هزینه‌ای که روحانی به پای اصلاح‌طلبان نوشت /سخنگوی حزب اعتماد ملی: روحانی به اصلاح طلبان رو دست زد

  • سیاسی
  • پنجشنبه ۵ بهمن ۱۳۹۶ ۸:۴۱
    کد خبر :208921

به نظر می رسد پس از اعتراض های مردم و موضع گیری اصلاح طلبان، ضرورت بازنگری در این طیف سیاسی بیشتر از گذشته به چشم می خورد.
اعتراض های مردمی به اصلاح طلبان درحال بیشتر شدن است، اعتراض مردم به اصلاح طلبانی است که به عنوان حامیان اصلی دولت روحانی، پیگیر مطالبات مردمی نیستند و آنچه که از وضع مطلوب اقتصادی طی دوران تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری ترسیم شده بود، اثر چندانی را شاهد نیست. بنابراین به نظر می رسد، بدنه رأی و سرمایه اجتماعی جریان اصلاحات، از پیگیری و توجه این جریان به مطالبات خود، ناراضی و سرخورده است، در نتیجه خود به میدان آمده تا پیگیر مطالباتی باشد که به امید آن تن به تغییر داد.

****

در همین راستا جلال جلالی‌زاده، نماینده اسبق مجلس شورای اسلامی، گفت: به هر صورت مردم مطالباتی دارند که پاسخ داده نشده است. از سوی دیگر اصلاح طلبان هم در فضایی بین مطالبات مردم و وابستگی به نظام قرار گرفته اند که نمی توانند به صورت شفاف جانب هیچ یک از این دو را بگیرند. معتقدم که اصلاحاتی در درون جریان اصلاح طلبی لازم است تا مواضع به صورت شفاف تر و روشن تر بیان شود؛ پیگیری مطالبات مرم جدی تر شود. اصلاح طلبان در مطالبات سنگین مردم، به دلیل وابستگی به نظام محافظه کاری می کنند. همین مردم همواره از اصلاح طلبان در پای صندوق های رأی دفاع کرده اند. مردم به دلیل مشکلات اجتماعی، اقتصادی، سیاسی و مشکلات معیشتی، ناراضی هستند و کسی هم توجه نمی کند.

این فعال سیاسی اصلاح طلب، افزود: چون همیشه با نوعی بدبینی حوادث و مطالبات مردم را می نگریم، به طور شفاف نمی توانیم این حوادث را مورد بررسی قرار دهیم در نتیجه موجب تراکم می شوند و یک جایی سر باز می کنند و خود را در قالب اعتراضات مردمی، نشان می دهند. جامعه دارای مطالباتی است که ممکن است مورد توجه قرار گرفته شده باشد یا مورد توجه قرار نگرفته باشد. در مرحله ای هستیم که هم قانون اساسی بایستی اجرا شود و هم این قانون بایستی مورد بازنگری و اصلاح قرار بگیرد. تا زمانی که مسئولین پاسخگو نباشند و آزادی بیان و آزادی مطبوعات حاکم نشود و صدا و سیما هم به معنای واقعی، ملی نشود؛ مشکلات پابرجا خواهند بود و به مانند آتش زیر خاکستر باقی خواهند ماند.

به گزارش نامه نیوز:دبیر شورای هماهنگی اصلاح طلبان کُرد، در خصوص سطح اصلاحات مد نظر خود در درون طیف اصلاح طلبی گفت: هم در افراد، هم در مانیفست و هم در نوع پرداختن به مطالبات مردم، اصلاح طلبان بایستی بازنگری کنند و اصلاحاتی را اعمال کنند. برای نمونه در موضوع همه پرسی استقلال کردستان عراق شاهد این بودیم که اصلاح طلبان تندتر از اصولگرایان با این موضوع مقابله کردند و موجب شد تا یک ذهنیت منفی میان کردها نسبت به جریان اصلاحات ایجاد شود. یا در مسئله این اعتراض های اخیر هم اصلاح طلبان نتوانستند یک موضع واحد و منسجمی داشته باشند و برداشت هایی منفی از موضع گیری برخی از چهره های اصلاح طلب در میان افکار عمومی شکل گرفت. حداقل می بایست اصلاح طلبان موضع خود را در مقابل مطالبات مردم و آزادی های سیاسی و احزاب بازنگری کنند؛ حتی بایستی در قبال سایر گروه ها و جریان سیاسی حتی غیر اصلاح طلب هم این بازنگری بایستی صورت بگیرد. حرکت جامعه به گونه ای است که از هر دو طیف سیاسی (اصولگرا و اصلاح طلب) عبور می کند. اصلاح طلبان اگر تجزیه و تحلیلی واقعی از مسائل موجود نداشته باشند و موضع گیری اساسی و صحیحی نداشته باشند، بیشتر دچار آسیب و آفت می شوند.

اسماعیل گرامی‌مقدم سخنگوی حزب اعتماد ملی، نیز در همین خصوص به نامه نیوز گفت: بر اساس یک شعار که در اعتراض های اخیر داده شد که «اصلاح طلب، اصولگرا، دیگه تمومه ماجرا» باید یک پالایش در جریان اصلاح طلبی صورت بگیرد. از گذشته اصلاح طلبان متوجه ریشه های اعتراضات شده اند و آن را متذکر هم شده اند. در حوزه هایی هم که اصلاح طلبان حضور داشتند، دغدغه شان همانی است که مردم می خواسته اند. نمی توانیم در اتفاقات اخیر بگوییم همه بار بر دوش اصلاح طلبان است. در این اعتراضات، هم جریان افراطی راست و هم خارج از کشور بی بی سی و صدای آمریکا انگشت اتهام را به سمت اصلاح طلبان نشانه رفتند. این در حالی است که اصلاح طلبان دارای کمترین اختیار در حاکمیت هستند. پس نمی شود قدرت دست دیگران باشد ولی مسئولیت و پاسخ گویی بر عهده اصلاح طلبان باشد.

این نماینده سابق مجلس شورای اسلامی، افزود: خود آقای روحانی که با حمایت اصلاح طلبان در انتخابات پیروز شد بعد از آن چنان چرخشی داشت که کمپین پشیمانم تشکیل شد. اینجا هم اصلاح طلبان مقصر نبودند؛ آقای روحانی که با پشتوانه رأی اصلاح طلبان رئیس‌جمهور شدند به این طیف رو دست زدند. معتقدم اصلاح طلبان بزرگترین اقدامشان این بوده که مردم را پای صندوق های رأی بیاورند و در حوزه هایی که قدرت را در دست دارند، به دنبال پیگیری مطالبات مردم، بازگشت آرامش، رفع مشکلات معیشتی را مد نظر قرار دهند.

وی تأکید کرد: بازنگری و اصلاح در هر جریان سیاسی امری ضروری است تا بتوانیم به بهترین شکل ممکن، کشور را اداره کنیم. اما اینکه اصلاح طلبان نیاز به بازسازی دارند یا نه! این اصولگریان هستند که نیاز به بازسازی و اصلاح درونی دارند. حالا چرا؟ گروه های مختلفی درون این طیف سیاسی قرار دارد. آن دسته از اصولگرایانی که همواره در جهت خلاف مطالبات مردم حرکت می کنند، آنها می بایست از شعارهای تند دست بردارند. اینکه این عده می گویند مردم در انتخابات شرکت نکنند تا مشارکت پایین بیاید تا آنها رأی بیاورند، این بایستی اصلاح شود. جریانی که می گوید مردم از مشهد خارج بشوند و آنجا شهری است که جای کنسرت موسیقی نیست، بایستی اصلاح شود. اگر چرخش در آنها رخ داد، مردم حتماً به اصولگرایان رو خواهند کرد.

گرامی‌مقدم در پایان اظهار کرد: جریان اصلاح طلب، صادقانه گزینه آقای روحانی را مطرح کرد؛ منافع ملی را بر منافع حزبی و جناحی خود ارجحیت داد، مردم هم اعتماد کردند. اگر آقای روحانی نتواند پاسخ گوی مطالبات مردمی باشد، اصلاح طلبان پاسخگوی ناکارآمدی دولت خواهند بود. پیش از آنکه منتظر بنشینیم که در انتخابات 1400 چه اتفاقی می افتد، بایستی از الآن به فکر باشیم. در 1400 حتما با هویت اصلاح طلبی وارد میدان عرصه انتخابات خواهیم شد. حتما نگاهی هم به ائتلاف با گروه های متعدد خصوصا جبهه اعتدال گرا، خواهیم داشت اما واقعیت این است که در مختصات زمانی فعلی، اصلاح طلبان اعتمادشان به اعتدالیون به کمترین سطح رسیده است. دلیلش هم آن است که پیش از انتخابات از پتانسیل اصلاح طلبان استفاده کردند، تقریباً در 29 استان، ستاد آقای روحانی در دست چهره های اصلاح طلب بود؛ اما الآن این 29 استان از چیدمان و عملکرد دولت ناراحت و ناراضی هستند و در هویت اصلاح طلبی خود بازنگری خواند داشت.

1
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد
  1. مجید گفت:

    برخورد مادری که فرزند ناقص الخلقه اش را بعد ۹ ماه بدستش میدهند را دیده اید با فریاد منکر این بچه شده و خواستار بچه خودش میشود اصلاح طلبان هم امروز ناگهان با دولت ناقص الخلقه خود مواجه شده اند وبعد از حدود ۶ سال دولت را ازخود ندانسته وبرای حفظ ابرو از دولت فاصله گرفته ومنکر ان میشوند پدران اصلاحات نیز انرا نتیجه خیانت میدانند احتمالا اصلاح طلبان دولت را سر راه بگذارند و شاید هم اصولگرا ها به خاطر خدا به فرزند خواندگی قبولش کنند

دیدگاهتان را بنویسید