واکنش فرانسه حملات شیمیایی در سوریه / ۲۵ نهاد و شخصیت تحریم شدند

    کد خبر :208573

فرانسه حساب‌های بانکی ۲۵ نهاد و مسؤول شرکت‌هایی از سوریه، لبنان، فرانسه و چین را به اتهام دست داشتن در برنامه تسلیحات شیمیایی در سوریه تحریم کرد.

به گزارش بازتاب، به نقل از روزنامه فرامنطقه‌ای رای الیوم، وزارت خارجه و اقتصاد فرانسه در بیانیه‌ای مشترک اعلام کردند، شرکت‌های تحریم شده بخشی از دو شبکه هستند که با مرکز تحقیقات و پژوهش‌های علمی به عنوان بزرگترین آزمایشگاه‌های سوریه که بر برنامه تسلیحات شیمیایی نظارت دارند، همکاری می‌کنند.

در این بیانیه آمده است، دو شبکه به بخش‌های واسطه‌ای وابسته به مرکز مذکور تبدیل شده‌اند و در راستای فراهم سازی منابع لازم برای صنعت تسلیحات شیمیایی به ویژه فراهم سازی تجهیزات لازم برای صنایع سلاح‌های سمی نظیر گاز سارین کار می‌کنند.

ژان ایو لودریان، وزیر خارجه فرانسه اظهار داشت، فرانسه مصصم به مجازات مسؤولان این جنایت‌های وحشتناک است.

وزیر خارجه فرانسه هشدار داد: مجرمانی که مسؤولیت استفاده و ساخت این سلاح را برعهده دارند هرگز از مجازات جان سالم به در نخواهند برد.

لودریان تأکید کرد: نمی‌توانیم بگذاریم اوضاع اینگونه پیش برود. ما متأسفیم که رسیدن به یک اجماع بین‌المللی که سوریه را در شورای امنیت و سازمان منع سلاح‌های شیمیایی محکوم کند، محال است.

برونو لومیر، وزیر اقتصاد فرانسه نیز گفت: باید منابع مالی چه در زمینه مبارزه با تروریسم و یا منع اشاعه تسلیحات کشتار جمعی فراهم شود.

این تحریم‌ها در حالی اعمال شده که پاریس میزبان کنفرانسی با مشارکت ۳۰ کشور و حضور رکس تیلرسون، وزیر خارجه آمریکا برای ممانعت از فرار مجازات عوامل و مسؤولان حملات شیمیایی در سوریه و پاسخ به استفاده روسیه از حق وتو علیه دو قطعنامه شورای امنیت در این باره است.

از بین شرکت‌هایی که تحریم شده‌اند می‌توان به واردکنندگان و توزیع‌کنندگان معادن و فلزات در بیروت، گروه سازمان‌های الکترونیکی در دمشق و سه شرکت در پاریس اشاره کرد.

تحریم‌ها هیچ مسؤولی از نظام سوریه را هدف قرار نداده‌اند بلکه این تحریم‌ها شامل تجار و بازرگانانی از سوریه، بیروت،‌ فرانسه و چین است.

قرار است در پایان نشست پاریس نشستی پشت درهای بسته با طرح تیلرسون و لودریان برگزار شود که در آن بوریس جانسون، وزیر خارجه انگلیس و تعداد دیگری از وزرای خارجه اروپایی و عربی شرکت کنند.

در این نشست درباره حل سیاسی بحران سوریه و حمایت از تلاش‌های فرستاده سازمان ملل صحبت خواهد شد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید