جدیدترین اخبار
۳۰ دی ۱۳۹۶ ساعت ۱۶:۰۶ اجتماعی کد خبر :205540
معاون وزیر راه و شهرسازی:

روزانه ۹۰۰ هزار خودرو از اطراف وارد تهران می‌شود

مدیرعامل شرکت عمران شهرهای جدید گفت: روزانه حدود ۹۰۰ هزار خودرو از شهرهای حومه‌ای وارد تهران می‌شود.

به گزارش ایسنا، حبیب‌الله طاهرخانی در همایش توسعه مبتنی بر حمل و نقل همگانی، اظهار کرد: منطقه کلانشهری تهران بدون توجه به حومه‌ای که شکل گرفته گسترش یافته است، این در حالی است که بیش از ۴۰ درصد جمعیت کلانشهری تهران در پیرامونی سکونت دارند و مهم‌ترین وجه رفت و آمد، حمل و نقل خصوصی است که باری را به ترافیک تهران تحمیل می‌کند.

وی با اشاره به کلانشهر ۳۶ میلیون نفری توکیو، ادامه داد: حدود مساحت کلانشهر توکیو با تهران تقریبا همسان است که ۵۰۰ کیلومترمربع را با جمعیت ۳۶ میلیون نفر در بر می‌گیرد، یعنی بیش از ۲۰ میلیون نفر بیشتر از منطقه کلانشهری تهران جمعیت دارد.

معاون وزیر راه و شهرسازی افزود: در منطقه کلانشهری توکیو توسعه شهری براساس حمل و نقل عمومی شکل گرفته برخلاف تهران که مهم‌ترین موضوع، جاده است.

طاهرخانی با بیان این‌که درمنطقه کلانشهری توکیو ۵۶ درصد از حمل و نقل از طریق ریل انجام می‌شود، ادامه داد: در خود توکیو این رقم ۹۰ درصد است، لذا چیزی به عنوان آلودگی هوا در آنجا دیده نمی‌شود.

مدیرعامل شرکت عمران شهرهای جدید ظرفیت استفاده از شهرهای پیرامونی در تهران را پایین دانست و افزود: به طور مثال ما پرند را در اطراف تهران داریم که از ظرفیت مسکونی آن به اندازه کافی استفاده نمی‌شود و علت اصلی آن پایین بودن کیفیت دسترسی به تهران است.

معاون وزیر راه و شهرسازی اظهار کرد: منطقه کلانشهری تهران ۲۵ درصد بنزین کشور را مصرف می‌کند و روزانه ۹۰۰ هزار خودرو از حومه تهران وارد این کلانشهر می‌شوند.

طاهرخانی با بیان این‌که علی‌رغم کند شدن سرعت رشد جمعیت، توسعه سکونتگاهی در منطقه کلانشهری تهران ادامه خواهد داشت، ادامه داد: مساله ترافیک و آلودگی هوا از طریق سیاست‌گذاری و اقدام صرف در کلانشهر مرکزی تهران قابل حل نیست، بنابراین صرفه‌های حاصل از تجمع و مقیاس می‌تواند بسیاری از خطوط را اقتصادی کند. در این خصوص می‌توان از ظرفیت‌های موجود خطوط ریلی استفاده کرد.

وی برنامه‌ریزی برای توسعه حمل و نقل عمومی در اطراف تهران را ضروری دانست و گفت: منابع کشور نشان می‌دهد دیگر اختصاص بودجه‌های هنگفت به پروژه‌های شهری امکان‌پذیر نیست، بنابراین باید از ظرفیت‌های موجود استفاده کنیم. در این خصوص باید از قطار برقی صادقیه- کرج، قطار برقی تهران – فرودگاه امام خمینی (ره)، پرند، قطار حومه‌ای تهران – پرند، قطار حومه‌ای تهران – پیشوا – گرمسار و قطار حومه‌ای تهران – هشتگرد – قزوین استفاده مناسب‌تری صورت داد.

Ad

Ad
Ad

روی خط خبر

  • احتمال قطعی شدن برنامه پنج ساله سوم شهرداری تهران در هفته جاری در فرمانداری
  • حمله کیهان به بهمن فرمان آرا
  • پشت کردن سرمایه‌گذاران بین‌المللی به اوراق دلاری
  • سرمایه‌گذار برجسته آمریکایی در روسیه دستگیر شد
  • راه‌اندازی مراکز درمانی هلال احمر در سوریه درصورت آغاز رسمی سفر زائران
  • یارانه‌ها و تولید ناخالص داخلی
  • سناتور آمریکائی: خروج‌مان از برجام احمقانه بود
  • روایت استفان والت از درماندگی لابی‌های اسرائیلی در آمریکا
  • قاتل خاشقجی باشگاه منچستر یونایتد را می‌خرد!
  • دژپسند: دست آمریکا برای اعمال تحریم‌های بیشتر خالی شده است
  • اکونومیست: نشست ورشو آمریکا را شرمسار کرد
  • کودتای آمریکایی شکست خورده است
  • «هدر نائورت» سفیری آمریکا در سازمان ملل را نپذیرفت
  • تلاش روسیه برای توافق با آمریکا
  • نوری المالکی به فکر تنبیه “دیلی بیست” افتاد
  • حقیقتی که پوتین درباره اروپا گفت
  • دلیل فعال شدن کارت سوخت جایگاه‌ها از زبان سخنگوی کمیسیون انرژی
  • دولتهای عرب خلیج فارس چه از جان شاخ آفریقا و بنادرش می خواهند؟
  • ریشه‌یابی افزایش جرایم در فضای مجازی
  • حذف کنکور از ۸۵ درصد رشته‌های دانشگاهی، راه حل عبور از کنکور نیست
  • استفاده مشهدی‌ها از موبایل برای تفکیک زباله
  • احسان علیخانی از «ماه عسل» می‌رود؟
  • ساختمان‌های لوکسی که حاشیه‌نشینان مشهد را فراری می‌دهد
  • ايران‌خودرو: روزانه بيش از ۱۵۰۰ دستگاه خودرو تحويل می‌دهيم
  • نرخ مصوب هر شاخه گل رز ۱۵ هزار تومان!
  • برای یارانه ۴۵ هزار تومانی به مردم سرکوفت می‌زنیم
  • رکورد تاریخی زنان در جوایز گرمی ۲۰۱۹
  • بارش برف در ارتفاعات محورهای هراز و کندوان
  • پراید وارد کانال ۴۵ میلیونی شد
  • ایفاگر نقش آدولف هیتلر درگذشت
  • Ad