گفت‌گوی تلویزیونی روحانی؛ نه خانی آمد و نه خانی رفت!

    کد خبر :207737

گفت‌وگوی تلویزیونی شب گذشته حسن روحانی، رییس جمهور از اهمیت ویژه‌ای رسانه‌ای و خبری برخوردار بود، این گفت و گوی زنده در شرایطی انجام شد که می‌توانست به جنجالی‌ترین مصاحبه روحانی در دولت دوازدهم بدل شود. اما این اتفاق رخ نداد. روحانی همچون همیشه آرام و محافظه کارانه به سوالات مجری برنامه پاسخ داد.

به گزارش فرارو با این وجود این گفت و گو نکاتی داشت که قابل توجه است.

۱- موقعیت زمانی این گفت و گو آن را منحصر به فرد کرده بود. زلزله کرمانشاه و زمین لرزه‌های پیاپی در ۴ گوشه کشور، حادثه سانچی، وضعیت دشوار محیط زیستی، افزایش قیمت دلار و نهایتا و شاید مهمتر از همه ناآرامی‌های اخیر در کشور به حساسیت‌ها پیرامون این گفت و گو افزوده بود و همه منتظر بودند ببینند روحانی در اولین گفت و گوی زنده پس از حوادث چه می‌گوید. احتمالا توجه به همین مسئله از سوی مسئولان صداوسیما و دفتر ریاست جمهوری باعث شد مجری برای این گفت و گو انتخاب شود که نشان دهنده وضعیت متفاوت این گفت و گو با دیگر گفت و گو‌های قبلی باشد. از این جهت می‌توان گفت انتخاب یک مجری محبوب و با تجربه همچون رضا رشیدپور، انتخابی هوشمندانه بود.

۲- با وجود اینکه احتمالا برنامه‌ریزان گفت‌وگوی تلویزیونی رییس جمهور با انتخاب یک ستاره به عنوان مجری آن تلاش می‌کردند که بر جذابیت‌های آن بیافزایند تا خشکی و عدم انعطاف گفت و گوی‌های پیشین را نداشته باشد. اما از این نکته غافل شده اند که ممکن است به جای رییس جمهور این مجری سرشناس به ستاره گفت وگوی تلویزیونی بدل شود. اتفاقی که عملا شب گذشته رخ داد. در واکنش‌ها چه مثبت و منفی چه راضی و چه ناراضی توجه ویژه به نحوه اجرای رضا رشیدپور شده است. رشیدپور با سوالاتش چهره‌ای متفاوت نسبت به گذشته از مجری اینگونه برنامه‌ها نشان داد. او سعی کرد سوال جنجالی بپرسد و گفت‌وگو با رییس جمهور را حتی در مواقعی پینگ پنگی ادامه دهد. رضا رشیدچور پیش از این نیز در برنامه اینترنتی گفت‌وگو محور دید در شب کارنامه موفقی از خود به جا گذاشته بود. حالا اگر برنامه ریزان گفت‌وگو شب گذشته به دنبال تبدیل کردن روحانی به ستاره آن بودند باید گفت در این رابطه شکست خوردند، اما اگر صرفا به دنبال افزایش مخاطب بودند، به هدف خود رسیدند.

۳- برخی سوال‌های مجری برنامه با رویه سابق صداوسیما در گفت و گو‌های اینچنینی همخوانی نداشت. یعنی تعدادی از پرسش‌های رشیدپور از صراحت بالایی برخوردار بود هرچند که کمتر وجه کارشناسی داشت. رشیدپور سعی کرد سوال‌های که در اذهان مردم کوچه و بازار وجود دارد مطرح کند، با این حال مهندسی گفت و گو کاملا واضح بود. مشخص بود که به مجری برنامه حداقل در مواردی خطوط قرمز داده شده است. آنجا این مسئله روشن شد که رشیدپور هیچ سوال جدی درباره مهمترین اتفاق پس از آغاز دولت دوازدهم از رییس جمهور نپرسید. این نقطه ضعف مهم مصاحبه روحانی بود. اگر این گفت‌وگو مهندسی نشده بود قاعدتا باید مجری از رییس جمهور با صراحت بسیار بیشتری درباره اعتراضات و ناآرامی‌های اخیر سوال می‌کرد. به نظر می‌رسد برنامه‌ریزان گفت و گو به دنبال آن بودند که با طرح سوال‌های جنجالی در حوزه‌های دیگر از جمله ماجرای سانچی، عملکرد دولت در زلزله کرمانشاه و بحث دلار و آلودگی هوا درباره حوادث اخیر فیتیله را پایین بکشند و سعی کنند هم به نوعی مخاطب را راضی کنند و هم اینکه رییس جمهور را وارد چالش جدی اعتراضات و ناآرامی‌ها نکنند.

۴- اما جدای از بحث‌های دیگر شاید مهمترین مسئله پاسخ‌های روحانی بود. پاسخ‌های روحانی مانند تمامی مصاحبه‌های تلویزیونی پیشین او بود. خونسردانه و کلی. او باز هم فقط وعده داد. او مانند همیشه سعی کرد امید و باز هم امید را به مردم تزریق کند. اما آیا او در این کار موفق بود یا خیر؟ واکنش‌های مردم در فضای مجازی و تحلیل‌های رسانه‌ای نشان می‌هد روحانی در این کار خیلی موفق نبوده است. او در گفت و گوی شب گذشته حتی همچون نشست های خبری‌اش با رسانه‌ها ظاهر نشد. بسیاری معتقدند روحانی سخنان کهنه همیشگی را بر زبان آورده است و نتوانسته انتظارات مردم را برآورده کند.

۵- گفت‌وگوی تلویزیونی شب گذشته نشان داد تیم رسانه‌ای دولت علی رغم تغییراتی که در آن صورت گرفته است، هنوز در بحث محتوایی همان روش سابق را برای مصاحبه‌های رییس جمهور در پیش گرفته اند؛ گفت‌وگو‌ها طوری طراحی شود که نه سیخ بسوزد نه کباب، نه خانی بیاید و نه خانی برود.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید