در بازار ارز چه خبر است؟

    کد خبر :206860

از ساعات ابتدایی امروز، صرافی‌ها با حذف قیمت دلار از لیست قیمت روزانه خود عملا مجرای ارسال دقیق پیام بازار را به خریداران و فروشندگان دلار مسدود نموده و کار را برای ادامه رشد شفاف و معمول مهمترین ارز بازار سخت کرده‌اند گرچه به نظر می‌رسد این حرکت که مشابه اتفاقات سال ۹۱ و شوک ارزی آن دوره است، با دستور بانک مرکزی صورت گرفته باشد. البته در آن دوره مقامات پولی به شکلی امنیتی اقدام به سرکوب قیمت در بازار نمودند، اما در مقطع فعلی احتمالا این کار به صورت دستوری صورت گرفته است.

برطبق مشاهده میدانی خبرنگار فرارو، دلار به عنوان مهمترین ارز بازار فعلا در صرافی‌ها عرضه نمی‌شود و خرید و فروش‌های فعلی در سطح دلالان خرد و خرده‌فروش‌های بازار صورت می‌گیرد. آن گونه هم که از شواهد پیداست، مقام ناظر پولی یعنی بانک مرکزی از اواسط هفته قبل عرضه ارز و خاصتا دلار را به بازار محدود و یا قطع کرده است گرچه این موضوع از سوی مقامات بانک مرکزی تایید یا تکذیب نشده و فعلا هیچ یک از مقامات اقتصادی دولت، اظهارنظر مستقیمی درخصوص افزایش قیمت ارز نداشته‌اند.

البته یک مقام مسئول در بانک مرکزی که نخواسته نامش فاش شود، ضمن گفتگو با خبرگزاری ایلنا به ادعای یکی از صرافان مبنی بر اینکه ۱۰ روز از عدم عرضه دلار مخصوص به صرافی‌ها گذشته است، پاسخ داده و ضمن رد آن اعلام کرده: «در حال حاضر نحوه عرضه دلار در بازار متفاوت شده، اما عرضه دلار قطع نشده است. این مقام مسئول در بانک مرکزی افزود: عرضه‌ها نسبت به گذشته کمی متفاوت‌تر شده به این معنی که ممکن است در یک روز میزان عرضه کمتر از روز قبل باشد و در یک روز در هفته اصلا عرضه‌ای صورت نگیرد تا واکنش بازار را ارزیابی کنند، اما ممکن است صرافی‌ها اینگونه برداشت کنند که عرضه دلار قطره چکانی شده است.»

صبح امروز ولی اله سیف هم بدون اشاره به ادامه یا قطع توزیع ارز در بازار، از مردم خواسته در بازار ارز سرمایه‌گذاری نکنند چرا که به زودی قیمت ارز کاهش خواهد یافت. موضوعی که به نظر می‌رسد چندان با واقعیات موجود همخوانی نداشته باشد.

در واقع صرفنظر از همه این موارد حاشیه‌ای، موضوع جالب، اما این است که وقتی سکوت بانک مرکزی را در کنار اطلاعاتی که از خلال گفتگوی فرارو با ۲ تن کارشناسان بازار ارز به دست آمده کنار هم قرار می‌دهیم، بیش از هر زمان دیگری به این نتیجه می‌رسیم که دولت خود را مهیای اجرایی کردن سیاست ارزی شناور در بازار می‌نماید. در واقع کلیت ماجرا نشان‌دهنده این موضوع است که هرچه زمان می‌گذرد، وقوع سیاست ارزی شناور و حرکت به سمت ارز تک نرخی نزدیک و نزدیک‌تر می‌شود و شرایط فعلی چندان موجبات «تکدر» مقامات پولی کشور را فراهم نساخته است.

رادپور: مشکلات بیرونی عامل این افزایش چشمگیر است
یک کارشناس و تحلیلگر بازار ارز درخصوص علت عدم اعلام قیمت ارز از سوی صرافی‌ها در گفت و گو با فرارو معتقد است: «از آنجا که هنوز قیمت حواله‌ای دلار مشخص نشده و همچنین نرخ دلار از سوی صرافی‌های دوبی اعلام نشده پس طبیعی است که نرخ این ارز مهم نیز از سوی صرافی‌های داخلی اعلام نشود.»

رادپور در خصوص شرایط فعلی بازار ارز به فرارو می‌گوید: «نوسانات قیمتی در هر بازاری از جمله در بازار ارز طبیعی است و همواره شاهد افت و خیز قیمت‌ها در چنین بازاری بوده‌ایم، اما در شرایط فعلی، چون یکباره قیمت دلار جهش زیادی را تجربه کرده این باعث عدم اطمینان در فضای بازار شده و صرافی‌ها را از اعلام قیمت قطعی یا عرضه ارز بازداشته است چرا که در چنین شرایطی باید از ذخیره ارزی خود به بازار تزریق کنند که خیلی عاقلانه نیست و رفتن زیر بار چنین تعهدی قاعدتا به صلاح نیست. در مقطع فعلی و خاصتا امروز صبح هم، چون قیمت اعلام نشده پس خرید و فروش تا زمان اطلاع از قیمت متوقف می‌شود.»

او افزود: «اینکه بگوییم ابدا امکان بازگشت قیمت دلار به کانال‌های قبلی وجود ندارد چندان صحیح نیست منتهی، چون عوامل ایجادکننده شرایط فعلی برطرف نشده‌اند پس طبیعی است که نرخ ارز باز هم افزایش پیدا کند. در مقطع فعلی مسئله ناشی از امتناع صرافی‌های دوبی جهت نقل و انتقال ارز در کنار بسته شدن حساب‌های ایران در چین و نیز حذف ارز مبادله‌ای برای بسیاری از کالا‌ها موجب شده تا تقاضای زیادی به یکباره وارد بازار شده و تلاش بانک مرکزی برای تزریق ارز در جهت کنترل قیمت‌ها چندان نتیجه‌ای نداشته است. هم‌اینک شبکه‌ای که در دوبی کار داد و ستد ارز با صرافی‌های ایران را تا پیش از این انجام می‌داد به کل محدود شده و از دسترس خارج شده است. این موضوع ناشی از قانونی است که امارات اخیرا در حوزه مالیات بر ارزش افزوده به تصویب رسانده است و لازم است هر چه زودتر با پادرمیانی مقامات دو کشور رفع گردد و یا به تعویق افتد.»

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید