جدیدترین اخبار
۳۰ دی ۱۳۹۶ ساعت ۱۶:۰۶ اجتماعی کد خبر :205540
معاون وزیر راه و شهرسازی:

روزانه ۹۰۰ هزار خودرو از اطراف وارد تهران می‌شود

مدیرعامل شرکت عمران شهرهای جدید گفت: روزانه حدود ۹۰۰ هزار خودرو از شهرهای حومه‌ای وارد تهران می‌شود.

به گزارش ایسنا، حبیب‌الله طاهرخانی در همایش توسعه مبتنی بر حمل و نقل همگانی، اظهار کرد: منطقه کلانشهری تهران بدون توجه به حومه‌ای که شکل گرفته گسترش یافته است، این در حالی است که بیش از ۴۰ درصد جمعیت کلانشهری تهران در پیرامونی سکونت دارند و مهم‌ترین وجه رفت و آمد، حمل و نقل خصوصی است که باری را به ترافیک تهران تحمیل می‌کند.

وی با اشاره به کلانشهر ۳۶ میلیون نفری توکیو، ادامه داد: حدود مساحت کلانشهر توکیو با تهران تقریبا همسان است که ۵۰۰ کیلومترمربع را با جمعیت ۳۶ میلیون نفر در بر می‌گیرد، یعنی بیش از ۲۰ میلیون نفر بیشتر از منطقه کلانشهری تهران جمعیت دارد.

معاون وزیر راه و شهرسازی افزود: در منطقه کلانشهری توکیو توسعه شهری براساس حمل و نقل عمومی شکل گرفته برخلاف تهران که مهم‌ترین موضوع، جاده است.

طاهرخانی با بیان این‌که درمنطقه کلانشهری توکیو ۵۶ درصد از حمل و نقل از طریق ریل انجام می‌شود، ادامه داد: در خود توکیو این رقم ۹۰ درصد است، لذا چیزی به عنوان آلودگی هوا در آنجا دیده نمی‌شود.

مدیرعامل شرکت عمران شهرهای جدید ظرفیت استفاده از شهرهای پیرامونی در تهران را پایین دانست و افزود: به طور مثال ما پرند را در اطراف تهران داریم که از ظرفیت مسکونی آن به اندازه کافی استفاده نمی‌شود و علت اصلی آن پایین بودن کیفیت دسترسی به تهران است.

معاون وزیر راه و شهرسازی اظهار کرد: منطقه کلانشهری تهران ۲۵ درصد بنزین کشور را مصرف می‌کند و روزانه ۹۰۰ هزار خودرو از حومه تهران وارد این کلانشهر می‌شوند.

طاهرخانی با بیان این‌که علی‌رغم کند شدن سرعت رشد جمعیت، توسعه سکونتگاهی در منطقه کلانشهری تهران ادامه خواهد داشت، ادامه داد: مساله ترافیک و آلودگی هوا از طریق سیاست‌گذاری و اقدام صرف در کلانشهر مرکزی تهران قابل حل نیست، بنابراین صرفه‌های حاصل از تجمع و مقیاس می‌تواند بسیاری از خطوط را اقتصادی کند. در این خصوص می‌توان از ظرفیت‌های موجود خطوط ریلی استفاده کرد.

وی برنامه‌ریزی برای توسعه حمل و نقل عمومی در اطراف تهران را ضروری دانست و گفت: منابع کشور نشان می‌دهد دیگر اختصاص بودجه‌های هنگفت به پروژه‌های شهری امکان‌پذیر نیست، بنابراین باید از ظرفیت‌های موجود استفاده کنیم. در این خصوص باید از قطار برقی صادقیه- کرج، قطار برقی تهران – فرودگاه امام خمینی (ره)، پرند، قطار حومه‌ای تهران – پرند، قطار حومه‌ای تهران – پیشوا – گرمسار و قطار حومه‌ای تهران – هشتگرد – قزوین استفاده مناسب‌تری صورت داد.

Ad

Ad

روی خط خبر

  • الخلیج آنلاین: «سر» خاشقچی به «ریاض» منتقل شده
  • کدام عامل مانع بلندتری بر سر راه کسب و کار ایرانیان است؛ تحریم‌های ترامپ یا فساد مسئولین؟
  • برملا شدن یک راز در «آسانسور»
  • یک زن رهبر «دزدان دریایی کارائیب» شد
  • شهرهای کالیفرنیا رکورددار آلودگی هوا شدند
  • تکمیل کندروهای بزرگراه شهید نواب تا بهار سال آینده
  • پرداخت دستی و کاغذی عوارض خروج از کشور متوقف شد
  • فرانسه و آلمان درباره بودجه منطقه یورو به توافق رسیدند
  • ارائه قطعنامه انگلیس به شورای امنیت در حمایت از آتش‎بس یمن
  • با امریکا مذاکره نخواهیم کرد/ثبات بازار ارز ادامه خواهد یافت
  • مکانیزم مقابله با تحریم کشتیرانی چیست؟
  • تمام شدن فیلمبرداری دنباله های «آواتار»
  • مرزهای شرقی در اولویت اول تأمین امنیت هستند
  • وزارت نفت دگر باره جوان خواهد شد
  • افزایش اعتماد آژانس به ایران به خاطر همکاری “فعالانه” و “به موقع”
  • تعطیلی جشنواره موسیقی کلاسیک ایرانی
  • اعتبار اروپا در گرو راه‌اندازی سامانه مبادلات با ایران است
  • زمین یزد دو شقه شد!
  • یارانه‌ها امشب در حساب‌هاست
  • باهنر: محسن رضایی همه‌کاره مجمع است
  • برنامه جدید “بطحائی” برای ایجاد کلاس اسباب‌بازی در ۱۰ استان
  • هوای تهران برای حساس‌ها ناسالم است
  • منازعه چین و آمریکا در «اَپِک» بالا گرفت
  • مقاومت تصاویری از عملیات خانیونس و فرمانده مقتول اسرائیلی دارد
  • امدادرسانی به ۹استان درگیر سیل و ۵ استان درگیر برف
  • خطر گرسنگی حاد در کمین میلیون‌ها نفر در افغانستان
  • چرا مخدر «گل» گران شد؟
  • فیلمنامه نویس بزرگ آمریکایی درگذشت
  • وزیر کشور: پیگیر آزادی دیگر مرزبانان ایرانی هستیم
  • آمریکا خواهان توقف پروژه نورداستریم ۲ است
  • Ad