نگاهمان را از معلول‌ها به علت‌ها هم بچرخانیم

    کد خبر :206619

زمانی که مدیرکل تعاون استان آذربایجان شرقی بودم ، به یکباره تعدادی از تعاونیهای اعتبار که عمدتا از تعاون استان خراسان مجوز گرفته بودند اقدام به اجاره مکان در تبریز و چند شهر استان برای ایجاد شعبه کردند .

یکی از همکارانم از محل شعبه در حال تجهیز یک شرکت تعاونی اعتبار (که یکی از اصلی ترین موسسات مالی مشکل ساز اخیر بود ) به هنگام نصب تابلو مطلع شد و به من خبر داد .

من بازرسان اداره کل را به محل آن شعبه فرستادم تا مانع از اقدامشان شوند .

فردی که بازنشسته یک بانک دولتی بود و بعنوان رییس شعبه تبریز این تعاونی اعتبار منصوب شده بود و راه اندازی شعبه را برعهده داشت به دفتر من آمد و گفت : این تعاونی در استانهای دیگر هم در حال راه اندازی شعبه است و مشکلی نداشته و چرا نباید اینجا شعبه داشته باشد ؟ همچنین گفت شما پنج نفر را به ما معرفی کنید تا برای راه انداختن شعبه استخدامشان کنیم !

گفتم : این که نباید شعبه ایجاد کنید سلیقه من نیست که در این استان اعمال شود و جای دیگر جور دیگری باشد ، این قانون بخش تعاون و اساسنامه مشترک شرکتهای تعاونی اعتبار است که به آنها فقط برای ارائه خدمت و تسهیلات دهی به اعضای مشخص و از پیش معلوم تعاونی اجازه فعالیت داده است و تعاونیهای اعتبار نمیتوانند قبول سپرده عام و وام دهی عام داشته باشند چه برسد به کار شماها که گواهی پرداخت و نوعی دسته چک هم صادر میکنید !

ضمنا ما با طمع استخدام دوستان و نزدیکانمان چشم بر قانون نمیبندیم !

ناراحت شد و رفت و بعد با تماس تلفنی به همکارانم گفته بود که از سرپرستی ما در مشهد گفته اند شعبه را راه بیاندازید و کاری به گفته های اداره کل تعاون استان نداشته باشید او هم مشغول تجهیز و راه اندازی شعبه شده بود .

به دادستان محترم وقت تبریز نامه نوشتم و مستند به قانون تعاون و اساسنامه تشکیل آن تعاونیها خواستار دستور قضایی برای ممانعت از ایجاد شعبه شدم ، پس از برگزاری جلسه مشترک با ایشان و با دستور قضایی همه شعبات این تعاونیهای در حال راه اندازی توسط پلیس پلمپ شدند و تا وقتی که من آنجا بودم دیگر علی رغم فشارهای مختلف راه اندازی نشدند .

* این تعاونیهای اعتبار مشکل ساز بدون برگزاری مجامع سالانه و بدون ثبت تغییرات که نمیتوانستند فعالیت کنند و تغییرات ثبتی تعاونیها هم بدون تایید ادارات تعاون که به ثبت نمیرسید !

کدام کارشناس و مدیر بخش تعاون سهل انگارانه یا متخلفانه سالها مجامع این تعاونیها را تایید و به ثبت شرکتها فرستاده اند ؟

این افراد الان نام و امضایشان در اسناد ثبتی موجود است ، علاوه بر اینکه مجوز اولیه فعالیت غیر قانونی این تعاونیهای اعتبار عمدتا در یک دوره مدیریتی محدود در بخش تعاون و در استانهای خراسان و گلستان صادر شده است .

کاش به کوتاهی مدیران بخش تعاون در این پرونده ها در کنار سهل انگاریهای مسئولان وقت بانک مرکزی و ظابطین قضایی و دادستانها هم رسیدگی شود تا مسئولیت شغلی و حرفه ای در کشور جدی تر گرفته شود و یاد بگیریم که نگاهمان را از معلولها به علتها هم بچرخانیم !!!

* معاون توسعه مدیریت و منابع شرکت سهامی بیمه ایران

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید