وزارت امور خارجه به جای تهدید، پاسخ سوال منتقدان را بدهد

  • سیاسی
  • یکشنبه ۱ بهمن ۱۳۹۶ ۱۷:۰۱
    کد خبر :206393

یک کارشناس ارشد اقتصادی گفت:مطالبی که در برنامه اخیر ثریا مطرح شد، حاوی واقعیات فنی بسیار مهم و سوالاتی است که اکنون وزارت خارجه باید نسبت به آن پاسخگو باشد.

کاوه تقوی درباره واکنش تند وزارت امور خارجه به یکی از طرفین مناظره چهارشنبه شب ثریا، گفت: وزارت امور خارجه بیانیه تندی نوشته و شدیدا به یکی از طرفین مناظره چهارشنبه شب ثریا، حملات، گاه خارج از ادب، نموده است و تلویحا او را به پیگرد توسط نهادهای غیر از وزارت خارجه تهدید نموده است.

وی اظهار کرد: فارغ از هر نوع گرایش سیاسی، مطالبی که در برنامه ثریا در روز چهارشنبه مطرح شد، حاوی واقعیات فنی بسیار مهم و سوالاتی است که اکنون وزارت خارجه باید نسبت به آن پاسخگو باشد. مواردی که مناظره کننده محترم منتقد برجام به آن اشاره کرده است.

تقوی ادامه داد: از جمله این موارد که وزارت امور خارجه باید نسبت به آن پاسخگو باشد، می توان به عدم امکان انتقال ارز آزاد حتی برای دیپلمات های وزارت خارجه در لندن ذیل کانال های کارگزاری پسابرجام، بسیار ضعیف بودن نقشه ارزی پسابرجام، عدم امکان انتفاع از درامدهای فروش نفت- که ذیل برجام افزایش فروش داشته است- مگر با اما و اگر های بسیار زیاد و افزایش معنادار واردات کالاهای مصرفی از اروپا و ماورای آن بدلیل تضییقات موجود در برجام اشاره کرد.

این کارشناس ارشد اقتصادی تصریح کرد: همگی این انتقادات صحت داشته و سوالاتی است که اکنون وزارت خارجه باید نسبت به آن پاسخگو باشد و نه مدعی.

در گفتگو بامهرتقوی گفت: حقیقت آن است که همه دستاوردهای پر ارزش برجام مانند افزایش فروش نفت، کاهش تضییقات در حوزه بیمه و رفع بخشی از محدودیت ها در حوزه کشتیرانی اگر با حل مشکل انتقال و تخصیص ارز همراه نباشند چندان ارزشی نخواهد داشت. به بیان دیگر این طور نیست که مثلا افزایش فروش نفت به خودی خود یک دستاورد باشد بلکه این امر صرفا بخشی از یک زنجیره است که بدون رفع محدوده منطقی ای از مشکلات در همه زنجیره عملا فاقد ارزش فنی است.

وی ادامه داد: یک دور مرور متن انگلیسی برجام نشان می دهد در آن ایام نه تنها به این واقعیت توجه نشده است بلکه سعی جدی در مختل کردن برداشت افکار عمومی نسبت به واقعیات برجام توسط وزارت امور خارجه رخ داده است و اکنون زمان پاسخگویی است.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید