مهماندوست: دشمن فدراسیون نیستم/ فقط کادر فنی مقصر شکست نیست

  • ورزشی
  • یکشنبه ۱ بهمن ۱۳۹۶ ۱۲:۱۸
    کد خبر :206122

سرمربی اسبق تیم ملی تکواندوی ایران گفت: نباید برای عملکرد تکواندوی ایران بزرگ نمایی کرد.

رضا مهماندوست در رابطه با عملکرد تیم ملی تکواندوی ایران ابتدا در رقابت‌های گرندپری و سپس گرنداسلم، گفت: چون من پنج تا شش سال است که خارج از ایران هستم در این باره نمی‌توانم صحبت کنم اما خود مسئولان تکواندوی ایران می‌دانند و سیستم مختص به خودشان را دارند. تکواندوی ایران به گونه‌ای نیست که با یک یا دو نتیجه ضعیف تمام شود. اما از نظر من مهم این است که بدانیم دنیا تکواندو را فهمیده است و برای اینکه به موفقیت برسیم باید بیشتر از این‌ها تلاش کنیم.

او ادامه داد: در حال حاضر سه کشور چین، روسیه و کره به صورت وحشتناکی در این رشته سرمایه گذاری می‌کنند و اشتباه فدراسیون ایران این است که فکر می‌کند لیگ‌برتر به تنهایی برای رشد تکواندو کافی است. این کشورها به صورت تخصصی از بین جوانان استعدادیابی کرده و فیزیک‌های خاص را از بین میلیون‌ها جوان برای رشته تکواندو انتخاب می‌کنند. حالا شاید در ایران هم یک تکواندوکار از یک باشگاه به صورت شانسی بالا بیاید و موفق شود اما کشورهای دیگر هیچ کاری را شانسی انجام نمی‌دهند، همه چیز با برنامه‌ریزی و تلاش است. تکواندو المپیکی شده است و کشورها بر روی آن سرمایه گذاری می‌کنند. نباید در باد مدال‌های گذشته بخوابیم که یک زمانی مدال آور بوده‌ایم، کشورها در حال پیشرفت هستند.

در گفت و گو با ایسنا، سرمربی اسبق تیم ملی تکواندوی ایران در رابطه با شرایط لازم جهت موفقیت این رشته در ایران توضیح داد: برای رسیدن به یک هدف نباید تنها به یک چیز تکیه کرد، تلاش‌های عوامل یک مجموعه یا گروه است که چه در عرصه ورزش، چه در عرصه تجارت و … باعث موفقیت می‌شود. همه عوامل یک مجموعه بر روی یکدیگر تاثیر دارند که در برخی مواقع باعث به وجود آمدن یکی سری اثرات مثبت یا منفی می‌شود. اگر به موفقیت برسیم یعنی خوب کار کرده‌ایم و تاثیر مثبت بوده است اما اگر خوب کار نکنیم، مسلما تاثیر منفی بوده و نتیجه برعکس خواهد شد.

او ادامه داد: حالا در گروهی که برای یک تیم تکواندو تلاش می‌کنند مربی بخش بزرگی از این تاثیرگذاری را دارد اما مقصر نتیجه نگرفتن تکواندوی ایران تنها کادرفنی نیست، همه مسئولان و عوامل مقصرند، آن‌ها مثل قطعات پازل هستند و در کنار هم کامل می‌شوند. از آقای “پولادگر” که رئیس فدراسیون است تا آن فردی که در اردوهای تیم ملی برای تکواندوکاران چای می‌ریزد همگی بر روی کسب نتایج تیم ملی تاثیر دارند. من مطمئنم کادرفنی و تکواندوکاران با تمام توان تلاش کرده و کارخود را به نحو احسن انجام می‌دهند. خودشان می‌دانند که نوک پیکان هستند و اولین نیرو به نوک پیکان وارد می‌شود پس باید پاسخگو باشند. از نظر من در کلیت مجموعه تکواندو ایران مشکلاتی وجود دارد که باید برطرف شود.

مهماندوست در پاسخ به این سوال که برخی از این مشکلات را می‌توانید واضح‌تر بیان کنید؟ گفت: یکی از عوامل ضربه زننده به تکواندوی ایران همین برنامه تلویزیونی “تکواندوی ایرانی” است. این برنامه با بزرگ نمایی‌های خود تکواندو را از واقعیت‌ها دور کرده است. وقتی یک تکواندوکار مدالی را در یک تورنمنت معمولی کسب می‌کند به قدری این مسئله معمولی را بزرگ می‌کند که ورزشکار کنترل ذهنی خود را از دست می‌دهد. تکواندوکار انسان است و با این کارها تحت تاثیر شرایط قرار می‌گیرد و وقتی در تمرینات مقداری به او فشار وارد شود غر می‌زند و مربی را قبول ندارد.

او افزود: از نظر من اینگونه برنامه‌ها خصوصا “تکواندوی ایرانی” که تکواندو را از واقعیت‌ها دور می‌کند، باید از لیست پخش تلویزیون حذف شود. باید مثل کشورهای دیگر گزارشات معمولی از فعالیت‌های تیم ملی بگیرند و در کمیته‌های فنی عیب یابی کنند. نباید هندوانه زیر بغل تکواندوکاران گذاشت چون تکواندوکار را دچار غرور کاذب می‌کند. جدیدا هم کانال‌های تلگرامی فدراسیون با بزرگ نمایی این مسئله را بیشتر انجام می‌دهند که حتی در بعضی مواقع اخبار آن‌ صحیح نیست. اگر می‌گویم نباید اینکار را کرد به دلیل دلسوزی است و نمی‌دانم چطور باید این مسئله را به گوش آقای پولادگر برسانم. من دشمن فدراسیون تکواندو نیستم هر چند که آن‌ها با من دشمنی کردند!

سرمربی ایرانی تیم ملی تکواندوی آذربایجان، راجع به صحبت‌های “آرش فرهادیان” مبنی بر اینکه، هدف فدراسیون تکواندو از اعزام تکواندوکاران به این رقابت‌ها کسب تجربه برای المپیک است، اظهار کرد: این صحبت درست است اما نباید فکر کنیم این رقابت‌ها برای عشق و حال است، برای حضور در المپیک هم باید امتیازات این رقابت‌ها را جمع کرد. البته اینکه منتقدان بگویند باید در این رقابت‌ها تنها مدال طلا بگیریم درست نیست. بودند ورزشکارانی که در این مسابقات به طلا رسیده‌اند اما به دلیل مصدومیت‌ها و خستگی‌های به جا مانده از این تورنمنت‌ها، در المپیک به موفقیتی نرسیده‌اند.

او افزود: در مورد این جریان نقش مربی و کادرفنی بسیار مهم است که بداند و بلد باشد چگونه باید این اتفاقات را مدیریت کند. باید از با تجربه‌ها و جوانترها در کنار هم استفاده شود تا بتوان این رقابت‌ها را در کنار یکدیگر بالانس کرد.

رضا مهماندست در ادامه این گفت و گو راجع به نتایج کسب شده توسط ملی‌پوشان ایران در رقابت‌های گرنداسلم به ایسنا گفت: در این مورد من نباید راضی باشم، عوامل فدراسیون و کادرفنی در ایران باید راضی باشند. اما من به عنوان یک ایرانی دوست داشتم بیشتر از این‌ها مدال بگیریم.

او در مورد نتایج شاگردان خود در تیم ملی تکواندو آذربایجان نیز گفت: “میلاد بیگی” با توجه به آسیب‌هایی شدیدی که داشت و بیشتر از ۵۰ آمپول زده بود، مدال برنز این رقابت‌ها را کسب کرد. “رادیک” در دور اول استراحت کرد و در دور دوم با “سجاد مردانی” مبارزه داشت که در پنج ثانیه آخر ضربه “تیچاگی” زد و باید نتیجه مسابقه ۱۱ – ۱۱ می‌شد اما داور اعتراض مرا ندید و متاسفانه نتیجه جور دیگری رقم خورد. البته با بازدید فیلم‌ها بعد از مسابقه، مسئولان این مسئله را فهمیده و از فدراسیون آذربایجان معذرت خواهی کردند. “آیخان تقی‌زاده” آخرین شاگرد من بود که در بازی اول با “میرهاشم حسینی” مواجه شد و به دلیل توانایی حسینی نتوانست عملکرد خوبی نشان دهد.

سرمربی تیم ملی تکواندوی آذربایجان در پاسخ به این سوال که آیا در صورت پیشنهاد از سوی فدراسیون ایران قصد بازگشت به تکواندوی ایران را دارد؟ اظهار کرد: مقطعی که من از فدراسیون تکواندوی ایران جدا شدم تنها به دلیل بحث مالی نبود، دروغ و نبود احترام در دو سالی که من خانه نشین بودم بسیار اذیت کننده بود. در آن مقطع به روزی افتادم که مادرم پول تو جیبی می‌داد. باید این بی‌مهری‌ها جبران شود تا پس از آن برای ادامه همکاری صحبت کنیم. این مسلم است که من دوست دارم برای تیم ملی کشور خودم خدمت کنم اما باید دید شرایط چگونه پیش می‌رود.

رضا مهماندوست در پایان راجع به تکواندوی بانوان ایران نیز تصریح کرد: دختران ایران پیشرفت داشته‌اند اما به دلیل اعزام‌های کم نمی‌توانند در حد و اندازه پسران پیشرفت کنند. از نظر من اگر به میدان بانوان آمده‌ایم نباید راه را کج برویم. شتر سواری که دولا دولا نمی‌شود. باید اعزام بانوان ایران زیاد شود تا به آمادگی خوبی جهت شرکت کردن در میدان‌های بزرگ برسند. مربیان بانوان هم پیشرفت خوبی داشته‌اند اما باید اعزام‌های آن‌ها بیشتر شود تا به جای کسب تجربه در مسابقات بزرگ، در تورنمنت‌های کوچک کسب تجربه کنند. گرنداسلم جای کسب تجربه نیست و تکواندوکاری می‌تواند پیروز از زمین خارج شود که آمادگی جسمی و ذهنی بالایی داشته باشد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید