خروج آمریکا از توافق هسته‌ای به خروج فرانسه نیز منجر خواهد شد

    کد خبر :207773

روزنامه ایزوستیا به نقل از یک منبع دیپلماتیک روس گزارش داد: در صورت خروج آمریکا از برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) احتمالا فرانسه نیز در اقدامی مشابه از این توافق خارج خواهد شد.

به گزارش بازتاب، به نقل از خبرگزاری تاس، یک منبع دیپلماتیک بلندپایه روس در گفت‌وگو با روزنامه ایزوستیا گفت که به محض خروج آمریکا از توافق هسته‌ای با ایران، فرانسه نیز احتمالا اقدام مشابه انجام خواهد داد. دو منبع دیپلماتیک فرانسوی هم این اطلاعات را تایید کرده‌اند.

این منبع دیپلماتیک روس همچنین گفت که پاریس اقدامات واشنگتن در قبال برجام را از نزدیک دنبال می‌کند و احتمال خروج این کشور از این توافق وجود دارد.

وی تصریح کرد: چنین اقدامی از سوی آمریکا اثر دومینو دارد و ممکن است از فرانسه آغاز شود. انگلیس نیز بر این وضعیت نظارت می‌کند اما سیاستی مستقل‌تر را در خصوص این مسئله در پیش گرفته است. آلمان در حال حاضر به دلیل درگیری‌هایش درباره مسائل داخلی مربوط به تشکیل ائتلاف چشم خود را روی این موضوع بسته است اما اگر آمریکا دست به اقدام (برای خروج) بزند، هیچ کس بیکار نخواهد نشست.

وزارت امور خارجه فرانسه نیز در این زمینه به روزنامه ایزوستیا اعلام کرد که مقامات فرانسه به بیانیه رئیس‌جمهور آمریکا درباره توافق هسته‌ای و تصمیم او برای ادامه تعلیق تحریم‌های ایران توجه کرده و این مسئله را با همتایان اروپایی خود مورد رسیدگی قرار خواهند داد؛ هرچند موضع رسمی آنها تاکنون تغییر نکرده است و این توافق باید حفظ شود.

هم‌چنین سرپرست هیئت رئیسه شورای سیاست خارجی و دفاعی روسیه در این‌باره گفت: مسئله این است که اگر آمریکا از برجام خارج شود در نهایت به خروج دیگران منجر خواهد شد. این به معنی بازگرداندن تحریم‌های علیه جمهوری اسلامی است.

دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا هفته گذشته پس از آنکه تعلیق تحریم های ایران در چارچوب برجام را بار دیگر تمدید کرد، به کشورهای اروپایی در این توافق هشدار داد که اگر آنچه وی نقاط ضعف برجام می خواند را اصلاح نکنند، واشنگتن از توافق هسته‌ای خارج می شود.

به گزارش ایسنا، این در حالی است که سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه روز یک‌شنبه در گفت‌وگو با با روزنامه کامرسانت تاکید کرد که برهم خوردن برجام به عنوان یک توافق بین‌المللی بر سر برنامه هسته‌ای ایران و همچنین دیگر توافقات بین‌المللی به‌طور غیرقابل اجتناب بحران در امور بین‌الملل را در پی خواهد داشت.

لاوروف افزود: اگر توافق‌های بین‌المللی در موضوعات مختلف که توسط کشورهای پیشرو انجام می‌شود، از هم فرو بپاشند، شرایطی به وجود می‌آید که هرکس راه خود را می‌رود. این بسیار تاسف برانگیز خواهد بود. من فکر می‌کنم چنین وضعی چه درباره ایران باشد، چه کشورهای دیگر غیرقابل قبول خواهد بود.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید