متخصصین بیهوشی چه کسی را مسوول کاهش تعرفه های خود می دانند؟

    کد خبر :207033

چندی پیش نتایج پژوهشی در همین رسانه منتشر شد که نشان می داد در پی تصمیمات غیرکارشناسی مسوولین در کاهش ارزش خدمات ارائه شده توسط متخصصین بیهوشی و مراقبت های ویژه، جو ناامیدی گسترده ای در میان این گروه از متخصصین بالینی پزشکی رخنه کرده است. این رخداد بیش از آنکه از نظر تبعات کوتاه و میان مدت حائز اهمیت باشد، از دیدگاه اثرگذاری بر انتخاب های پیش روی پزشکان عمومی در درازمدت مهم است؛ چرا که در بیشتر جوامع مترقی این رشته تحصیلی و این گرایش بالینی از چنان اهمیت استراتژیکی برخوردار است که راه ورود به آن برای افراد خارجی بس دشوار و گاه ناممکن می نماید!
از این روی و با توجه به موقعیت راهبردی-حرفه ای، بر آن شدیم تا در پژوهشی دیگر به تحقیق در مورد علل و چرایی این رخداد نامیمون بپردازیم. هرچند حقیقتا دشوار بود بررسی علل در کوتاه زمان و با منابع محدود در دسترس، اما پرسش ساده ای مطرح شد که بنابر پاسخ های داده شده در گروه تلگرامی رسمی انجمن آنستزیولوژی و مراقبت های ویژه مشخص گردید که از دویست متخصص بیهوشی شرکت کننده در این نظرسنجی، نزدیک به هشتاد درصد ایشان وزیر محترم بهداشت را در وقایع رخ داده که منجر به کاهش ارزش حرفه ای خدمات تخصصی بیهوشی در مقایسه با دیگر گرایش های تخصصی شده است، مسوول می دانستند. پس از این مورد نیز این شرکت کنندگان انگشت اتهام را به سوی نهاد علمی-صنفی نماینده خود یعنی انجمن بیهوشی و مراقبت های ویژه چرخاندند؛ چرا که معتقد بودند افراط در برخی ملاحظات و اصرار بر مذاکره با کارگروه هایی که در کاهش تعرفه کوچکترین کار کارشناسی انجام نداده اند، راه به بیراهه رفتن و آب در هاون کوبیدن بوده است. جالب تر از همه اینکه به عقیده شرکت کنندگان در این نظرسنجی نقش مورد تاکید شورای عالی بیمه توسط وزیر محترم بهداشت در کاهش های تعرفه ای رخ داده، از نظر متخصصین بیهوشی چندان پررنگ نیست و ایشان موکدا وزارت متبوع خود را مقصر شرایط موجود می دانند.
بدیهی ست در شرایطی که هر روز بودجه طرح تحول سلامت انقباضی تر از قبل می شود، مسوولین امر در صدد صرفه جویی در هزینه ها باشند اما با اندکی تامل و نظر به آمار ارائه شده می توان دریافت که بهترین راه برای برون رفت از وضعیت موجود و تداوم طرح عدالت محور سلامت که حقیقتا افتخاری برای دولت و وزارت بهداشت و نعمتی برای مردم محروم است، کاهش هزینه های مازاد و غیرمعمول تجهیزات از راه تدوین و الزام خدمت دهندگان به اجرای دستورالعمل های بالینی (گایدلاین ها) ست و نه کاستن از سبد معیشتی گروهی از متخصصین که به اذعان اقتصاددانان درمان، کاهش 25 درصدی دستمزد بعضا ناچیز ایشان به ازای هر پروسیجر، تنها کمتر از یک درصد کاهش در مجموع هزینه ها را در بر خواهد داشت.

دکتر رضا امین نژاد

متخصص بیهوشی و مراقبت های ویژه

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید