شمخانی: امنیت خط قرمز جمهوری اسلامی ایران است

  • سیاسی
  • یکشنبه ۱ بهمن ۱۳۹۶ ۱۲:۵۵
    کد خبر :206194

نیچروان بارزانی، نخست‌وزیر اقلیم کردستان عراق در راس هیاتی بلندپایه ظهر امروز با علی شمخانی، نماینده مقام معظم رهبری و دبیر شورای عالی امنیت ملی دیدار و پیرامون آخرین تحولات اقلیم کردستان عراق و منطقه گفت‌وگو کرد.

شمخانی در این دیدار پیروزی بر داعش و آزادسازی کامل عراق و رهایی مردم این کشور از بزرگترین تهدید تروریستی منطقه را نوید دهنده آینده بهتر برای عراق یکپارچه و غلبه بر فتنه های خارجی برای ایجاد انشقاق در این کشور دانست.
وی افزود: با اشاره به علاقه متقابل و مراودات تاریخی مردم ایران و عراق به ویژه در استان‌های کردنشین اظهار داشت: علی رغم فتنه‌انگیزی دشمنان دو ملت بسترهای همکاری همه جانبه و روابط راهبردی میان ایران و عراق رو به گسترش است.
دبیر شورای عالی امنیت ملی گفت: همکاری نزدیک جمهوری اسلامی ایران با دولت عراق و پذیرش هزینه‌های مادی و انسانی قابل توجه به منظور ایجاد ثبات، امنیت و پیشرفت در این کشور آزمونی تاریخی و فراموش نشدنی برای اثبات صداقت، برادری واعتقاد به حسن همجواری با عراق بود.
دریابان شمخانی امنیت را خط قرمز جمهوری اسلامی ایران دانست و خاطر نشان کرد: این که برخی گروه‌های ضدانقلاب با استفاده از سرزمینهای کردی، سربازان و شهروندان ما را ترور کنند و به مناطق تحت تسلط اقلیم بازگردند و سپس در کمال وقاحت در مصاحبه با رسانه های رسمی کردی مسئولیت آن را برعهده بگیرند به هیچ وجه قابل تحمل نیست.
به گزارش ایسنا،وی با اشاره به راهبرد اشتباه برگزاری همه پرسی در اقلیم که موجب ایجاد هزینه های گسترده اقتصادی، سیاسی و امنیتی برای مردم کردستان عراق و کشورهای همسایه شد اظهار داشت: برخی بر این باور بودند که امنیت مردم کُرد از دیگر شهروندان عراق و منطقه جدا بوده و امکان مدیریت تهدید داعش و تروریسم با مذاکره وتعامل وجود دارد.
نماینده مقام معظم رهبری با بیان اینکه خواست برخی کشورهای منطقه و فرامنطقه‌ای، تضعیف عراق و کشورهای بزرگ در غرب آسیاست تصریح کرد: با هوشیاری و در نظر داشتن منافع ملی و منافع جهان اسلام نباید اجازه داد این طرح های استعماری و وارداتی همچون خاورمیانه بزرگ محقق شود.
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: باتوجه به سیاست های جدید اربیل و تمرکز بر گفت‌وگو و همکاری با بغداد، جمهوری اسلامی ایران همه ظرفیت‌های خود را برای پشتیبانی از حل و فصل موانع پیش رو و کمک به موفقیت این روند به کار خواهد گرفت.

نیچروان بارزانی نخست‌وزیر اقلیم کردستان عراق نیز در این ملاقات ضمن ارائه گزارشی از آخرین تحولات اقلیم کردستان عراق و منطقه با اشاره به اینکه جمهوری اسلامی ایران همواره پشتیبان مردم کرد عراق بوده است تاکید کرد: پیوند میان ایران و کردستان عراق تمدنی و تاریخی است و اقلیم کردستان به دوستی با جمهوری اسلامی ایران افتخار می کند.
وی با اشاره به پشتیبانی تعیین کننده ایران از امنیت اقلیم و مردم کردستان در زمان حمله گروه تروریستی داعش به این منطقه اظهار داشت: گسترش مناسبات و همکاری میان ایران و اقلیم کردستان تحت تاثیر تلاش مغرضان قرار نخواهد گرفت و از همه توان خود برای جلوگیری از تهدیدات امنیتی علیه ایران استفاده خواهیم کرد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید