 97 بیش از 30 درصد کاهش نسبت به مدت مشابه سال گذشته داشته است اما با این وجود؛ آب جیره بندی نمی شود.

رضا اردکانیان شامگاه چهارشنبه در نشست شورای هماهنگی صنعت آب و برق استان مرکزی، افزود: مردم و مسئولان باید بپذیرند که پدیده خشکسالی در ایران یک اتفاق و یا حادثه غیر مترقبه نیست و باید خود را برای زندگی در شرایط خشک و کم آبی آماده کنند.
وزیر نیرو بیان کرد: همانطور که نیاکان ما در هزاران سال پیش برای مقابله با خشکسالی ها قنوات را ابداع کردند و به جای ناامیدی، مهاجرت و رها کردن تمدن و شهر و دیار خود به دنبال راه چاره برای بحران کم آبی بودند، ما نیز باید به دنبال راه چاره برای حل مشکل کم آبی باشیم.
وی گفت: اگر چه باید مصرف نامتعارف و بدمصرفی گذشته به صورت کارشناسی آسیب شناسی شود، اما باید منابع مالی و برنامه ریزی ها و تمهیدات معطوف به آینده باشد چرا که پرداختن به گذشته هدر رفت منابع و فرصت ها را به دنبال دارد و باید با تمام توان نسبت به اصلاح الگوی مصرف گام برداشت.
اردکانیان اضافه کرد: مدیریت منابع آب تنها وظیفه آب منطقه ای نیست بلکه همه دستگاه ها، اقشار مختلف مردم و به خصوص کشاورزان در چرخه مدیریت منابع آب سهیم هستند و پیروزی در این میدان منوط به انجام وظیفه همگانی است.
وی افزود: مردم و مسئولان باید چند انضباطه و چندبخشی بودن منابع آب را به رسمیت بشناسند و نسبت به سهم و نقش خود در حفظ این منابع آگاه باشند.
وزیر نیرو مدیریت مقوله آب را مسئولیت همگانی دانست و گفت: ملت ایران می توانند ضمن مدیریت منابع آبی کشور با اصلاح الگوی مصرف، به برنامه های ترسیم شده از سوی رهبر معظم انقلاب، دولت و مجلس شورای اسلامی نیز دست یابند.
وی اظهار کرد: باید به این باور برسیم که دانش لازم برای مدیریت آب در کشور وجود دارد و می توان با همفکری و تقسیم کار و استفاده چندباره از آب و اصلاح برخی قوانین از سوی نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی بحران آب را پشت سر بگذاریم.
اردکانیان افزود: با برخورداری از ظرفیت و نیروی انسانی متخصص می توان مشکل هدر رفت 25 درصدی آب های زیر زمینی کشور را حل کرد و اکنون نیز گام های موثری در این بخش برداشته شده است.
وی بیان کرد: قوانینی که بیش از 10 سال پیش در حوزه آبریز در خانه ملت تصویب شده همچنان اجرایی نشده که این مهم پایه و اساس بسیاری از مشکلات حوزه آب است.
وزیر نیرو با بیان اینکه این وزارتخانه با برنامه ریزی های انجام شده آمادگی کامل برای تامین آب شرب شهری و روستایی، تامین آب صنایع و تامین آب کشاورزی را دارد، اظهار کرد: مردم و مسئولان باید با اصلاح الگوی مصرف وزارت نیرو را در این امر خطیر پشتیبانی کنند.
به گزارش ایرنا،وی ادامه داد: از سه ماه پیش نشست های مختلفی با وزارتخانه ها و سازمان های مختلف در راستای چاره اندیشی برای حل بحران آب در وزرات نیرو برگزار شده است.
اردکانیان گفت: تفاهم نامه ای از سوی وزارت نیرو با وزارت جهاد کشاورزی، وزارت صنعت، معدن و تجارت و سازمان حفاظت محیط زیست منعقد شده که بر اساس آن اصلاح و تغییر الگوی کشت، معیشت جایگزین و توسعه انرژی های تجدید پذیر به صورت نمونه در چند استان در دستور کار قرار گرفته است.
وی یادآوری کرد: هوای کشور نسبت به 50 سال گذشته 2 درجه گرمتر شده و این در حالی است که کاهش بارش نزولات آسمانی را نیز همراه داشته است و در شرایط کنونی اصلاح الگوی مصرف تنها راه چاره حل مشکل کم آبی است.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید