واکنش ایران به ادعاهای عادل الجبیر

    کد خبر :207115

سخنگوی وزارت خارجه تاکید کرد: وزارت خارجه به خاطر امنیت ملی و مصالح ملی کشور تصمیم گرفت در مورد آنچه که دریک برنامه تلویزیونی مطرح شد شفاف‌سازی و در این ارتباط پاسخی را منتشر کرد.

به گزارش ایسنا، سخنگوی وزارت خارجه صبح امروز در نشست هفتگی خود در مورد پاسخ اخیر این وزارتخانه به اظهارات مطرح شده در یکی از برنامه‌های تلویزیونی در مورد بحث برجام، گفت: بحث پاسخگویی به این برنامه تلویزیونی از موضع برجام نبوده بلکه آنچه که در برنامه مذکور مطرح شده با منافع ملی و مسائل کشور در مقطع کنونی مغایرت داشت.

سخنگوی وزارت خارجه تاکید کرد: وزارت خارجه به خاطر امنیت ملی و مصالح ملی کشور تصمیم گرفت در مورد آنچه که در این برنامه مطرح شده شفاف‌سازی کند و در این ارتباط پاسخی را منتشر کرد.

وی ادامه داد: هدف وزارت خارجه از این پاسخ، برنامه مذکور و یا گوینده آن برنامه نبوده است. آنچه که مهم بود بحث محتوایی بود که در این برنامه در خصوص برجام مطرح شد.

سخنگوی وزارت خارجه با بیان این که سفر وزیر امور خارجه فرانسه در دستور کار است ولی دستور کار این سفر هنوز تنظیم نشده و نهایی نشده است، گفت: ما صحبت های زیادی با طرف فرانسوی در جریان این سفر خواهیم داشت و دیدگاه های خود در مورد مسائل مختلف از جمله منطقه را بیان می‌کنیم و دیدگاه‌های آن‌ها را نیز می‌شنویم .

وی افزود: همواره تلاش ایران در راستای ایجاد صلح و ثبات در منطقه بوده است.

سخنگوی وزارت خارجه در ادامه صحبت‌های خود در جمع خبرنگاران در پاسخ به سوالی در مورد ادعاهای اخیر عادل الجبیر وزیر امور خارجه عربستان مبنی بر اینکه ایران با هدف تعرض به عربستان موشک در اختیار حوثی‌های یمن می‌گذارد، گفت: من فکر می‌کنم آقای الجبیر برای اینگونه صحبت‌ها زنده است و اگر اینگونه صحبت‌ها را از وی بگیریم هویتی برای او باقی نمی‌ماند.

وی با بیان اینکه تصور شخص من این است که جهان با این کاراکتر و شخصیت آقای جبیر تا حد زیادی آشناست، ادامه داد: علیرغم تکرار اینگونه ادعاها باید به این موضوع توجه داشت که عربستان در حال حاضر در مشکلات خود غوطه‌ور است و جبیر نمی‌تواند با اینگونه سخنان و ادعاها خود را تطهیر کند و مشکلاتی که وجود دارد را بپوشاند.

قاسمی با اشاره به جنایت‌های عربستان در یمن، ادامه داد: به نظرم نباید برای اینگونه حرف‌ها و ادعاها ارزشی قائل شد.

این دیپلمات ارشد کشورمان در مورد آخرین پیگیری‌های کشور و وزارت خارجه در مورد سرنوشت سرباز ربوده شده در میرجاوه در اردیبهشت سال جاری، تصریح کرد: این پرونده هنوز مفتوح است. تماس‌ها و رایزنی‌هایی بین مقامات امنیتی، نظامی و اطلاعاتی دو کشور در جریان است و امیدواریم که مسائل مرتبط با این موضوع هر چه زودتر به نتیجه برسد.

وی همچنین به اهمیت همکاری‌های ایران و پاکستان در زمینه‌های مرزی اشاره کرد و افزود: پاکستانی‌ها در این ارتباط وعده‌هایی دادند و امیدواریم با تحقق این وعده‌ها شاهد وضعیت بهتری در مرزهای مشترک دو کشور باشیم.

سخنگوی وزارت خارجه همچنین در پاسخ به سوالی در ارتباط با موضوع رفتن زائران ایرانی به سوریه و فراهم شدن تسهیلات لازم در این ارتباط، گفت: این موضوع ربطی به وزارت خارجه ندارد و جزئیات در این ارتباط را از سازمان حج و زیارت پیگیر شوید.

وی همچنین در مورد فراهم شدن امکان سفر خانواده‌های جان باختگان نفتکش سانچی به چین و برخی از مسائل که در این زمینه در مورد عملکرد وزارت خارجه مطرح است، تصریح کرد:‌ از ابتدایی که این موضوع اتفاق افتاد ستادی در وزارت خارجه مسئولیت پیگیری این موضوع را بر عهده داشت و دستورالعمل‌های لازم در این ارتباط به سفارت ایران در چین و کنسولگری کشورمان در شانگهای ارائه شد.

قاسمی همچنین به همکاری‌های وزارت خارجه با دیگر دستگاه‌های مسئول در این زمینه اشاره کرد و افزود: وزارت خارجه این آمادگی را دارد که هرگونه کمکی که خانواده‌های جان باختگان نفتکش سانچی برای سفر به چین احتیاج داشته باشند را به آنها ارائه کند. ما از ارائه هیچگونه کمکی در این ارتباط دریغ نمی‌کنیم.

سخنگوی وزارت خارجه پرونده نفتکش سانچی را پرونده‌ پیچیده و باز عنوان کرد و تاکید کرد: باید صبر کرد تا جعبه سیاه آن مورد بازخوانی قرار گیرد و گزارش‌های دقیق در این ارتباط تهیه شود.

وی همچنین در پاسخ به سوال خبرنگار ایسنا در مورد ادعای برخی از رسانه‌های آلمانی به نقل از دادستانی این کشور مبنی بر اینکه منزل چند خانواده ایرانی به جرم جاسوسی مورد تفتیش قرار گرفته و همچنین درخواست کمیته آمریکاییان یهودی از آلمان مبنی بر درخواست از دولت این کشور جهت اخراج سفیر ایران به اتهام جاسوسی، تصریح کرد: اینها ادامه جنگ‌های روانی و فرافکنی است که علیه ایران صورت می‌گیرد. اتهاماتی است که از برخی از محافل خاص بخصوص رژیم صهیونیستی نشات می‌گیرد.

قاسمی با بیان اینکه آنها از گسترش روابط ایران و آلمان نگران و ناراحت هستند و از امکانات خود برای ایجاد خدشه در این روابط استفاده می‌کنند، تصریح کرد: ما در این خصوص با دولت آلمان در تماس هستیم. آنچه که در این زمینه مطرح است یک بحث روانی و رسانه‌ای است که توسط محافل صهیونیستی مطرح می‌شود.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید