بن سلمان چگونه رقبای اقتصادی خود را به بهانه فساد کنار می‌زند؟/ پشت پرده‌های طلوع «انقلاب سرگرمی» عربستان

    کد خبر :207380

اکتبر سال گذشته، آری ایمانوئل، مدیر عامل یکی از بزرگترین آژانس‌های استعدادیابی هالیوود، یکی از برجسته‌ترین ستارگان سرمایه‌گذاران بین‌المللی در اولین همایش «ابتکار سرمایه‌گذاری آینده» در ریاض حضور پیدا کرد. این جلسه در هتل پنج ستاره کارلتون‌ریتز برگزار شد. همان هتلی که 200 نفر از سرمایه‌داران سعودی را به جرم فساد مالی بازداشت کرد. سه تن از این بازداشت شدگان از صاحبان شرکت‌های سرگرمی و شبکه‌های رادیویی و تلویزیونی بودند. در این گزارش به طرح «انقلاب سرگرمی» بن سلمان، شاهزاده جاه‌طلب سعودی، نگاهی می‌کنیم.
اکتبر سال گذشته، آری ایمانوئل، مدیر عامل یکی از بزرگترین آژانس‌های استعدادیابی هالیوود، یکی از برجسته‌ترین ستارگان سرمایه‌گذاران بین‌المللی در اولین همایش «ابتکار سرمایه‌گذاری آینده» در ریاض حضور پیدا کرد. این جلسه در هتل پنج ستاره کارلتون‌ریتز برگزار شد.

آری، برادر رهم ایمانوئول، شهردار شیکاگو – و یکی از معتمدین باراک اوباما – در مصاحبه‌ با خبرنگاران از چشم‌انداز 2030 محمد بن سلمان و نقش مهم صنعت سرگرمی و فرهنگ در انقلاب اقتصادی عربستان سخن گفت.

به گزارش اعتمادآنلاین، خبرگزاری الجزیره نوشت: ایمانوئل به دنبال آن است که شرکتش «William Morris Endeavor» سهم بزرگی در صنعت سرگرمی نوظهور عربستان ایفا کند. کشوری که ده‌ها سال به دلیل نفوذ اندیشه وهابی برهوتی برای این صنعت بوده است. 70 درصد جمعیت عربستان زیر 30 سال سن دارند، و این مسئله می‌تواند فرصتی طلایی برای سرمایه‌گذاری شرکت‌های صنعت سرگرمی در این کشور فراهم کند.

بن سلمان کاملاً از سود کلان این صنعت برای او به عنوان رهبر انقلاب فرهنگی و سرگرمی آگاه است. در چشم انداز 2030 عربستان آمده است که بخش سرگرمی به دنبال ایجاد 22 هزار شغل و توسعه صنعت گردشگری و جذب سالانه 50 میلیون گردشگر، علاوه بر شرکت کنندگان در مراسم حج، است.

بی‌رحمی هوشمندانه بن سلمان تنها با نگاه به اتفاقات یک هفته بعد در همان هتل آشکار می‌شود.

روز 4 نوامبر، هتل ریتز کارلتون پس از تخلیه مهمانان بدل به زندان 200 تاجر و اعضای ارشد خانواده سعودی به بهانه مبارزه با فساد شد. دستور این عملیات را کمیته ضد فساد، به رهبری بن سلمان صادر کرد.

از جمله افراد بازداشت شده، شاهزاده ولید بن طلال، یکی از ثروتمندترین مردم جهان، صالح عبدالله کمال و ولید بن ابراهیم بودند. این سه نفر یک ویژگی مشترک داشتند: همگی از رؤسای فعلی یا سابق کسب‌وکارهای رسانه‌ای یا صنعت سرگرمی بودند.

طلال از رؤسای شرکت «خدمات رسانه‌ای روتانا» – مجموعه‌ای از ایستگاه‌هایی رادیویی و تلویزیونی، مجلات، رسانه‌های تعاملی و توزیع‌ کننده فیلم‌ها و موزیک ویدئوها – است. کمال، رئیس شبکه رادیو تلویزیونی عرب (ART) شامل ده‌ها شبکه (از جمله OSN) است. تخصص او سرگرمی‌های خانوادگی، از جمله فیلم، موسیقی و ورزش است. الابراهیم کنترل شرکت MBC، مرکز پخش رسانه‌ای خاورمیانه را در اختیار داشت. این شرکت شامل ایستگاه‌های تلویزیون از جمله شبکه کودکان، اخبار 24 ساعته و شبکه مخصوصی برای «زن عرب نوین» است.

دولت عربستان رسماً ادعا کرد که این بازداشت شدگان باید روال قانونی را طی کنند. اما به محض آنکه اکثر این افراد به اجبار مقادیر پول هنگفتی را پرداخت کردند و پس از مصادره بخش عمده‌ای از کسب‌وکارشان، آزاد شدند. به عنوان مثال، گفته می‌شود که شاهزاده متعب، رئیس گارد ملی عربستان سعودی (SANG) و فرزند ملک عبدالله، شاه پیشین عربستان، حدود 1 میلیارد دلار برای آزادی پرداخت کرد. این در حالیست که ولید بن طلال هنوز پولی پرداخت نکرده و همچنان در بازداشت به سر می‌برد. گفته می‌شود که کمال و الابراهیم آزاد شده‌اند.

البته مبهم بودن نظام سعودی مشخص کردن مرز منافع شخصی محمد سلمان و منافع دولتی را غیر ممکن می‌کند. اما کاملاً آشکار است که بن سلمان به عنوان رئیس صندوق سرمایه‌گذاری عمومی (PIF)، رئیس شورای مسائل توسعه اقتصادی، وزیر دفاع، شاهزاده، معاون اول نخست وزیر و رئیس کمیته مبارزه با فساد، تمام مسائل اقتصادی مهم عربستان را در اختیار گرفته است.

در سپتامبر 2017، PIF مبلغی معادل 2.7 میلیارد دلار را برای بخش سرگرمی اختصاص داد. اکنون گفته می‌شود که شرکت ایمانوئل در شرف امضای توافقنامه‌ای با PIF است که بر اساس آن این شرکت با تزریق 500 میلیون دلار سهام‌دار و از ثروتی بادآورده بهره‌مند می‌شود.

شهرت ایمانوئل به بی‌رحم بودن است. اما ظاهراً شریک و همزاد بهتری برای خود پیدا کرده؛ محمد بن سلمان

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید