تغییر در ترکیب کابینه روحانی برای اجابت خواسته های مردم ضروری است

    کد خبر :20732

یک استاد دانشگاه، تغییر در ترکیب کابینه روحانی برای اجابت خواسته های مردم در انتخابات ریاست جمهوری را ضروری دانست و گفت: وزارتخانه های امور اقتصادی و دارایی، نفت و نیرو نیازمند این تحول هستند.«بهمن آرمان» روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی ایرنا اظهار داشت: آنچه مردم در این انتخابات از خود نشان دادند، بسیار مشخص است و آن اینکه مردم ایران به درجه ای از بینش اجتماعی و سیاسی رسیده اند که دیگر فریب مطالب بی پایه و اساسی مثل افزایش یارانه را نمی خورند.
این اقتصاددان اظهار داشت: با این اوصاف، ولی امروز هم در روزنامه ایران و رسانه های دولت دیدیم اقتصاددانان از روحانی طلب می کردند که در تغییر در ترکیب کابینه است تا تحولات اقتصادی مورد نظر مردم اجرایی شود.
وی با بیان اینکه دولت اول آقای روحانی از یک ناهماهنگی عمیق بین وزرای اقتصادی رنج می برد، گفت: برای نمونه عملکرد وزارت امور اقتصادی و دارایی در عمل در حد یک فاجعه بود و نتوانست آنگونه که باید بازار سرمایه و بورس را اداره کند.
به اعتقاد آرمان، وزارت اقتصاد در اصلاح قوانین مالیاتی به نفع تولید و سرمایه گذاری نیز عملکرد موفقی نداشت.
این اقتصاددان در عین حال به وزارت راه و شهرسازی و عملکرد مثبت آن در چهارسال گذشته اشاره کرد و گفت: در این دوره شاهد عملکرد درخشانی در این حوزه بودیم که کسی جرات کتمان آن را ندارد.
وی ادامه داد: ورود شبکه ریلی به پنج استان، نوسازی ناوگان هوایی و توسعه آزادراه ها و تکمیل آزادراه تهران شمال و تبریز – بازرگان از جمله اقدام های وزارت راه و شهرسازی بود که کسی تصور آن را نمی کرد.
این استاد دانشگاه به حوزه صنعت، معدن و تجارت اشاره کرد و افزود: این حوزه با وجود کاستی هایی که در رابطه با جذب سرمایه خارجی به دلیل همکاری نکردن بانک های بزرگ اروپایی دارد، در حد توان خود نمره قبولی می گیرد و در دولت یازدهم عملکرد مثبتی داشته که متکی بر تجربه های چندساله نعمت زاده وزیر صنعت است.
وی با نقد عملکرد وزارت نیرو در دولت یازدهم، تغییر در این عرصه را مورد تاکید قرار داد و گفت: وزارت نیرو عملکرد فاجعه باری داشت که می توان به اجرایی نشدن پتانسیل نیروگاه های برقابی کشور اشاره کرد که سبب شد تولید هشت هزار مگاوات از کشور دریغ شود.
آرمان با انتقاد از سیاست کاهش ارتفاع سدها اظهار داشت: برای نمونه در این دوره نه تنها سد بختیاری به عنوان بزرگترین پتانسیل تولید برق و ذخیره آب در ایران اجرایی نشد بلکه ارتفاع آن نیز کاهش یافت یعنی اینکه به جای 2400 مگاوات برق، تنها 900 مگاوات تولید می شد.
وی یادآور شد که کاهش ارتفاع این سد، کاهش حجم ذخیره آب پشت آن که بعد از سد کرخه بزرگترین ذخیره آبی را در اختیار داشت، به دنبال دارد.
این استاد دانشگاه همچنین گفت که در دولت یازدهم احداث هشت سد برقابی بر رودخانه کارون تعطیل شد.
آرمان اینکه گفته می شود این سیاست برای حفظ محیط زیست و جلوگیری از خشک شدن دشت خوزستان و ایجاد کانون های گرد و غبار در این استان پیگیری شده است را رد کرد و گفت: مطالعات سدهای برقابی در این حوزه توسط شرکت های مشاور آمریکایی در دهه 60 میلادی یعنی بش از 50 سال پیش انجام شد و حتی محل احداث و توان تولید برق و ذخیر آب آنها مشخص شده بود.
وی به حوزه کشاورزی و عملکرد دولت یازدهم اشاره کرد و گفت: با وجود تنگناهای مالی این وزارتخانه توانست میزان تجهیز کشتزارها به آبیاری مدرن را به شدت افزایش دهد.
آرمان، افزایش تولید شکر در کشور و رساندن آن به میزان به 1 میلیون و 600 هزار تن که در تاریخ ایران بی سابقه است و نیز خودکفایی در تولید گندم برای دو سال پیاپی و امکان صدور این محصول راهبردی را از دیگر اقدام های مثبت وزارت جهادکشاورزی در این دوره برشمرد.
این اقتصاددان به حوزه نفت نیز اشاره کرد و گفت: این وزارتخانه دستاوردهای بزرگی در ستادن بازارهای نفت ایران پس از برجام و نیز برداشت از حوزه گازی مشترک پارس جنوبی و یا برداشت از میادین مشترک با عراق داشت.
وی افزود: با این حال این وزارتخانه در زمینه سیاست کاهش خام فروشی گام های اساسی برنداشته و حتی با چهار برابر کردن قیمت خوراک پتروشیمی ها سرمایه گذاری در این حوزه را غیرممکن کرده است.
به عقیده آرمان، قیمت گاز طبیعی برای صنایع پتروشیمی 4 برابر میانگین خلیج فارس است.
استاد اقتصاد دانشگاه علامه با یادآوری اینکه مرحوم هاشمی نیز در دولت دوم خود تغییرات اساسی در ترکیب کابینه خود ایجاد کرد و کابینه دوم او ترکیبی از تکنوکرات ها بود، ابراز امیدواری کرد که تحول در کابینه روحانی، به تغییرات بنیادین در اقتصاد کشور منتهی شود
این اقتصاددان تاکید کرد: پیام مردم در این صف های طوالانی رای گیری این نیست که ترکیب تیم اقتصادی دولت یازدهم همچنان ادامه یابد و دولت دوازدهم برای رسیدن به اهدافی که مردم بخاطر آن رای دادند، نیاز به تحول دارد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید