حل مشکل حساب‌های ایرانی در چین

    کد خبر :206017

«چین برای چینی بند‌زده اقتصاد ایران چه نقشه‌ای می‌چیند؟» تیتری بود که پدرام سلطانی نایب‌رئیس اتاق بازرگانی ایران پس از برگشتنش از چین در کانال تلگرامی خود نوشت.

چینی که همه تصور می‌کردند با ایران همراه است به یکباره از سوی یکی از اعضای اتاق بازرگانی مورد نقد جدی قرار گرفت.

وی درصحبت‌های خود آورده بود که بیش از یک سال است که با یکی از شرکت‌های چینی مشغول مذاکره برای سرمایه‌گذاری مشترکی است و در جلسه‌ای که برای ادامه مذاکرات داشته به او گفتند: دولت چین سرمایه‌گذاری شرکت‌های چینی در ایران را تقریبا ممنوع کرده است و به سختی مجوز سرمایه‌گذاری خارجی در ایران را صادر می‌کند.

در بخش دیگر از نقدهایش آمده بود که حساب‌های شرکت‌های ایرانی ثبت شده در چین یک به یک در بانک‌های چینی در حال بسته شدن است و موضوع بر خلاف آنچه که در اخبار ایران انعکاس یافته است، منحصر به دانشجویان و اشخاص حقیقی ایرانی نیست.

حتی شرکت‌هایی که از ۱۵-۱۰ سال پیش در چین ثبت شده‌اند مشمول این رفتار جدید بانک‌های چینی شده‌اند. تجار ایرانی به کارمندان چینی خود متوسل شده‌اند و شرکت‌های جدیدی به نام آنان تأسیس می‌کنند و به امید امانتداری آن‌ها دارایی خود را به نامشان می‌زنند.
روابط تجاری ایران و چین گسست‌ناپذیر است

اما این گفته‌ها همان روزهای اول از سوی اسدالله عسگر اولادی رئیس‌اتاق بازرگانی ایران و چین تکذیب شد و تفسیرهای دیگری مطرح شد.

وی روز گذشته نیز در نشست خبری گلایه‌های پدرام سلطانی از چین را این گونه پاسخ داد: دانشجویی که اجازه کار تجاری ندارد، نباید در حساب خود رقم بالایی داشته باشد پس باید در این حوزه در چین به روال قانونی عمل کند و مالیاتش را هم بپردازد.

روابط تجاری ایران و چین از قدمت بسیار بالایی برخوردار است و بر این اساس نباید با برخی گمانه زنی‌ها و برخوردهای شخصی آن را مکدر کنیم. ایران و چین کشورهایی هستند که تحت هر شرایطی با هم همکاری‌های لازم را صورت داده و به نظر می‌رسد روابط تجاری آنها گسست‌ناپذیر است.

رئیس اتاق بازرگانی ایران و چین با اشاره به نارضایتی غربی‌ها به‌رابطه خوب تجاری ایران و چین گفت: بانک‌های انگلیسی و امریکایی با ما کار نمی‌کنند و ما هم به آنها باج نمی‌دهیم.

عسگراولادی با بیان اینکه افزایش مبادلات ایران و چین در مرز بالای ۴۰ میلیارد دلار برخی‌ها را نگران می‌کند، گفت: ظرف یک ماه آینده سفیر ایران در چین تغییر خواهد کرد و امیدواریم فرد جدید کار ما را با چین توسعه دهد البته رقبای ما از جمله ترکیه و پاکستان نیز تلاش دارند سهم بالاتری بگیرند.

به گزارش ایران، وی افزود: صادرات ایران به چین بر واردات فزونی دارد و این خود امتیاز بزرگی است و چین آمادگی دارد بیشتر از آنچه به ما می‌فروشد، از ما کالا بخرد.
مشکلات حل شد

در این میان مجیدرضا حریری نایب رئیس اتاق بازرگانی ایران و چین هم گفت: از اردیبهشت سال‌ جاری، فشارهایی که بر اساس گروه ناظر مالی برای ایرانی‌ها در دنیا ایجاد شده بود، در چین بیشتر شده است.

گزارش‌های مسدود شدن حساب ایرانیان در چین، به ما می‌رسید و در اتاق این موارد به طرف‌های چینی اطلاع داده می‌شد.

حتی بانک مرکزی و وزارت خارجه نیز در جریان بودند؛ آنچه که از سوی سفارت ما در پکن اعلام شده این بوده که چنین مشکلاتی که بر اساس سوءتفاهم پیش آمده است، باید حل شود ولی در مذاکرات با طرف چینی به‌طور کلی حل شده ولی با تعداد زیاد شعب بانکی چین امکان تاخیر در اجرا وجود دارد.

وی اظهار داشت: گلایه‌هایی از سوی چینی‌ها نسبت به رفتار ایرانی‌ها در فضای مجازی مطرح شده و اگرچه تریبون‌های زیادی داریم و برخی مقامات اتاق بازرگانی برخی مطالبات را مطرح می‌کنند اما باید در رابطه با مسائل اقتصادی، از راه دیپلماتیک وارد شد و موارد را مطرح کرد.

نایب رئیس اتاق بازرگانی ایران و چین درباره برخی اظهارنظرها در خصوص کنار گذاشتن ایران از پروژه‌های جاده ابریشم از سوی چین گفت: چنین موضوعی صحت ندارد و البته شاید برداشت‌های متفاوتی از پروژه جاده ابریشم صورت می‌گیرد؛ در حالی که جاده ابریشم تنها یک مفهوم است که ایران باید به بهترین شکل از پروژه‌های آن بهره‌برداری کند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید