گاردین:‌ عملیات نظامی ترکیه در عفرین می‌تواند برای آمریکا فاجعه‌بار باشد

    کد خبر :208552

غرب اگر حمایت دیپلماتیک ترکیه را در ماجرای سوریه از دست بدهد، ممکن است شاهد اعمال اقتدار روسیه در سرتاسر خاورمیانه باشد.

نشریه گاردین در گزارشی با اشاره به عملیات نظامی ترکیه در منطقه عفرین در شمال سوریه، نوشت مشکل غرب در این قضیه اینجاست که بازی در سوریه احتمالا در حال نزدیک شدن به آخرین مراحل خود است، و غرب – علیرغم انتقاد از عملیات نظامی ترکیه در عفرین – نمی‌تواند حمایت دیپلماتیک ترکیه را از دست بدهد، زیرا آنکارا نیرویی محوری در خنثی کردن «صلح تحمیلی از سوی روسیه» است.

به نوشته گاردین، درگیر شدن ترکیه با کردهای سوری در مناطق مرزی می‌تواند رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه را به یک توافق با دمشق و مسکو بکشاند. مسئله‌ای که به نوشته این نشریه انگلیسی می‌تواند به مثابه یک فاجعه برای ایالات متحده باشد، آن هم در شرایطی که تنها یک هفته پیش بود که رکس تیلرسون، وزیر خارجه آمریکا از تعهد دولت ترامپ به یک راه‌حل سیاسی در سوریه که شامل کنارگذاشتن بشار اسد و «شبه‌نظامیان ایرانی» است، سخن گفت.

به گفته دیپلمات‌های غربی چند مسئله (و کارت بازی) همچنان روی زمین باقی‌مانده است: تهدید اتحادیه اروپا و ایالات متحده برای جلوگری از تأمین مالی برای بازسازی (سوریه)، وعده حفظ 2 هزار نظامی آمریکایی در خاک سوریه برای مدت نامعلوم و تعهد کم و بیش غیرصریح برای کمک به کردها به منظور مرزهای شمالی سوریه. اما ارزش تمامی این ابزارهای فشار در صورت فقدان حمایت ترکیه به میزان بسیاری کاهش خواهد یافت، کشوری که برای مدتی طولانی حامی معارضان سوری طی جنگ داخلی این کشور بود.

گاردین نوشت، اگر ترکیه در کنار مسکو قرار بگیرد، روسیه می‌تواند راه‌حل سیاسی مدنظر خود را در سوریه پیش ببرد و کنگره ملی گفتگوهای سوری-سوری را برگزار کند، موضوعی که از سوی ترکیه و ایران نیز حمایت شده و قرار است طی روزهای 29 و 30 ژانویه در شهر سوچی روسیه برگزار شود.

در گزارش این رسانه انگلیسی آمده است که غرب از ولادیمیر پوتین به خاطر گفتگوهای سوچی – به عنوان جایگزینی برای گفتگوهای صلح تحت هدایت سازمان ملل – و اعمال اقتدار روسیه در سرتاسر خاورمیانه نگران است. این ماجرا نهایتا می‌تواند به مثابه مهر تأییدی برای توافقنامه‌ای باشد که براساس آن بشار اسد با برخی تغییرات جزئی در قانون اساسی سوریه، همچنان در قدرت باقی بماند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید