مشارکت جوانان در سازمانهای مردم نهاد چگونه افزایش می‌یابد؟

    کد خبر :206599

رئیس مرکز پذیرش و هماهنگی گروه‌های هدف سازمان بهزیستی کشور با تاکید بر اهمیت فعالیت جوانان در سازمان‌های مردم نهاد گفت: حضور جوانان در سازمان‌های مردم نهاد زمانی افزایش می‌یابد که آنان به عنوان نیروی بالقوه، تصمیم ساز و هم افزا برای انجام امور شهروندی پذیرفته شوند.

محمد مهدی امیری در گفت وگو با ایسنا، با تاکید بر اهمیت ایجاد انگیزه برای افزایش مشارکت شهروندان در فعالیت‌های داوطلبانه و سازمان‌های مردم نهاد، افزود: اگر افراد بدانند نظراتشان در تصمیم گیری‌ها شرکت داده می‌شود، حضورشان در فرایند مشارکت افزایش می‌یابد. این در حالیست که اگر آنان ببینند نسبت به نظراتی که ارائه داده‌اند، احترام گذاشته نمی‌شود و مشارکت آنان برای مسئولان اهمیتی ندارد این مشارکت اندک اندک سیر نزولی می‌یابد.

وی با اشاره به اینکه از دیدگاه جامعه شناسی همکاری اصل اول مشارکت است اظهار کرد: در این فرآیند عمل و یک تعهد متقابل وجود دارد. تعهد زمانی اتفاق می‌افتد که افراد نسبت به فعالیت‌شان احساس تعلق داشته باشند، همچنین احساس تعلق زمانی اتفاق می‌افتد که افراد حس کنند دیده شده‌اند و نظراتشان مهم است.

رئیس مرکز پذیرش و هماهنگی گروه‌های هدف سازمان بهزیستی کشور، با بیان اینکه NGOها می‌توانند احساس تعهد و مسئولیت را در شهروندان ایجاد کنند، تصریح کرد: اولین اصل در مشارکت ایجاد اعتماد اجتماعی است و شاخصی است که در مورد ارتباط و تعامل گروهی در نظر گرفته می‌شود. برای این کار نیازمند یک رابطه اجتماعی و پذیرش متقابل هستیم.

امیری با اشاره به سطوح متفاوت مشارکت اظهار کرد: گاهی تنها از افراد در مورد نظراتشان پرسش و گاهی نیز به شکل جزئی نظرات آنها را در تصمیم گیری‌ها اعمال می‌کنیم اما در حالت ایده‌آل باید کلیه نظرات افراد را در فرایند مشارکت به کار بگیریم. هر چه عمق مشارکت شهروندان بیشتر باشد پایبندی احساس تعلق آنان نیز قوی‌تر می‌شود.

وی با تاکید بر اهمیت مشارکت جوانان در سازمان‌های مردم نهاد اظهار کرد: بکارگیری جوانان زمانی افزایش می‌یابد که پذیرش آنان به عنوان نیروی بالقوه، تصمیم ساز و هم افزا برای انجام امور شهروندی انجام شود. عضویت جوانان در این سازمان‌ها باید داوطلبانه باشد و نباید به شکل تحمیلی و اجباری اتفاق بیفتد.

رئیس مرکز پذیرش و هماهنگی گروه‌های هدف سازمان بهزیستی کشور، با اشاره به اینکه توسعه از پایین شرایط مشارکت شهروندان را بیشتر فراهم می‌کند، افزود: نباید از این نکته غافل شویم که مدیریت یک سازمان معمولا از بالا به پایین است اما هر چه بخواهیم در فرآیند توسعه موفق‌تر عمل کنیم، باید هر چه بیشتر به مردم و جوانان اعتماد داشته باشیم و آنان را صرفا افراد یا شهروندانی بدون برنامه تلقی نکنیم.

امیری در ادامه بر بکارگیری و مشارکت واقعی شهروندان بدور از شعارهای غیرواقعی تاکید کرد و گفت: در مباحث سیاسی مانند انتخابات مشارکت شهروندان نمود بیشتری دارد. این در حالیست که در حوزه‌های اقتصادی، فرهنگی یا نهادهای مدنی این مشارکت به اندازه کافی ملموس نیست. ما نیازمند مشارکتی جامع، پویا، یکپارچه و چند بعدی هستیم و لازم است تا افراد در همه مراحل توسعه به شکل واقعی درگیر شوند. نردبام مشارکت نباید به گونه‌ای باشد که مردم تنها در پله اول آن باقی بمانند بلکه باید از نردبام مشارکت بالا روند و میزان مداخله‌شان در مباحث اجتماعی افزایش یابد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید