آگاهی نداشتن، مهمترین علت افزایش مصرف مخدرهای جدید بین جوانان و نوجوانان

    کد خبر :207665

استاد جامعه شناسی دانشگاه الزهرا درباره بحث اجتماعی شدن مبارزه با مواد مخدر معتقد است: آموزش مهارت‌های اجتماعی به افراد جامعه از دوران کودکی بهترین ابزار مقابله با مصرف مواد مخدر صنعتی و شیمیایی است.

به گزارش ایسنا، رضا زند افزود: مهمترین علت افزایش مصرف مواد مخدر صنعتی و شیمیایی در میان مردم بویژه نوجوانان و جوانان، آگاهی نداشتن از مهارت‌های اجتماعی است که در برابر رویارویی با مصرف مواد مخدر نه گفتن و شیوه های مقابله با آن را فرا نگرفتند.

وی اظهار کرد: افرادی که مهارت‌های ارتباط با دیگران را خیلی خوب آموخته اند،می توانند در شرایط سخت (رویارویی با مصرف مواد مخدر) خود را حفظ کنند.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه بسیاری از افراد جامعه با رویدادهای ناگوار زندگی دست و پنجه نرم می‌کنند، ادامه داد: مبارزه اجتماعی با مواد مخدر به معنای آن است که افراد بویژه کودکان و نوجوانان مهارت‌های اجتماعی و زندگی را به خوبی فرا گیرند و با وجود قرار گرفتن در معرض تنش‌های شدید، شکست‌های اجتماعی، تحصیلی و شغلی بتوانند خود را در برابر مصرف مواد اعتیادآور صنعتی و شیمیایی کنترل کنند.

زند اضافه کرد: احساس ارزشمندی از مهمترین ویژگی‌هایی است که باید در آموزش مهارت‌های اجتماعی به افراد بیان شود، پذیرفتن خود به عنوان فردی ارزشمند، احترام قائل شدن برای خود و توانایی‌ها، سعی در شناخت نقاط مثبت خود و پرورش دادن آنها و از طرف دیگر شناخت نقاط ضعف و کتمان نکردن آن ها ، افراد را در برابر مواد مخدر توانمند می‌کند.

به گزارش روابط عمومی ستاد مبارزه با مواد مخدر، این جامعه شناس تصریح کرد: متاسفانه در جامعه وقتی صحبت از مقابله با اعتیاد به مصرف مواد مخدر می‌آید همه دیدگاه‌ها و نگاه‌ها معطوف به حوزه قضایی و انتظامی می‌شود که گویی مسوولان و دستگاهها وظفیه مقابله با این معضل را دارند، در حالیکه این نگرش درست نیست، مبارزه با مواد مخدر اقدامات پیشگیرانه لازم دارد که آموزش مهارت های اجتماعی کلید اصلی این مبارزه است .

زند خاطر نشان کرد: همه آحاد مردم مسوولیت مبارزه با مواد مخدر را بر عهده دارند و باید برای تحقق رویکرد مبارزه اجتماعی با موادد مخدر اقدامات پیشگیرانه را در کنار برخوردهای قهری و سلبی گسترش داد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید