جدیدترین اخبار
۲ بهمن ۱۳۹۶ ساعت ۱۲:۴۵ اقتصادی کد خبر :206910

جزئیات سود چندهزارمیلیاردی واردکنندگان خودرو

مجري يك برنامه تلويزيوني ادعا كرده است كه تغيير در تعرفه واردات خودرو، منجر به سود ١٠٢ هزار ميليارد توماني براي واردكنندگان شده است، زيرا عده‌اي از واردكنندگان كه تعداد آنها ٩ نفر است، از قبل تعداد زيادي خودرو را ثبت سفارش كرده‌اند و اكنون با افزايش تعرفه‌ها، رانتي حدود ١٠٢ هزار و ٥٠٠ ميلياردتوماني به جيب آنها رفته است.

به گزارش شرق، اگر سود ناشي از تغيير تعرفه‌ها براي هر خودرو را ١٠٠ ميليون تومان در نظر بگيريم، از آنجا كه از ابتداي سال جاري تاكنون صرفا ٧٠ هزار خودرو به كشور وارد شده است، سود حاصل براي واردكنندگان، هفت هزار ميليارد تومان خواهد بود كه با رقم ١٠٢ هزار ميليارد اعلامي، فاصله معناداري دارد.

تغيير تعرفه خودروهاي لوكس و هيبريدي در كشور اگرچه به ظاهر صرفا به جيب افراد مرفه جامعه فشار وارد مي‌كند، اما به اعتقاد حسين راغفر، اقتصاددان، دود اين تغيير قيمت‌ها به چشم مردم فقير مي‌رود، زيرا در نهايت افزايش قيمت كالاهاي لوكس، بر ايجاد تورم در جامعه تأثيرگذار خواهد بود و حتي بهاي نان را هم تحت‌تأثير قرار مي‌دهد، اما گويا در سياست‌گذاري‌هاي دولت به اين مسئله توجهي نمي‌شود و چندي است كه ما شاهد افزايش تعرفه واردات خودروها بوده‌ايم.

رانت حاصل از تغيير تعرفه خودروها نيز به موضوع داغ اين روزها تبديل شده، تا جايي كه در يكي از برنامه‌‎هاي صداوسيما حجم رانت ايجادشده را ١٠٢ هزار و ٥٠٠ ميليارد تومان اعلام كرده‌اند. اين در حالي است كه آمار مربوط به حجم واردات هم دستيابي به چنين سودي را غيرقابل‌باور مي‌كند. مهدی دادفر، دبیر انجمن واردکنندگان خودرو، در گفت‌وگو با «شرق» كل خودروي واردشده به كشور از ابتداي امسال تاكنون را بالغ بر ٧٠ هزار دستگاه خودرو اعلام كرد و افزود: حدود شش‌هزارو ٥٠٠ دستگاه از سوی خود خودروسازان و مابقي نيز از سوی واردكنندگان مختلف به كشور وارد شده است.

او تأكيد كرد: خودروهاي وارداتي صد ميليون تومان سود نخواهد كرد. افزايش ٧٠ تا ١٠٠ ميليون‌توماني قيمت خودرو حاصل تدبير دولتي‌ها در افزايش نرخ تعرفه‌هاي خودرو، رشد تعداد اسقاط خودرو، صعود تعرفه واردات خودرو و همچنين افزايش نرخ ارز است.دادفر گفت: درحال‌حاضر هزينه تمام‌شده واردات خودرو بالا رفته است. تعرفه ٤٥ درصدی به ٥٥ درصد افزايش يافته است. تعرفه‌هاي ٥٥ درصدي نيز به ٧٥ تا ٩٥ درصد تغيير يافته‌اند؛ يعني در برخي موارد، ٥٠ درصد افزايش نرخ تعرفه را تجربه مي‌كنيم. اسقاط يك خودرو به هشت خودرو رسيده است. امروز هزينه اسقاط هر ماشين به ٢٤ ميليون تومان رسيده است.

او ادامه داد: تعداد استانداردهاي خودرو نيز از ٦٥ به ٨٥ استاندارد ارتقا يافته است. اين تعداد استاندارد، يعني نوع كالاهايي كه بايد بخريد و وارد كشور كنيد، بايد آيتم‌هاي مضاعف و بيشتري نسبت به خودروي قبلي داشته باشند و طبيعي است كه ماشين با استانداردهاي جديد گران‌تر خواهد بود، بنابراین تغيير قيمت خودرو به مفهوم افزايش سود واردكننده نيست و اين مسئله پذیرفتنی نيست.

به گفته دبير انجمن واردكنندگان خودرو، واردات ماشين به كشور، شش ماه متوقف و صدور مجدد مجوز، با مقررات جديد همراه بوده است. اين مقررات از سوی دولت وضع شده و منجر به ايجاد تورم و افزايش هزينه براي جامعه شده است.

او اضافه كرد: يك ماشين ژاپني كه در گذشته ١٢٠ ميليون تومان قيمت داشت، امروز با نرخ ١٨٠ ميليون تومان خريداري مي‌شود. بهاي خودروهاي ٢١٠ ميليون‌توماني نيز به ٢٩٠ ميليون تومان رسيده است.

به اعتقاد دادفر، اين انجمن با افزايش بهاي تعرفه‌ها كه منجر به افزايش قيمت خودرو شده، مخالف است و تلاش مي‌كند با همراهي مجلس آن را اصلاح كند.

او گفت: اعمال چنين سياست‌هايي از سوي دولت براي اين است كه در بازار خلأ ايجاد شود و فضا را به نفع چيني‌ها و خودروي داخلي مهندسي مي‌كند.

دبير انجمن واردكنندگان خودرو يادآور شد: هيچ‌وقت، هيچ مسئولي مورد مؤاخذه قرار نمي‌گيرد كه چرا بايد سوارشدن بر يك خودروي خوب براي ايراني‌ها تبديل به يك آرزو شود.

پيش‌تر ميثم رضايي، رئيس انجمن صنفي واردكنندگان خودرو، نيز در گفت‌وگو با خبرگزاري صداوسيما با اشاره به گزارش كميسيون اصل ٩٠ درباره رانت ايجادشده در بازار خودروي خارجي به دليل چندنرخي‌شدن ارز در كشور، عنوان كرد: در اين گزارش رانت ايجادشده حدود سه هزار و ٦٠٠ ميليارد تومان بوده كه اين مسئله بي‌سابقه بوده است.

او يادآور شد: ميزان واردات بايد به ١٠ درصد کل توليدات خودرو در کشور برسد که هم‌اکنون با واردات ٥٢ هزار دستگاه در برابر حدود يک ميليون و ٣٠٠ هزار دستگاه توليدات داخلي، همچنان رقم کمتري از هدف‌گذاري‌هاي قانوني براي واردات است.

رضايي گفت: اگر تخلفي در حجم ١٠٢ هزار ميليارد تومان صورت گرفته و آمار شرکت‌هاي دخيل در آن نيز مشخص است، چرا هيچ رسيدگي و ذکر نامي از متخلفان صورت نگرفته است.

Ad

روی خط خبر

  • قاچاق بنزین به کشورهای همسایه چقدر سود دارد؟
  • یک شهروند آلمانی دیگر در ترکیه بازداشت شد
  • نگراني اسرائیل از سلاح‌های متعارف ایران
  • اشپیگل: اروپا باید جلوی اقدامات ترامپ علیه ایران را بگیرد
  • فرجام‌خواهی کشیش آمریکایی برای آزادی رد شد
  • نبیه بری: روابط لبنان با سوریه ضروری است
  • اشرف‌غنی: هدف طالبان از تهاجم اخیر حضور قدرتمند در مذاکرات بود
  • شورای امنیت سرمنشأ جنایات سعودی‌ها در یمن است
  • چرا پولشویی در هنر ایران جدی گرفته نمی‌شود؟
  • «فقدان تفکر اقتصادی»؛ مهمترین چالش پیشبرد دیپلماسی اقتصادی
  • ملت ایران بن‌بست ندارد/امروز جهاد واقعی مبارزه با فقر وبیکاری است
  • سهام جهان رشد کرد /لیر ترکیه از نفس افتاد
  • ترکیه هم به دنبال روسیه، اوراق قرضه آمریکایی خود را فروخت
  • سقوط بیش از ۶ درصدی لیره ترکیه با تهدید آمریکا به تحریم‌های بیشتر
  • آل‌خلیفه از اقامه بزرگترین نماز جمعه شیعیان بحرین ممانعت کرد
  • «عمران خان» نخست‌وزیر پاکستان شد
  • پرونده سقوط هواپیمای آسمان به تهران منتقل شد/احضار و تحقیق از ۴ مدیر و مسئول
  • فعالیت درحوزه پزشکی بدون “پیوست‌های پژوهشی” مزیتی ندارد
  • با سدی آشنا شوید که قرار است بلای جان مردم مازندران شود!
  • مرگ آقای بازیگر، فیلم‌های تلویزیون را تغییر داد
  • کسب اجازه‌ی مرضیه برومند از “روح بلند عزت‌الله انتظامی”
  • اولین پوستر تاریخ سینما حراج می‌شود
  • خلبانان چینی احتمالاً برای حمله به اهداف آمریکا آموزش می‌بینند
  • چین: ترکیه توان غلبه بر مشکلات موقت اقتصادی را دارد
  • وزرای دفاع روسیه و ترکیه دیدار کردند
  • آخرین وضعیت پخش فیلم «خط مقدم »
  • کاهش سن مصرف مواد مخدر به ۱۱ سال!
  • حذف ترافیک و کاهش آلودگی با عوارض جدید
  • حضور هنرمندان در منزل آقای بازیگر ایران
  • کاهش نرخ امید به زندگی در انگلیس و آمریکا