برنامه ترکیه برای کاهش وابستگی به واردات

    کد خبر :206994

دولت ترکیه ۷ بخش مهم اقتصادی را شناسایی نموده است و قصد دارد با سرمایه‌گذاری ۲۱ میلیارد دلاری ۲۰ پروژه را در این حوزه‌ها اجرایی نماید.

وزیر اقتصاد ترکیه اعلام کرد دولت این کشور قصد دارد با تامین مالی ۸۰ میلیارد لیره معادل ۲۱ میلیارد دلار برنامه‌ای به منظور تشویق سرمایه گذاری در بخش‌های با اولویت تولیدی در دستور کار قرار دهد.

بر این اساس اعلام وزیر اقتصاد ترکیه این مبلغ به منظور اجرایی شدن بیش از ۲۰ پروژه ملی در ۷ بخش اقتصادی همچون سلامت و انرژی سرمایه‌گذاری خواهد شد.

کشور ترکیه در حال حاضر در این ۷ بخش از اقتصاد به طور گسترده‌ای به واردات وابسته است و هدف اصلی دولت از اجرای پروژه‌ها تقویت تولید ملی و کاهش واردات عنوان شده است.

بر اساس گفته وزیر اقتصاد کشور ترکیه اجرایی شدن این پروژه‌ها موجب می‌شود سالانه ۶ تا ۷ میلیارد دلار از واردات کشور ترکیه کاهش یابد.

وزیر اقتصاد ترکیه در این خصوص گفته است: در حال حاضر در برخی حوزه‌های اقتصادی کشور ترکیه توان رقابت با محصولات وارداتی ندارد و در این بخش‌ها نیاز به انتقال فناوری وجود دارد.

ما قصد داریم با راه اندازی یک نظام پروژه محور، شرکت‌های بزرگی را در این بخش‌های اقتصادی ایجاد نماییم تا روند انتقال فناوری و ارتقاء تولید تسریع شود. با این اقدام در آینده از میزان واردات کشور کاسته خواهد شد و بخشی از کسری تراز تجاری پوشش داده می‌شود.

برای تحقق این هدف ترکیه مشوق‌هایی همچون معافیت‌های ده ساله مالیاتی، کمک‌های دولتی در بیمه کارمندان و کاهش نرخ تامین مالی را در دستور کار قرار داده است.

به گزارش اریا بازار،وزیر اقتصاد ترکبه همچنین گفته است: ما ۷ بخش اقتصادی را تعیین کرده‌ایم که به طور عمده موجب افزایش تراز تجاری منفی شده‌اند.

بخش‌های حمل‌و‌نقل، بهداشت، ارتباطات، انرژی، متالورژی، پتروشیمی و فناوری‌های کشاورزی این ۷ بخش اقتصادی هستند که در آن‌ها کمبود فناوری در داخل کشور مشهود است.

وزیر اقتصاد ترکیه همچنین گفته است روند اجرایی شدن ۲۰ پروژه در ۷ بخش اقتصادی با سرعت پیش می‌رود و شرکت‌های داخلی برای اجرای هریک از پروژه‌ها مشخص شده‌اند. انتظار می‌رود تا پیش از پایان سال جاری میلادی روند عملیاتی پروژه‌های مذکور آغاز گردد.

وزیر اقتصاد ترکیه ابراز امیدواری کرد اجرا شدن این پروژه‌ها از سال ۲۰۱۹ اثرات مثبت خود را بر کاهش میزان واردات نشان دهند.

در سال ۲۰۱۷ میلادی میزان واردات کشور ترکیه در حدود ۲۳۴ میلیارد دلار بوده است و میزان کسری تراز تجاری این کشور نیز نزدیک به ۵۰ میلیارد دلار گزارش شده است.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید