عروسک‌هایی که بیشتر از آدم‌ها عمر می‌کنند

    کد خبر :20894

مدیر موزه رهگشا با اشاره به اینکه کودکان آموزش دیده ایرانی در کشورهای چون همچون میدان فردوسی شهر رم ایتالیا به اجرای شاهنامه خوانی می‌پردازند، گفت: عروسک‌های بومی داریم که ۱۰۶ سال قدمت دارند و در سال ۹۵ وارد ۲۶ کشور شده و به نمایش گذاشته شدند.

رهگشا – مدیر موزه دکتر رهگشا اظهار داشت: بزرگترین افتخار موزه رهگشا کارآفرینی در شهر بادرود با اشتغال تعدادی از زنان بی سرپرست و بدسرپرست این شهر است که در کارگاه تولیدی عروسک‌های بومی و آیینی مشغول به کار هستند.

وی ادامه داد: عروسک‌های بومی شهر بادرود 106 سال قدمت دارند و در سال 95 وارد 26 کشور شده و به نمایش گذاشته شدند.

رهگشا افزود: همچنین قرار است با همکاری یونسکو این عروسک‌ها با عنوان سفیران صلح و دوستی ثبت شوند. به علاوه کلاس‌های شاهنامه خوانی تحت نظر یونسکو برگزار خواهد شد و کودکان آموزش دیده در این کلاس‌ها در کشورهای دیگر همچون میدان فردوسی شهر رم ایتالیا به اجرای شاهنامه خوانی می‌پردازند.

وی تصریح کرد: خریداری انواع ساز ایرانی و معرفی آن به کودکان، احیای مراسم‌های فرهنگی و آیینی در محیط موزه، تقویت حس هویت ایرانی با برگزاری نشست با پدربزرگ‌ها و مادر‌بزرگ‌ها در منزل به همراه اجرای موسیقی زنده و بیان تاریخ بادرود به روایت عروسک‌ها از طریق ساخت عروسک‌های بومی پارچه ای با ابزار و وسایل بومی منطقه همچون کرک قالی، تکه های پارچه، ملحفه، چوب و لباس بومی منطقه از جمله فعالیت‌ها و تجربیات موزه دکتر رهگشا است.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید