عربستان تلاش مي کند از قِبَل سفر ترامپ، ايران هراسي جديد ايجاد کند

    کد خبر :20642

دستيار ويژه رئيس مجلس در امور بين الملل با بيان اينکه هدف آمريکايي ها از سفر به عربستان تضعيف و شکستن محور مقاومت است، گفت: عربستان تلاش مي کند از قِبَل اين سفر، ايران هراسي جديد و فضاي مقابله با ايران در قالب ائتلاف جديد ايجاد کند.

حسين اميرعبداللهيان با حضور در برنامه گفتگوي ويژه خبري يکشنبه شب شبکه دو سيما در ابتداي سخنان خود خلق حماسه جديد انتخاباتي را پشتوانه و سرمايه عظيم سياسي براي نظام مقدس جمهوري اسلامي ايران و دولتمردان دانست و تبريک گفت.
وي در ادامه سخنان خود در پاسخ به اين پرسش که چرا ترامپ رئيس جمهور آمريکا نخستين سفر خارجي خود را به عربستان و سرزمين هاي اشغالي اختصاص داده است، افزود: ترامپ در مبارزات انتخابي خود برخي از مواضع افراطي و غير واقع بينانه و غيرمنطقي را از جمله در موضوعات مسلمانان و مهاجرت مطرح کرد .
اميرعبداللهيان ادامه داد: به نظر مي رسد پس از اينکه ترامپ قدرت را در دست گرفت ساختار سياسي آمريکا تلاش کرد وي را مديريت کند.
وي گفت: ترامپ با سفر به عربستان و پس از آن تل آويو و سپس واتيکان، اسلام ، يهود و مسيحيت را پوشش قوي براي اهداف پيچيده امنيتي ، نظامي ، سياسي و اقتصادي قرار داده است.
اميرعبداللهيان با اشاره به اينکه ترامپ از سفر به عربستان اهداف تجاري هم دارد افزود: اين سفر براي جهان اسلام و داخل آمريکا پيام دارد و هدف اصلي او اين است که در حوزه هاي انرژي ، نفت ، فروش تسليحات و ايجاد اشتغال در داخل کشورش بتواند به اهدافش برسد و سود حاصل از حمايت هايش را ببرد.
دستيار ويژه رئيس مجلس شوراي اسلامي در امور بين الملل با بيان اينکه رفتار ترامپ توسط سيستم آمريکا هدايت مي شود و نه توسط چند فرد پيرامون وي گفت: اين سفر ، براي منطقه ما و جهان اسلام ، ميمون نخواهد بود.
اميرعبداللهيان افزود: اشکال اساسي که در حاکمان برخي کشورهاي عربي از جمله عربستان سعودي وجود دارد اين است که مشروعيت خود را به علّت شکاف عميقي که ميان مردم اين کشورها و حاکميت وجود دارد از قدرت هاي خارجي طلب و چه بسا التماس مي کنند.
وي ادامه داد: در زماني که پايان دوره آقاي اوباما بود و تکليف رياست جمهوري جديد روشن نشده بود سران کشورهاي شوراي همکاري خليج فارس به ابتکار عربستان سعودي جلسه اي را با خانم ترزا مي، نخست وزير انگليس گذاشتند و از وي خواستند که از آنها حمايت کند.
اميرعبداللهيان افزود: قانون « جاستا » افشاگري جدي عليه عربستان سعودي بود که خانواده هاي قربانيان حادثه 11 سپتامبر توانستند اين قانون را تصويب و از عربستان سعودي مطالبه خسارت کنند.
وي گفت: يکي از بحث هاي پنهان اين سفر اين است که سعودي ها در ازاي امتيازاتي که مي دهند در پي اين هستند تا قانون « جاستا » را به نوعي منتفي کنند تا از نظر حيثيتي متهم اوّل حادثه تروريستي قرار نگيرند.
دستيار ويژه رئيس شوراي اسلامي در امور بين الملل گفت: برنامه پنهان و بسيار فعالي در دستور کار آمريکا ، عربستان سعودي و رژيم صهيونيستي قرار دارد که بر مبناي آن قرار است برخي از کشورهاي عربي متناسب با شرايط داخلي خود، روابط پنهان خود را با اسرائيل را به روابط آشکار تبديل کنند.
اميرعبداللهيان افزود: قرارداد 100 ميليارد دلاري تسليحاتي عربستان و آمريکا با تضمين استفاده نکردن از اين تسليحات عليه هرگونه جنگ احتمالي با رژيم صهيونيستي است.
وي گفت: آن ها سلاح هاي پيشرفته اي را که به عربستان سعودي مي دهند به گونه اي مديريت مي کنند تا عليه رژيم صهيونيستي استفاده نشود.
اميرعبداللهيان افزود: ترامپ تلاش مي کند تا بحث صلح ميان اعراب و رژيم صهيونيستي را پيش ببرد و برخي کشورهاي عربي هم شعار حمايت از فلسطين مي دهند امّا در عمل ، روابط تجاري ، بانکي و امنيتي و حتي روابط سياسي آشکار با رژيم صهيونيستي دارند.
وي گفت: عربستان با اين بازي هاي ديپلماتيک و سياسي مي خواهد خود را رهبر جهان اسلام و فرمانده ائتلاف نظامي جديد عليه تروريسم در منطقه معرفي کند.
دستيار ويژه رئيس مجلس شوراي اسلامي در امور بين الملل گفت: تأمين حداکثري امنيت رژيم صهيونيستي، جذب مبالغ بالاي سرمايه گذاري عربستان و اشتغالزايي براي آمريکا، فروش تسليحات و ايجاد درآمد براي آمريکا از اهداف سفر ترامپ به منطقه است.
حسين اميرعبداللهيان در ادامه سخنان خود در برنامه گفتگوي ويژه خبري يکشنبه شب شبکه دو سيما افزود: طرح خاورميانه بزرگ يا خاورميانه جديد ، مرده متولد شد و آمريکايي ها نتوانستند در اين زمينه دستاوردي داشته باشند و بيداري اسلامي هم در اين زمينه مؤثر بود.
وي با بيان اينکه آمريکايي ها مي خواهند محور مقاومت را تضعيف کنند و آن را بشکنند، گفت:  آنها در اين سفر به دنبال ائتلاف جديد ضد جمهوري اسلامي ايران هستند.
اميرعبداللهيان گفت: عربستان تلاش مي کند از قِبَل اين سفر، ايران هراسي جديد و فضاي مقابله با ايران در قالب ائتلاف جديد ايجاد کند.
وي افزود: ايران در منطقه نفوذ معنوي دارد و با قدرت از اين نفوذ براي تأمين حداکثري امنيت ملي خود استفاده مي کنيم.
دستيار ويژه رئيس مجلس شوراي اسلامي در امور بين الملل گفت: آمريکايي ها تمايل دارند حداکثر تا تابستان سال آينده چند پرونده منطقه اي  از جمله پرونده سوريه و ايجاد منطقه امن در شمال اين کشور را بازتعريف کنند.
اميرعبداللهيان افزود: مطلوب آمريکايي ها اين است که از کردها در “رقه” استفاده کنند و آن ها را جايگزين داعش کنند و ترکيه در اين زمينه با آمريکايي ها اختلاف دارد و علاقمند است ارتش آزاد سوريه در آنجا حاکم شود.
وي گفت: جمهوري اسلامي ايران يکي از اثرگذارترين طرف ها در جهت حفظ استقلال و تماميت ارضي سوريه و دفاع از مردم و نظام مردمي سوريه است.
اميرعبداللهيان با اشاره به اينکه عربستان در بدترين وضعيت خود قرار دارد، افزود: جماعتي تندرو، افراطي و جنگ طلب در رأس قدرت آن قرار دارند.
وي تاکيد کرد: بايد با حکمت، اقتدار و قدرت با عربستان برخورد کنيم البته اين به معناي اين نيست که در استراتژي خود، عربستان را به عنوان دشمن تعريف کرده باشيم زيرا چنين ظرفيتي را ندارد.
اميرعبداللهيان افزود: در قطع روابط ديپلماتيک عربستان با تهران هم به علت اينکه رفتار حاکمان عربستان از روي عقلانيت نبود مانند سعودي ها عمل نکرديم و سعي کرديم مسير را باز بگذاريم تا هر وقت سعودي ها در مسير عقلانيت قرار گرفتند بازگشت رابطه طبيعي با ايران براي آنها امکان پذير باشد.
وي ادامه داد: اما عربستان به علت بحران مشروعيت و بحران در درون خاندان آل سعود در بدترين شرايط قرار دارد به همين علت سناريوهاي مختلفي را خلق مي کند.
دستيار ويژه رئيس مجلس شوراي اسلامي در امور بين الملل در بخش ديگري از سخنان خود با بيان اينکه شکاف عميقي ميان آل خليفه و مردمش در بحرين ايجاد شده است، گفت:  حکومت بحرين تصور مي کند با حمايت انگليس مي تواند اقتدار خود را حفظ کند.
اميرعبداللهيان افزود: فشار بحرين بر آيت الله شيخ عيسي قاسم نه تنها به حل مشکل بحرين کمکي نمي کند بلکه اوضاع را پيچيده مي کند.
وي ادامه داد: حکومت بحرين قادر به تحمل تبعات اجراي حکم عليه آيت الله شيخ عيسي قاسم نخواهد بود.
اميرعبداللهيان با اشاره به اينکه جمهوري اسلامي ايران در حوزه سياست خارجي و در تأمين امنيت ملي خود با هيچ طرفي تعارف ندارد، گفت: رهنمودهاي مقام معظم رهبري و هدايت هاي ايشان در طول اين سال ها ما را در مسير آرامش، امنيت و تأمين حداکثري نه تنها امنيت ملي مان قرار داده بلکه نقش مهمي در کمک به امنيت در سطح منطقه اي دارد.
وي با گراميداشت ياد شهداي مدافع حرم گفت: آنها براي امنيت ملي کشورمان و امنيت منطقه که بخشي از امنيت ملي کشورمان است جان خود را تقديم کردند و در سوريه و عراق جانفشاني کردند و همچنان مي کنند.
اميرعبداللهيان افزود: جايگاه جمهوري اسلامي ايران هم از نظر مشروعيت بخشي در انتخابات اخير با حضور گسترده مردم و هم از منظر تقويت بالا و کم نظير بنيه دفاعي کشور است و هم در حوزه گفتمان منطقي انقلاب اسلامي براي ما ظرفيت بزرگ و نفوذ سرشاري را در منطقه ايجاد کرده است.
وي ادامه داد: اين کمک و بستر بزرگي را در جهت تأمين امنيت ملي ما ايجاد کرده است و فرصت فراواني را براي کشورمان و دولتمردان قرار داده تا در ارتقاي کشور و سطح زندگي مردم بهترين تلاش ها را داشته باشند.
دستيار ويژه رئيس مجلس شوراي اسلامي در امور بين الملل تاکيد کرد: جمهوري اسلامي ايران هم در منطقه و هم در سطح بين المللي يکي از اصلي ترين بازيگران است.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید