سفیر چین در ایران: آماده بیشترین همکاری با خانواده‌های درگذشتگان سانچی هستیم

    کد خبر :206326

سفیر چین در ایران گفت: چین در خصوص امدادرسانی به نفتکش سانچی کوتاهی نکرد و در حال حاضر هم آماده بیشترین همکاری با خانواده‌های درگذشتگان حادثه نفتکش سانچی هستیم.

به گزارش ایسنا، پانگ سن در نشست خبری در خصوص “سانحه نفتکش سانچی “ضمن تسلیت به خانواده‌های در گذشتگان این حادثه گفت: کار امداد و نجات در خصوص نفتکش مورد توجه رسانه‌ها قرار گرفته است.

وی درخصوص جزئیات وقوع حادثه و شرایط امدادرسانی به نفتکش سانچی گفت: بعد از حادثه نفتکش رییس جمهور و نخست وزیر چین دستورات لازم را دادند، وزارت خارجه حالت فوق العاده اعلام کرد و وزارت کار هم در خصوص امداد و نجات و سایر موارد فعالیت کردند. همچنین مرکز امداد و نجات شانگهای برای اعزام کشتی‌های امداد و نجات و کشتی‌های پلیس اقدام و اطلاعات لازم را به ژاپن و چین مخابره کرد.

پانگ سن خاطر نشان کرد: میعانات گازی نفتکش آتشی را ایجاد کرد که شعله‌ای با ارتفاع زیاد ایجاد و امدادرسانی را با مشکل روبرو کرد.

این دیلپمات چین افزود: با این حال دولت چین اولویت خود را نجات جان خدمه قرار داد و ۱۳ کشتی در محدوده بیش از ۸۰۰۰ کیلومتر را پوشش دادند، امدادگران چینی با به خطر انداختن جان خود بارها به کشتی نزدیک و با ریسک بالا سوار سانچی شده و جعبه سیاه را به همراه دو پیکر خارج کردند. مرکز امداد و نجات چین مرتب روند نجات را به سد کنسول ایران در شانگهای اطلاع رسانی کرده و پذیرای سفیر ایران و آقای ربیعی بوده است.

پانگ سن گفت: چین کمک کرد ۱۲ امدادگر ایرانی سوار نفکتش شوند و وسایل امداد و نجات لازم را برایشان فراهم کرد، ولی به دلیل شعله‌های آتش امدادگران ایرانی از سوار شدن به نفتکش منصرف شدند.

وی تاکید کرد: سفارت چین تمام همکاری‌های لازم برای صدور ویزا را انجام داد و دولت چین تمام اطلاعات را به کره جنوبی و ژاپن انجام داد و این دو کشور هواپیماها و پلیس خود را برای کمک به محل اعزام کردند، متاسفانه با انفجار نفتکش منفجر و غرق شد و مقامات چینی همدردی خود را به آقای ظریف ارسال کردند. مسئولان ایرانی هم از تلاش‌های چین در زمینه امداد و نجات تقدیر کردند و در حال حاضر بیش از ۱۰فروند کشتی چین در حال مدیریت بحرا بوده و با کشتی های ژاپنی و کره ای و ایرانی در حال جستجو هستند.

پانگ سن افزود: تاکنون طرف چین محل غرق نفتکش را مشخص و در مرحله بعد ربات برای جستجو کشته شدگان خواهد فرستاد. چین برای احراز هویت آنها کمیته ویژه ای تعیین کرده و پس از تعیین هویت خانواده‌ها می توانند برای انجام امور بعدی وارد چین شوند و ما با آنها همکاری لازم را انجام خواهیم داد. چین مایل است در کارهای جانبی این حادثه همکاری های لازم را با ایران داشته باشد.

سفیر چین افزود: رییس سازمان بنادر ایران گفت قبل از شروع رسمی رسیدگی به حادثه چین حق دارد از گفت‌وگوی ملوانان با رسانه ها جلوگیری کند.

وی در خصوص اینکه از کجا می‌دانید کشتی چینی تصادف کرد و اینکه چرا برای امدادرسانی در محل نماند؟ گفت: همه کارهای رسیدگی و قضاوت پس از رمز گشایی جعبه سیاه انجام می‌شود و قبل از رمزگشایی نگفتیم چه کشتی به کشتی دیگر زده است. پس از تصادف ملوانان و خدمه کشتی چینی خودشان به آب پریدند و بعد آنها را نجات دادند. ما پیکری را اطراف سانچی کشف و از آب بیرون آوردیم و دو پیکر از داخل نفتکش خارج شدند هنوز سایر پیکرها پیدا نشده‌اند.

پانگ سن در پاسخ به سئوالی درخصوص همکاری‌های سفارت چین با خانواده‌های در گذشتگان سانچی عنوان کرد: پس از حادثه چند نفر از خانواده‌های درگذشتگان به سفارت چین مراجعه کردند ولی مدارک لازم را همراه نداشتند به وزارت خارجه ایران اعلام کردیم با نامه از سوی وزارت خارجه یا شرکت ملی نفت می توانند به چین بروند و بیشترین همکاری ها را با آنها انجام خواهیم داد.

وی در پاسخ به اینکه دیپلماسی ایران و چین را چطور دید و اینکه سانچی را می توان از آب خارج کرد یا خیر تصریح کرد:پس از وقوع حادثه چین و ایران در ارتباط کامل بودند. به سرعت با آقای فرارنده و مسئولان مربوط دیدار داشتم و دکتر ربیعی ملاقات کردم. تمام درخواست ها و ملاحظات ایران را منعکس کردم.

سفیر چین ادامه داد: سفیر و سرکنسول ایران در چین در تماس مستقیم با وزارت خارجه چین بودند و در مدیریت بحران حادثه به صورت مستقیم حضور داشتند. پس از وقوع حادثه چین پیام تسلیت را به آقای ظریف ارسال و اعلام تمایل کردند که به تمام کارهای امداد و نجات و همکاری های لازم را انجام دهند.

وی خاطرنشان کرد: وقتی آقای جهانگیری درخواست صحبت با نخست وزیر چین را درخواست کردند نخست وزیر در اجلاس بین المللی بودند ولی تعاملات دیپلماسی بین دو کشور یه خوبی انجام شد. تا بحال گفته شده سانچی به صورت عمودی است که به نظر می رسد برای اقدامات بعدی وضعیت مناسبی دارد. دکتر ربیعی هم گفتند می‌خواستند ربات را اعزام کنند ولی به دلیل خروج میعانات گازی موفق نشدند.

این دیپلمات چینی در خصوص بیرون کشیدن نفتکش سانچی گفت: ابتدا باید صاحب نفتکش برای بیرون کشیدن آن موافق باشد بعد سایر کارها با هماهنگی با بخش های مربوط انجام شود.

این دیپلمات چین گفت: روز ۱۹ ژانویه پس از غرق شدن نفتکش چین مرتب نظارت و کشتی هایی در خصوص جلوگیری از آلودگی را اعزام می‌کند. گفته می‌شود بهترین راه برای جلوگیری از گسترش آلودگی باید آن را از آب خارج کرد که نیاز به اجازه صاحب نفتکش دارد. کار از آب خارج کردن نفتکش دشوار چون سنگین و بزرگ است و در عمق زیادی قرار دارد و هنوز از آن میعانات گازی خارج می‌شود.

وی ادامه داد: در زمان وقوع حادثه چهار نفر از امدادگران چینی وارد نفتکش سوار می‌شوند. تصمیم گیری سختی بود چون گازهای سمی و میعانات گازی خارج می‌شد و امکان انفجار وجود داشت. تصمیم سختی بود آنها با به خطر انداختن خود وارد شدند و در چند اتاق جستجو کرده و روی عرشه دو پیکر را پیدا کردند. چهار امدادگر خواستند به چند اتاق دیگر وارد شوند ولی حرارت به ۸۵ درجه رسیده بود برای همین موفق به ورود نشدند.

پانگ سن عنوان کرد: طرف چین با احترام به کنوانسیون‌های بین المللی و قوانین خود اقدام کرده و از همه طرف‌ها برای ادامه کار و رمزگشایی جعبه سیاه دعوت می‌کند.

سفیر چین گفت:به موقع اطلاعات بدست آمده را منتشر خواهیم کرد.

وی تاکید کرد: بحث اینکه جعبه سیاه چه زمانی رمز گشایی می شود خیلی تخصصی است. شاید دو هفته شاید سه ماه دیگر، هنوز مشخص نیست.

پانگ سن با رد هرگونه تعلل در حادثه سانچی تاکید کرد: از ساعت ۴ همه کشتی‌های امداد و نجات چین در محل حادثه حضور یافتند. ‌کشتی‌ها و هلی کوپترهای ژاپن در محل حاضر شدند و هیچ گاه چین از حضور سایر کشورها ممانعت به عمل نیاورده است.

در ادامه سخنگو سفارت چین هم گفت: ما دو ساعت بعد از حادثه در محل حاضر شدیم دیگر زمان کمتری برای حضور امکان پذیر نبود. کشتی‌های چین و ژاپن بارها به نفتکش نزدیک شدند.

سفیر چین تاکید کرد: امدادرسانی ۲۴ ساعته بود و هیچ گاه قطع نشد، فقط شب‌ها امدادرسانی سخت بود ولی هیچ گاه دست از امداد برنداشتند.

وی در خصوص اینکه چین تمایل داشته به خاطر مسائل زیست محیطی نفتکش بسوزد و درخصوص نحوه پرداخت بیمه نفتکش افزود: چین نجات جان انسان‌ها را اولویت قرار داده ولی باید ابتدا آتش را مهار می کردیم تا بتوانیم انسان‌ها را نجات دهیم. در رابطه با بیمه هم ابتدا باید جعبه سیاه رمزگشایی، همه طرف‌ها تایید و بعد صاحبان نفتکش در خصوص چگونگی پرداخت تصمیم گیری کنند.

جعبه سیاه الان در بندر شانگهای نزد نمایندگان ایران، چین و پاناما است و با حضور هر سه طرف باز می‌شود و زمان آن از طریق کارشناسان سه طرف تعیین می‌شود.

پانگ سن در پاسخ به اینکه دلیل حادثه سانچی ناکارآمدی تکنولوژی بود و اینکه چرا کشتی چینی نجات یافت ولی سانچی غرق شد؟ توضیح داد: باید برای بحث درخصوص تکنولوژی منتظر باز شدن جعبه سیاه بود و درخصوص نجات ملوانان کشتی فله‌بر باید بگویم آنها خودشان از روی عرشه به داخل آب پریده و صیدان نجاتشان دادند.

این دیپلمات چین در پاسخ به جو ایجاد شده در فضای مجازی از سوی کاربران ایرانی در خصوص سانحه سانچی گفت: دو کشور فرهنگ غنی دارند. دوستی دو کشور ۲۰۰۰ سال قدمت دارد. سال پیش حجم تجاری دوکشور ۲۰ درصد گسترش داشت. بعد از وقوع حادثه طرف چین تاکید داشت که نجات جان اولویت است و حتی اگر یک درصد امید داشته باشیم صد درصد تلاش خود را به کار می‌بریم. فعالیت‌های چین در طول حادثه سانچی از سوی مقامات ایران مورد قدردانی قرار گرفت.

وی ادامه داد: تاسف آور است که برخی رسانه‌ها گزارش‌های غیر واقعی را باور و منعکس کردند. ولی به نظر من برخی نمی‌خواهند رابطه خوب دو کشور را ببینند ولی اقدامات منفی در فضای مجازی تاثیری بر روابط دو کشور ندارد.

پانگ سن گفت: برخی شایعات در خصوص مقصد نفتکش یا مورد اصابت قرار گرفتن از طرف آمریکا منتشر شد که حقیقت نداشت.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید